آشنایی با خواص دارویی اوشق

0 4,305

گیاه وشا که در طب سنتی با نام های دیگری مانند ؤشق، ؤشج، اوشق، اوشه، لزاق الذهب، بدران، اُشتک و اوشک شناخته می شود، گیاهی است علفی، از…

گیاه اوشق گونه‌های مختلفی دارد که از سه گونه آنها صمغ استخراج می‌شود.

در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه اوشق که صمغ به دست آمده از آن خواص دارویی داشته و تجارتی نیز می‌باشد اشاره شده است.

نام علمی گیاه:

Dorema ammoniacum و نام‌های دیگر آن در کتب طب سنتی، اوشک، کندل، کَندال، کِما و شجره الاوشق می‌باشد.
نام فرانسه صمغ Gomme ammoniaque، نام انگلیسی صمغ Gum ammoniac و نام‌های دیگر صمغ به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بدرآن، وَشَج، لزاق الذهب، وُشَق، اوشه و وُشا نامیده شده است.

تیره گیاه:

جعفری Umbelliferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری گیاه:

گیاهی است بوته مانند و چند ساله به ارتفاع حدود ۲ متر، ساقه‌های آن باریک و پوشیده از تارهای ریز و پنبه‌ای رنگ و ریشه‌ی گیاه راست، مخروطی شکل و ضخیم است. برگ‌های آن دمبرگدار، نسبتاً بزرگ و دراز و گل‌هایی بسیار کوچک، سفید رنگ، عاری از دمگل و مجتمع در قسمت انتهائی یک محور کوچک و مشترک دارد. میوه‌اش دوفندقه، بیضی شکل و قهوه‌ای رنگ می‌باشد.

مشخصات ظاهری صمغ:

در ساقه و ریشه‌ی گیاه مذکور شیره‌ی شیری رنگی جریان دارد که خود به خود یا بر اثر گزش حشرات، ایجاد خراش تحت عوامل طبیعی و ایجاد شکاف با ابزارهای مخصوص توسط انسان از پوست ساقه و یا از ناحیه‌ی یقه‌ی گیاه مذکور به بیرون ترشح می‌شود و پس از مدتی که در مجاورت هوا قرار گرفت خشک شده و به صورت قطراتی شکننده در می‌آید و رنگ آنها سفیدِ شیری تا قهوه‌ای دارچینی می‌باشد و در بعضی مواقع به گیاه چسبیده یا اینکه بر زمین می‌افتد. چنانچه در مجاورت نور خورشید یا هوای گرم قرار گیرد نرم می‌شود. در ضمن بوی آن معطر و طعمش تند و تلخ است.

طبیعت صمغ:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در آسیا خصوصاً در هند و در ایران بیشتر در بعضی از نواحی استان‌های فارس، اصفهان، قزوین، سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در صمغ گیاه:

گالاکتوز، آرابینوز، رامنوز، گلوکورونیک اسید و یک کتون در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

صمغ (اوشق)

نحوه مصرف:

با دستور پزشک

خواص درمانی صمغ:

محرک، مقوی و انرژی‌زا، خلط‌آور و نرم کننده سینه، گشاد کننده مرضی حباب‌های ریوی و ضد عفونی کننده در موارد زکام، نزله و آسم می‌باشد. در ضمن برای برونشیت‌های مزمن، تنگی نفس و اشخاصی که مبتلا به بزرگ شدن کبد و طحال هستند نیز مفید است.

تذکر:

استفاده از آن برای خانم‌های باردار و مادران شیرده ممنوع و زیاده‌روی در مصرف آن به سبب باز شدن دهانه‌ی عروق ممکن است تعادل جریان خون را مختل سازد و موجب ایجاد خون در ادرار می‌شود.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود