معرفی فلفل سبز یا فلفل قرمز و خواص درمانی آن

0 159
معرفی فلفل سبز یا فلفل قرمز و خواص درمانی آن

گیاهی است یک تا دو ساله با ساقه‌ای چوبی و ضخیم به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر، شاخه‌های آن منشعب، برگ‌های گیاه متناوب، صاف، بیضی شکل و نوک تیز، گلهایش به رنگ سبز مایل به سفید و میوه رسیده گیاه تقریباً

معرفی فلفل سبز یا فلفل قرمز و خواص درمانی آن
معرفی فلفل سبز یا فلفل قرمز و خواص درمانی آن

فلفل سبز - فلفل قرمز

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Capsicum frutescens L.، نام فرانسه Piment و نام انگلیسی آن Bird chilli می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، فلفل سبز، فلفل قرمز، فلفل فرنگی، فُلفُل اَحمَر و فلفل هندی نامیده شده است.

تیره گیاه:

سیب زمینی Solanaceae

نوع گیاه:

بوته.

مشخصات ظاهری:

گیاهی است یک تا دو ساله با ساقه‌ای چوبی و ضخیم به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر، شاخه‌های آن منشعب، برگ‌های گیاه متناوب، صاف، بیضی شکل و نوک تیز، گلهایش به رنگ سبز مایل به سفید و میوه رسیده گیاه تقریباً قیفی شکل، گوشتی و به اندازه‌های متفاوت و اشکال گوناگون می‌باشد. رنگ میوه ابتدا سبز که اگر در همان حالت چیده شود عاری از بو و دارای طعم تند و ملایم می‌باشد که به آن فلفل سبز می‌گویند. ولی اگر کاملاً رسیده شود قرمز رنگ شده و طعم آن بسیار تند و غیرقابل تحمل می‌شود و به آن فلفل قرمز یا فلفل فرنگی می‌گویند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها و ایران کاشته می‌شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در فلفل:

آب، پروتئین، مواد چرب، هیدراتهای کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های A و C در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (فلفل)

نحوه مصرف:

به طور معمول میوه‌ی نارس (فلفل سبز) و میوه‌ی رسیده (فلفل قرمز) مصرف خوراکی دارند. در ضمن فلفل قرمز به اشکال و روش‌های مختلفی در صنایع غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد.

خواص درمانی فلفل سبز:

برطرف کننده عفونت‌های دستگاه تنفسی و ضد باکتری، مسکن درد مفاصل و کاهنده کلسترول و فشار خون، هضم کننده غذا و مقوی هاضمه، تقویت کننده هوش و حافظه و افزاینده تمایلات جنسی، جلوگیری کننده از لخته شدن خون در رگ‌ها و محرک روده، ضد نفخ و اشتهاآور، تقویت کننده جریان خون و ضد میگرن می‌باشد. در ضمن برای تصلب شرائین، سردرد، سیاه سرفه، تب‌خال، آرتریت روماتیسمی و آسم نیز مفید است. در استعمال خارجی به صورت گرد عطسه‌آور می‌باشد.

خواص درمانی فلفل قرمز:

مقوی نیروی جنسی و ضد کلسترول، محرک سیستم قلبی عروقی و کاهنده فشار، بازکننده برونش‌ها و رفع کننده اسهال خونی، مقوی معده و خلط‌آور قوی، تسکین دهنده سرفه‌های شدید و ضد انعقاد خون در رگ‌ها، آرام‌بخش و نشاط‌آور، ضد التهاب و مسکن دردهای روماتیسمی، محرک و ضد چسبندگی پلاکت‌ها، نیروبخش و اشتهاآور، برطرف کننده عفونت‌های دستگاه تنفسی و هضم کننده غذا می‌باشد. در ضمن برای دردهای عمومی بدن، سرماخوردگی، درد کمر، نقرس، آرتروز، یرقان، دیابت، برونشیت، تب، نفخ و سوء هاضمه نیز مفید است.

تذکر:

استفاده از فلفل قرمز برای اشخاص گرم مزاج و افرادی که ناراحتی دستگاه گوارشی و زخم معده دارند مضر و زیاده‌روی در مصرف آن سبب سوزش و ورم چشم، مالیخولیا، وسواس، جنون، صرع، تشنج، ورم کلیه و پاره شدن رگ‌های داخل کبد و کلیه می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود