خواص اسپیرولینا و فایده های مصرف آن چیست؟

0 3,791

اسپیرولینا یک نوع جلبک است که مورد استفاده جانوران و انسان ها می باشد. مصرف آن خواص زیادی دارد و برای کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، پیشگیری از سرطان و نیز مقابله با خستگی و پیری مفید می باشد.

جلبک سبز- آبی اسپیرولینا یک مکمل غذایی عالی و سرشار از پروتئین، انواع ویتامین، مواد معدنی، کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان بوده و به منظور حفاظت از سلول بسیار مفید می باشد، همچنین این نوع جلبک حاوی مواد مغذی از جمله ویتامین B کمپلکس، بتا کاروتن، ویتامین E، منگنز، مس، آهن و روی است. در ادامه این مطلب با برخی از خواص اسپیرولینا آشنا خواهید شد.

مهمترین خواص اسپیرولینا

اسپیرولینا نوعی جلبک به رنگ سبز تیره است به دلیل مواد مغذی فراوانی که دارد به عنوان معدن طلای غذایی معرفی می شود. استفاده از این جلبک ها به عنوان مکمل غذایی و نیز در صنعت داروسازی کاربرد زیادی دارد، همچنین در صنایع آبزی پروری، آکواریوم و برای ماکیان نیز استفاده می شود.

این نوع جلبک دارای مقدار فراوانی پروتئین است، از این رو مصرف آن بخش زیادی از انرژی انسان را تامین کرده و جلوی گرسنگی را می گیرد. پروتئین ها در بدن احساس سیری ایجاد می کنند و از این طریق موجب کنترل وزن می شوند. همچنین بتاکاروتن موجود در آنها از خشکی پوست جلوگیری کرده و نیز به  تقویت بافت بدن کمک می کنند. در این بخش به معرفی برخی از خواص اسپیرولینا پرداخته ایم که امیدواریم برای شما سودمند واقع شود.

اسپیرولینا

تقویت سیستم ایمنی

جلبک اسپرولینا غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین مصرف آن سیستم ایمنی بدن انسان را به میزان زیادی بالا می برد و در نتیجه برای افرادی که دچار سرماخوردگی و یا آنفولانزا می شوند، استفاده از آن به منظور تقویت سیستم ایمنی بدنشان توصیه می شود.

رفع خستگی

این جلبک دارای مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و مصرف آن می تواند این کمبود ها را جبران کرده در نتیجه خواص اسپیرولینا موجب رفع خستگی می شود. همچنین مصرف این مکمل غذایی سرعت جذب مواد مغذی را تسهیل می کند. آهن موجود در آن نیز برای افراد دارای کم خونی مفید می باشد و نیز منبع بسیار مناسبی از کلسیم و منیزیم می باشد.

جلبک Spirulina

درمان دیابت نوع ۲

به دلیل وجود پلی ساکاریدها و اسیدهای چرب ضروری می تواند مقدار قند خون را کنترل کرده و از این نظر به درمان دیابت کمک نماید، به گونه ای که مصرقف روزانه ۲ گرم از این جلبک در طی مدت دو ماه می تواند میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

به منظور برنزه کردن پوست

بتاکاروتن موجود در این جلبک که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود، نقش زیادی در برنزه کردن پوست دارد. به طوری که سه قاشق غذاخوری از پودر اسپرولینا به مقدار ۱۸ عدد هویچ بتاکاروتن داشته و مصرف آن در اوایل تابستان به مدت یک تا دو ماه در حدود ۳ تا ۵ گرم می تواند موجب برنزه شدن پوست گردد.

اسپیرولینای خوراکی

امروزه اسپیرولینا به صورت های مختلف پودر، کپسول و قرص وجود داشته که می توان آن ها را از داروخانه ها تهیه کرده و استفاده نمود. از آنجا که پودر این جلبک ها جذب بهتری دارند، بنابراین می توانید پودر آن را در شیر، سالاد، سس و یا در خورشت ریخته و میل کنید. مصرف آن به صورت قرص با وجود جذب کمتر راحت تر بوده و شیوه مصرف آن ۳ تا ۵ گرم در حدود یک تا  سه ماه می باشد، توجه داشته باشید که مصرف این قرص ها بیش از ۳ ماه ضرر داشته و حتما در این مورد با پزشک مشورت نمایید.

پودر و قرص اسپیرولینا

اگر چه مصرف اسپیرولینا موجب مسمومیت نخواهد شد، اما استفاده زیاد از آن موجب افزایش اسید اوریک می شود، بنابراین بهتر است در خوردن زیاد آن احتیاط نمایید. همچنین مصرف این جلبک برای افرادی که شیمی درمانی می کنند، مضر است و نیز خوردن آن برای خانم های باردار و شیرده توصیه نمی شود. اسپیرولیتا همچنین دارای برخی عوارض جانبی می باشد که در زیر به این موارد اشاره کرده ایم.

مشکلات گوارشی : مصرف این جلبک به صورت های مختلف ممکن است موجب نفخ و بیرون روی شود که معمولا افرادی که برای اولین بار از اسپیرولینا استفاده می کنند، دچار این مشکلات گوارشی می شوند، ناگفته نماند که این مشکل موقتی بوده و امکان دارد در مصرف بعدی از بین برود.

سردرد : یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف این جلبک سردرد، احساس خستگی و برخی مشکلات پوستی است که خیلی زود رفع می شود، اما در صورت طولانی شدن حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود