معرفی فراسیون و خواص درمانی آن

0 74
معرفی فراسیون و خواص درمانی آن

تمیزکننده کبد و کیسه صفرا، بادشکن و خلط‌آور، آرام‌بخش و تقویت کننده قلب، مقوی معده و اشتهاآور، ضد یرقان و ادرارآور، نیرودهنده و صفرابر، بازکننده گرفتگی مجاری کبد و خرد کننده سنگ مثانه، برطرف کننده اختلالات عادت

معرفی فراسیون و خواص درمانی آن
معرفی فراسیون و خواص درمانی آن

فراسیون

نویسنده: صمصام صانعی
فراسیون گونه‌های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Marrubium vulgare L.، نام فرانسه Marrube blanc و نام انگلیسی آن Marrubium می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، شَنار، فراسیون سفید، ماروب سفید، فراسیون ابیض، صوف الارض، حشیشه الکلب، علقما، گندنای کوهی و افنان سر نامیده شده است. به طور معمول به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود ۷۰ سانتی‌متر، ساقه‌ی آن راست، منشعب و پوشیده از کرک‌های پنبه‌ای به رنگ خاکستری سفید و برگ‌های گیاه متقابل، بیضی شکل، ناصاف، دندانه‌دار، بدبو و نوک تیز می‌باشند. در کناره‌ی برگ‌های قسمت انتهایی ساقه، گل دهنده و گل‌های آن به وضع مجتمع و به رنگ سفید ظاهر می‌شوند.

طبیعت گیاه:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک می‌باشد.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدله کشورها بخصوص سراسر اروپا و آسیا و در ایران بیشتر در استان‌های شمالی، شمال غربی، کرمان و خراسان انتشار دارد.
ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه: تانن، مواد چرب، موسیلاژ، مواد رزینی، گلوکز، یک ماده تلخ به نام ماروبین و اسانس در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و سرشاخه‌های گلدار. در ضمن شیره‌ی تازه‌ی گیاه نیز خواص دارویی دارد.

نحوه مصرف:

به طور معمول به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی:

تمیزکننده کبد و کیسه صفرا، بادشکن و خلط‌آور، آرام‌بخش و تقویت کننده قلب، مقوی معده و اشتهاآور، ضد یرقان و ادرارآور، نیرودهنده و صفرابر، بازکننده گرفتگی مجاری کبد و خرد کننده سنگ مثانه، برطرف کننده اختلالات عادت ماهیانه و قاعده‌آور، ضد آسم مرطوب و مسکن سرفه‌های مقاوم، ضد استسقاء و مفید برای کم خونی دختران جوان، ضد هیستری و مؤثر برای اختلالات عصبی، ضد اضطراب و مسکن دردهای عمومی بدن می‌باشد. در ضمن برای رفع ترشحات مهبلی، سرماخوردگی، گلودرد، حصبه و طپش قلب نیز مفید است. به عنوان مقوی به اشخاص مبتلا به ضعف عمومی ناشی از پیری و یا ضعف بنیه داده می‌شود و برای افرادی نیز که هاضمه ضعیف دارند و همچنین برای بیماران مبتلا به اسهال‌های مزمن مؤثر می‌باشد. در استعمال خارجی ضدعفونی کننده و التیام‌بخش زخم‌ها است.

تذکر:

استفاده از فراسیون برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع و در صورت استفاده‌ی خانم‌های باردار ممکن است سقط جنین به همراه داشته باشد. در ضمن زیاده‌روی در مصرف آن جریان گردش خون را تحریک کرده و موجب زیاد شدن عرق و ترشح ادرار می‌گردد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود