معرفی باریجه یا قاصنی و خواص درمانی آن

0 5,329

گیاهی است پایا با ساقه‌ای ضخیم به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، رویش برگ‌ها در قاعده‌ی ساقه، برگ‌ها به رنگ سبز مایل به خاکستری و پوشیده از تارهای ریز و کوتاه و پهنک برگ‌ها …

نویسنده: صمصام صانعی

باریجه صمغ رزینی است که از گیاهی با نام علمی و مشخصات زیر گرفته می‌شود.

نام علمی:

Ferula galbaniflua Boiss. Et Buhs، نام فرانسه و انگلیسی باریجه Galbanum و نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، باریجه، بالیجه، بالنبو، قنه، بارزَد، قاسی و قاصنی نامیده شده است.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری گیاه:

گیاهی است پایا با ساقه‌ای ضخیم به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، رویش برگ‌ها در قاعده‌ی ساقه، برگ‌ها به رنگ سبز مایل به خاکستری و پوشیده از تارهای ریز و کوتاه و پهنک برگ‌ها منقسم به قطعاتی است که بر اثر چند بار تقسیم شدن به صورت قطعات باریک و فشرده به هم درآمده است. در طول ساقه، گل دهنده و گل‌های آن زرد رنگ و مجتمع به صورت خوشه‌های مرکب متعددی می‌باشند. میوه‌اش بیضوی، دراز و دارای کناره‌ای باریکتر از نصف قسمت محتوی دانه است.

مشخصات ظاهری باریجه:

باریجه دو نوع متفاوت دارد اشکی و توده مانند. نوع اشکی آن بر اثر گزش حشرات و یا پیدایش خراش به طور طبیعی از قاعده ساقه و برگ گیاه مذکور به خارج ترشح می‌شود و نوع توده مانند که همان نوع تجارتی و صادراتی آن می‌باشد به این روش به دست می‌آید که ابتدا خاک قسمت قاعده‌ی ساقه را از دور گیاه عقب زده و سپس در ۳ سانتی‌متری ناحیه‌ی یقه شکاف ایجاد می‌کنند که به سرعت شیره‌ای از محل شکاف خارج شده و سفت می‌شود. پس از چند روز شیره سفت شده را از گیاه جدا کرده و به خارج از کشور صادر می‌کنند. در ضمن مقداری از آن هم در طب سنتی استفاده می‌شود.

باریجه - قاصنی

مشخصات ظاهری باریجه اشکی:

نوع اشکی آن به رنگ سفید مایل به زرد یا زرد مایل به سبز و یا مایل به قرمز و به ابعاد یک نخود معمولی می‌باشد و چنانچه شکسته شود تکه تکه و به مرور زمان شکننده و پس از مدتی به صورت گرد در می‌آید.

مشخصات ظاهری باریجه توده‌ای:

نوع توده‌ای باریجه که از قطعات نامنظم و خمیری شکل تشکیل شده به صورت قطعاتی به ابعاد مختلف در بازار و طب سنتی عرضه می‌شود. در ضمن رنگ آن متفاوت، غالباً مایل به سبز، سبز قهوه‌ای، سبز مایل به زرد و یا تیره است. باریجه‌ی توده‌ای بوی قوی و طعم گس، تلخ، معطر، گزنده و ناپسند دارد.

طبیعت باریجه (قاصنی):

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در آسیای مرکزی، افغانستان و در ایران بیشتر در استان‌های خراسان، همدان، فارس، قزوین، زنجان، تهران، اراک و مازندران انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در صمغ باریجه:

رزین، اسانس و غیره در آن تشخیص داده شده است.

نحوه مصرف:

معمولاً صمغ باریجه را ابتدا در آب گرم حل کرده تا باز شود سپس قسمت‌های شفاف آن که روی آب جمع می‌شود را برداشته و از آن استفاده می‌کنند.

خواص درمانی باریجه (قاصنی):

ضدعفونی کننده و تقویت کننده معده، ضد باکتری و ضد خیز عمومی بدن، محرک و شیرافزا، برطرف کننده یبوست و ضد اسپاسم، ضد نفخ و مسکن دردهای شکم، ضد قولنج و انرژی‌زا، آنتی‌بیوتیک و قاعده‌آور، تقویت کننده عمومی بدن و رحم و برطرف کننده تنگی نفس و آسم، ضد سرفه و نرم کننده سینه، خارج کننده سنگ کلیه و مثانه و بازکننده لوله‌های تنفسی می‌باشد. در ضمن برای تشنج، نزله، بیماری‌های عصبی، درد معده، برونشیت مزمن، سوزش ادرار و درد و سوزش بواسیر نیز مفید است. امروزه باریجه کمتر مصارف داخلی داشته و بیشتر مصارف صنعتی دارد.

منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود