آشنایی با گیاه بوقناق یا شکاعی و فواید درمانی آن

0 4,149

کاهنده قند خون و پاک‌سازی کننده کبد از سموم،‌ افزایش دهنده ترشح انسولین و فعال کننده لوزالمعده، فعال کننده کبد و مولد صفرا، تصفیه کننده خون و شفاف کننده پوست، ضد آسم و بازکننده مجاری تنفسی، تقویت کننده

نویسنده: صمصام صانعی

بوقناق بیش از ۲۰۰ گونه دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

نام علمی:

Eryngium billardieri. می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، چرخه، خارزن بابا، شوکه البیضا، شکاعی و قرصعنه نامیده شده است.

تیره گیاه:

Apiaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع حدود یک متر گاهی موارد بیشتر با ساقه‌ی مثلثی شکل و پوشیده از تارهای پنبه‌ای به رنگ سفید و آبی روشن، سراسر طول ساقه‌ی اصلی و شاخه‌های آن دارای کناره‌ای بال مانند و خاردار است. برگ‌های آن بزرگ، بیضوی و دراز با کناره‌ی لوبدار و دندانه‌های منتهی به خاری قوی و نوک تیز، در انتهای ساقه، گل دهنده و گل‌های آن به رنگ بنفش، منتهی به خار و به شکل یک طبق ضخیم می‌باشند.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن معتدل رو به گرم است و عده‌ای نیز آن را سرد می‌دانند.

رویش جغرافیایی:

در اغلب مناطق معتدل کشورها و در ایران بیشتر در استان‌های کردستان، همدان، اصفهان، آذربایجان و در دامنه‌های زاگرس انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گیاه:

اینولین و غیره در آن مشخص شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه‌ی گیاه

نحوه مصرف:

در طب سنتی بیشتر عرق بوقناق (عرق ریشه) کاربرد دارد.

خواص درمانی:

کاهنده قند خون و پاک‌سازی کننده کبد از سموم،‌ افزایش دهنده ترشح انسولین و فعال کننده لوزالمعده، فعال کننده کبد و مولد صفرا، تصفیه کننده خون و شفاف کننده پوست، ضد آسم و بازکننده مجاری تنفسی، تقویت کننده عضله‌ی قلب و پیشگیری کننده از سکته‌ی قلبی، خون‌ساز و ضد نفخ، بازکننده عروق پوست و مفید برای بیماری‌های دستگاه گوارش می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود