آشنایی با گیاه جنطیانا و خواص درمانی آن

0 4,690

معرفی جنطیانا / خواص جنطیانا / عوارض جنطیانا / خواص جنطیانا برای گوارش / خواص جنطیانا برای معده / خواص ضد عفونی کننده جنطیانا

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Gentiana lutea L.، نام فرانسه Gentiane و نام انگلیسی آن Gentian می‌باشد. نام‌های دیگر آن در کتب طب سنتی و به عربی جنتیانا، کوشاد و دواء الحیه می‌باشد.

تیره گیاه:

جنتیانا Gentianaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و خودرو با ساقه‌ای استوانه‌ای شکل به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های قسمت تحتانی ساقه‌ی گیاه سبز رنگ، متقابل، کامل و دارای دمبرگی کوتاه و برگ‌های فوقانی آن بدون دمبرگ، بیضی شکل، مدور در قاعده و نوک تیز و روی پهنک برگ‌ها حدود ۷ رگبرگ طولی متمایز دیده می‌شود. در کناره‌ی برگ‌ها، گل دهنده و گل‌های آن زرد رنگ، میوه‌اش پوشینه و محتوی تعداد بسیاری دانه‌های کوچکِ بیضوی و نسبتاً مسطح است. ریشه‌ی گیاه، دراز، ضخیم، گوشتی، ناهموار و رنگ آن خاکستریِ زرد است که در طول گذشت زمان به قهوه‌ای قرمز تغییر رنگ می‌دهد. در ضمن در بازار دارویی ریشه‌ی جنطیانا به ریشه‌ی ژانسیان معروف است.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب مناطق کوهستانی کشورهای اروپایی و آسیایی به صورت خودرو انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه ژانسیان:

هتروزید ژانسیوپیکرین، ژانسیامارین، ژانسی زین، اسید ژانسی زیک، ژانسیانوزید، ژانسیوستیرین، تانن، اسانس، یک ماده چرب، پکتین، موم و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه (ریشه ژانسیان)

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم کرده، جوشانده، تنطور، عصاره و یا پودر شده آن را به صورت ضماد استفاده می‌کنند.

خواص درمانی:

تقویت کننده و اشتهاآور، افزاینده گلبول‌های سفید خون و مقاوم کننده بدن در برابر بیماری‌ها، محرک اعمال تغذیه و خون‌ساز، تحلیل برنده ورم طحال و مفید برای نارسائی اعمال کبد، ضد افسردگی و برطرف کننده خستگی‌های روحی، ضد نقرس و مقوی کبد، ضد تب و صفرابر، مسکن دردهای سیاتیک و افزاینده خون عادت ماهیانه، بازکننده گرفتگی روده‌ها و تسهیل کننده عمل دفع بدون آنکه اثر مسهلی ایجاد کند می‌باشد. در ضمن برای آرتروز و روماتیسم مفید و برای بیمارانی که دوره نقاهت را سپری می‌کنند نیز مؤثر است.

تذکر:

استفاده از جنطیانا برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع و برای افرادی که مبتلا به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، فشار خون بالا و اختلالات دستگاه گوارشی (زخم روده، زخم معده و اثنی عشر) می‌باشند مضر است.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود