آشنایی با اطلاعات دارویی کلروکین فسفات

0 3,818

دو پزشک چینی با انتشار گزارشی از وضعیت رسیدگی و درمان بیماران مبتلا به التهاب ریه ناشی از ویروس کرونای جدید اعلام کردند که داروی کلروکین فسفات تاثیر خوبی در مقابله با این بیماری دارد.

این دارو به تنهایی برای درمان یا پیشگیری از مالاریا ناشی از پلاسمودیوم ویواکس، پلاسمودیوم اوال و پلاسمودیوم مالاریه مصرف می شود.
مصرف این دارو برای درمان مالاریای ناشی از پلاسمودیوم فالسیپارم به دلیل گستردگی مقاومت انگل به دارو توصیه نمی شود. کلروکین همچنین در درمان آرتریت روماتوئید و لوپوس اریتماتوز مصرف می شود.

شکل دارویی:

قرص روکشدارشربت

عوارض جانبی :

اختلالات معدی – روده ای، سردرد، تشنج، اختلالات بینایی، بیرنگ شدن مو یا ریزش آن و واکنش های پوستی با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:

داروهای آنتی اسید جذب کلروکین را کاهش می دهند. کلروکین اثر داروهای ضد صرع را کاهش می دهد. کلروکین احتمالاً موجب افزایش غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین و دیگوکسین می شود. کلروکین ممکن است علایم میاستنی گراو را تشدید کند و در نتیجه اثرات داروهای نئوستیگمین و پیریدوستیگمین را کاهش دهد. سایتیدین متابولیسم کلروکین را کاهش و غلظت پلاسمایی آن را افزایش می دهد. مصرف کلروکین با واکسن هاری ممکن است بر پاسخ بدن نسبت به واکسن موثر باشد.

موارد منع مصرف:

در بیماران فاویسم منع مصرف دارد.

توصیه های مهم:

بی خطر بودن این دارو در دوران بارداری هنوز به اثبات نرسیده است از این دارو در دوران بارداری تنها در صورتی استفاده شود که ضرورت مصرف ان کاملا مشهود باشد.
(WHO در صورتی که خانم بارداری به مالاریا مبتلا باشد می تواند از این دارو استفاده کند زیرا منافع ناشی از ان از مضررات ان بیشتر است.)
در دوران شیردهی باید از شیردادن به کودک خودداری کند.

منبع:darooyab

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود