روش موثر در درمان گرفتگی صدا

0 3,733

گرفتگی صدا یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد ممکن است ان را تجربه کرده باشند. فاکتورهای مهمی سبب گرفتگی صدا می شوند. خوشبختانه در اغلب این موارد, درمان گرفتگی صدا به سادگی صورت می گیرد.

گرفتگی صدا یکی از اختلال های ایجاد شده در صدا است که موجب تغییر غیر طبیعی صدا می شود. مسائل مختلفی سبب بروز این مسئله می شوند. در این وضعیت ممکن است زیر و بمی صدا, عمق صدا و دیگر فاکتورهای صدا تغییر کند. در این مطلب به روش های علمی و موثر در درمان گرفتگی صدا می پردازیم.

رفع و درمان گرفتگی صدا با روش های موثر علمی

درمان گرفتگی صدا

گرفتگی صدا تغییر غیر طبیعی صدا است که شایع ترین علت ایجاد آن التهاب حاد حنجره می باشد. با این حال عوامل مختلفی سبب ابتلا به این عارضه می شوند. به همین دلیل درمان گرفتگی صدا با توجه به علت ایجاد آن, صورت می گیرد. همچنین با ترک سیگار و اجتناب از استفاده صدای بیش از بلند, می توان از گرفتگی صدا پیشگیری کرد. برخی از روش های علمی و موثر در درمان گرفتگی صدا به شرح زیر می باشد.

درمان گرفتگی صدا ناشی از التهاب حاد حنجره

از آن جایی که شایع ترین علت گرفتگی صدا, التهاب و عفونت حنجره می باشد, برای درمان گرفتگی صدا, باید این التهابات برطرف شود. التهاب حاد حنجره ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی معمولا به خودی خود بهبود خواهد یافت. با این حال جهت درمان این عفونت ها و رفع گرفتگی صدا, ممکن است داروهای سرکوب کننده ی سرفه و تنفس در هوای مرطوب موثر باشد.

استراحت صدا و رفع گرفتگی صدا با آن

یکی از روش های موثر در درمان گرفتگی صدا, استراحت دادن به صدا است. استراحت صدا, به منظور جلوگیری از تحریک بیشتر صدا و یا آسیب به تارهای صوتی به افراد مبتلا به گرفتگی صدا توصیه می شود. این روش درمانی, جهت درمان گرفتگی صدا ناشی از هر گونه علتی, می تواند موثر باشد.

اصلاح سبک زندگی و رفع گرفتگی صدا

از ان جایی که گرفتگی صدا ممکن است ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای آلوده و استعمال سیگار باشد و این عوامل می توانند گرفتگی صدا را تشدید کنند, به افراد مبتلا به این عارضه توصیه می شود در هوای مرطوب و پاکیزه زندگی کنند و از استعمال سیگار اجتناب نمایند. همچنین نوشیدن مقدار مناسب مایعات می تواند به درمان گرفتگی صدا کمک کند.

درمان گرفتگی صدا

درمان گرفتگی صدا ناشی از استفاده نادرست از صدا

یکی از علل گرفتگی صدا در برخی از افراد, استفاده نامناسب از صدا می باشد. بلند صحبت کردن, فریاد کشیدن موجب استفاده بیش تر از تارهای صوتی شده و در طولانی مدت می تواند به تارهای صوتی آسیب وارد کند و موجب گرفتگی صدا شود. به همین دلیل به منظور پیشگیری از خطرات جدی و بهبود گرفتگی صدا, به شیوه صحیح از صدا بهره گرفت.

رفع گرفتگی صدا با داروها

در صورتی که گرفتگی صدا ناشی از رفلاکس معده به مری یا آلرژی ایجاد شده باشد, استفاده از داروهای درمان کننده رفلاکس و آلرژی می تواند گرفتگی صدا را درمان کند.

درمان گرفتگی صدا با جراحی

در برخی موارد, برای رفع گرفتگی صدا ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. به منظور رفع برآمدگی ها یا پولیپ ها, زخم حنجره و تارهای صوتی و برای سرطان حنجره ممکن است جراحی ضروری باشد.

رفع گرفتگی صدا ناشی از آنفولانزا و سرما خوردگی

یکی از علائم سرماخوردگی, گرفتگی بینی و صدا می باشد. در این موارد با مصرف داروهای درمان کننده سرماخوردگی, با درمان بیماری, گرفتگی صدا نیز بهبود می یابد. اما در صورتی که گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته طول بکشد و بدون علت خاصی ایجاد شده باشد, نیاز به مراجعه به متخصص گوش, حلق و بینی است.

با توجه به مطالب بیان شده, خوشبختانه درمان گرفتگی صدا در اغلب موارد به سادگی انجام پذیر است. با این حال بروز آن به مدت طولانی و یا تشدید آن نیاز به توجه بیشتری دارد.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود