۱۹ روش درمان و علت درد شانه چیست؟

0 3,999

درمان مناسب درد مزمن و ناگهانی داخل یا اطراف مفصل شانه چپ و راست مرتبط با مفصل، تاندون بازو و استخوان آن به همراه تشخیص قطعی علل درد شانه.

شانه درد از دردهایی که به دلایل مختلفی از جمله طرز نشستن اشتباه، ایستادن غلط و … ایجاد می شود. در این مطلب روش های متفاوتی از درمان خانگی شانه درد را گردآوری کرده ایم.

شانه درد از دردهای بسیار آزار دهنده است که اجازه تمرکز بر روی کار دیگری را به شما نمی دهد. برای درمان خانگی شانه درد راه های متفاوت سنتی و طبیعی وجود دارد.

روش های فوق العاده برای درمان خانگی شانه درد

درد شانه

شانه درد معمولاً در اثر نشستن طولانی مدت در محل کار و پشت رایانه ایجاد می شود. در چنین مواقعی عدم تحرک سبب گرفتگی ماهیچه و درد شانه می شود. البته آسیب رسیدن به رباط های شانه، ماهیچه و بافت های نرم، یورسیت، ضعف و خستگی ماهیچه و شانه ی یخ زده نیز از دلایل درد شانه محسوب می شوند.

بسیاری از دردهای شانه با پماد موضعی برطرف می شوند. متاسفانه اکثر این پمادها دارای عوارض جانبی هستند. به همین خاطر درمان خانگی شانه درد را باید به آن ها ترجیح داد.

آب گرم

کمپرس آب گرم از مواردی است که برای درمان ورم و التهاب در ماهیچه های دردناک به کار می رود. کیسه ای مخصوص را از آب گرم پر و آن را بر روی شانه قرار دهید. این کیسه باید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی شانه شما باشد. این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا درمان اثر کند. بهتر است این کار دوبار در روز انجام شود. توجه داشته باشید از آب خیلی داغ برای این کار استفاده نکنید. این راه کار برای درمان خانگی شانه درد روشی موثر است.

کمپرس سرد

سیر

سیر نیز یک درمان خانگی شانه درد محسوب شود. برای این کار، ۳ الی ۴ حبه سیر را برداشته، پوست بگیرید و خرد کنید. سیر خرد شده را یا یک چهارم فنجان روغن خردل حرارت دهید و سپس ترکیب آماده شده را روی شانه بمالید. این کار باعث تسکین درد می شود.

زردچوبه

زردچوبه از مسکن هایی است که هم به شکل خوراکی مصرف می شود و هم به صورت موضعی. زردچوبه خاصیت التهابی دارد و درد و ورم را بهبود می بخشد. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و دو قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با هم میکس تا خمیر تشکیل شود. آن گاه خمیر را بر روی محل درد بمالید. منتظر بمانید تا خمیر بر روی شانه خشک شود و آن گاه ناحیه درد را با آب گرم بشویید. روزی دو مرتبه این کار را انجام دهید. زردچوبه با خاصیت ضدالتهابی بهترین درمان خانگی شانه درد به حساب می آید.

ضمن اینکه می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان بریزید و مخلوط کنید. مخلوط شیر و زردچوبه را بجوشانید. برای شیرین کردن آن عسل اضافه کنید. برای رفع درد، روزی دوبار از این نوشیدنی میل کنید.

از مصرف بیش از اندازه زردچوبه بپرهیزید. چون رقیق کننده ای بسیار قوی است.

کمپرس آب سرد

کمپرس سرد سبب بی حس شدن ناحیه درد می شود و از این جهت سبب تسکین درد و کاهش ورم و التهاب می شود. برای این کار چند تکه یخ درون پلاستیک بریزید و درب نایلون را بپیچید و آن را بر روی ناحیه درد قرار دهید. این کار، روشی سریع برای درمان خانگی شانه درد به حساب می آید. کیسه نایلون را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی شانه نگه دارید. این کار را نیز دو یا سه مرتبه برای بهبود درد شانه انجام دهید. همچنین می توانید حوله ای را با آب یخ خیس کرده و بر روی شانه بگذارید.

به هیچ عنوان قطعات یخ را به شکل مستقیم بر روی شانه قرار ندهید. چون بافت پوست شما یخ می زند.

کمپرس آب گرم

نمک اپسوم

نمک اپسوم با بهبود گردش خون، درد را تسکین می بخشد. ضمن اینکه استرس را نیز از کل بدن شما دور می کند. یک وان حمام را از آب پر کنید و دو فنجان نمک اپسوم در آن حل کنید. وارد وان شوید و به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه در آن آرام بگیرید. به طوری که شانه های شما زیر آب باشد. این کار را هفته ای سه بار تکرار کنید تا درد شما برطرف شود. ضمن اینکه می توانید حوله ای را نیز به آب و نمک اپسوم آغشته و آن گاه حوله را بر روی شانه قرار دهید تا درد بهبود یابد.

برای تسکین و درمان خانگی شانه درد, تمرینات ورزشی نیز بسیار جواب می دهد.

کشش قفسه سینه

برای این کار می توانید از طناب، باند یا کش استفاده کنید. این کش را پشت کمر قرار دهید و دو طرف آن را با دستانتان بگیرید. چانه خود را بالا بگیرید و تیغه های شانه را به هم نزدیک کنید. برای ۱۰ الی ۱۵ ثانیه نفس عمیق بکشید و آن گاه نفس را بیرون دهید. این کار را ۳ تا ۵ بار در روز تکرار کنید.

پیچش ۹۰ درجه شانه

برای این حرکت باید نزدیک درگاهی بایستید. بازوی خود را بالا بگیرید، یعنی با آرنج خود، زاویه ۹۰ درجه بسازید و بازوی شما نیز با بدن تان زاویه ۹۰ درجه شکل دهد. هر کدام از دست های شما نیز در دو طرف چارچوب قرار بگیرد. یک پای خود را جلو قرار دهید. در حالی که صاف ایستاده اید، گردن را موازی ستون مهره ها قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و به وسیله دو دست خود را در چارچوب در نگه دارید. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه در همین شکل باقی بمانید. این کار را ۲ تا ۳ مرتبه انجام دهید.

تمرینات کششی برای درمان شانه درد

کشش بازو در عرض قفسه سینه

دست راست را جلو بدن نگه دارید. با دست چپ، آرنج راست تان را بگیرید و به سمت داخل بکشید. این کشیدن را تا زمان احساس فشار در شانه ادامه دهید. ۳۰ الی ۴۰ ثانیه به همین حالت باشید و آن گاه دست خود را رها کنید. این کار را با دست مخالف تکرار کنید. این حرکت را برای هر دست ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهید.

درمان خانگی شانه درد

کشش گردن

گاهی اوقات درد شانه ناشی از گرفتگی گردن است. حرکت کششی گردن فشار را از ناحیه شانه برطرف می سازد. روی صندلی صاف بنشینید و چانه خود را آرام به سمت جلو بیاورید تا زمانی که در پشت گردن خود احساس کشیدگی کنید.

حالا برای کشیدن شانه چپ، سر را به سمت راست بچرخانید. عکس این کار را نیز انجام دهید. در هر بار کشش، بیش از یک دقیقه در همان حالت باقی بمانید. این کار را ۳ تا ۵ مرتبه انجام دهید و نفس های آرام و عمیق بکشید. این حرکات کششی از راه های تسکین و درمان خانگی شانه درد محسوب می شود.

حرکت نشسته پیچشی

روی صندلی طوری بنشینید که زانوها همدیگر را لمس کنند.  همزمان با این که دست چپ تان بر روی بخش بیرونی ران راست تان می باشد، بالا تنه را به سمت راست حرکت دهید. به شانه فشار نیاورید اما به آرامی ران راست را هل دهید. ۱۰ الی ۱۵ ثانیه نفس عمیق و آن گاه بیرون دهید. این کار را برای سمت چپ بدن انجام دهید و برای هر طرف ۳ الی ۵ بار تکرار کنید. چنین کاری در درمان خانگی شانه درد بسیار نتیجه بخش است.

لیموترش و عسل

اگر درد شانه به دلیل آرتروز می باشد، بهترین درمان خانگی شانه درد استفاده از لیموترش و عسل است. یک لیموترش را در یک لیوان آب گرم بچلانید. آن گاه برای شیرین کردن محلول، مقداری عسل به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را هر روز میل کنید تا سموم از بدن شما دفع شود.

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد التهابی دارد. در وان حمام پر از آب، دو فنجان سرکه سیب ریخته و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در آن قرار بگیرید. این کار را چند روز ادامه دهید. همچنین می توانید یک قاشق سرکه سیب را با مقداری عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. این محلول را روزی دوبار بنوشید. سرکه سیب به دلیل خواص بی شمار از موثرترین روش ها برای درمان خانگی شانه درد می باشد.

یونجه

یونجه برای گردش خون بسیار موثر است. از این رو جزء بهترین ها برای درمان خانگی شانه درد به حساب می آید. مقداری برگ یونجه را در آب داغ ریخته و دم کنید. روزی یک تا ۲ فنجان از این دم کرده بخورید.

روغن زیتون

از فردی بخواهید با روغن زیتون شانه شما را ماساژ دهد. یعنی با انگشت خود شانه شما را گرفته و فشار آورد. این کار را به مدت ۱۰ دقیقه در روز انجام دهد تا درد شما بهبود یابد.

زنجبیل

نوشیدنی زنجبیل، آنتی اکسیدان های فراوانی را دارا می باشد. گردش خون را بهبود و درمان را میسر می سازد. یک قاشق چای خوری ورقه نازک زنجبیل را به مدت ۱۰ دقیقه در دو فنجان آب نیم جوش بریزید. جوشانده را صاف و میل کنید. در صورت تمایل می توانید برای شیرین شدنش، مقداری عسل به آن اضافه کنید.

چای زنجبیل برای شانه درد

کنجد سیاه

این دانه ها سرشار از کلسیم و منیزیم هستند و مستقیماً بر روی سلامت استخوان تاثیر می گذارند. مس و روی موجود در کنجد سیاه، درد و التهاب را کاهش می دهد. یک مشت کنجد سیاه را از شب قبل در یک لیوان آب خیس کنید و فردا صبح میل کنید. ان کار را نیز به مدت چند روز تکرار کنید. این روش نیز درمان خانگی شانه درد به شکل طبیعی می باشد.

روغن اسطوخودوس

چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان حمام پر از آب بریزید و خود را در وان غوطه ور سازید. چند روز متوالی این کار را انجام دهید.

همچنین می توانید با روغن اسطوخودوس به مدت ۱۰ دقیقه شانه خود را ماساژ دهید. بهتر است این کار را دو بار در روز انجام دهید.

نعناع

برگ نعناع را بکوبید و با کمی آب مخلوط کنید. خمیر حاصل از آن  را بر روی شانه قرار دهید. نعناع خنک کننده است و حس سوزش ناشی از درد شانه را از بین می برد.

از اینکه با روش های درمان خانگی شانه درد ما را همراهی فرمودید، بسیار خرسندیم. امیدواریم راه های ارائه شده مفید و میسر واقع شده باشد.  منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود