شیرکوه

0 186

شیر کوه یکی از کوهستان های مرتفع  کشور به حساب می‌ آید که در استان یزد واقع شده است. این کوه با ارتفاع 4075 متری خود تبدیل به بلند ترین قله استان یزد گشته است. این رشته کوه که از سه قسمت مجزا در شهرستان تفت ایجاد شده است شامل پیشکوه، میانکوه و پشتکوه است که در ادامه در رابطه با این بخش ها با شما صحبت خواهیم کرد. اگر به واسطه تور یزد به شهر یزد سفر کرده ‌اید و قصد بازدید از دیدنیهای یزد را دارید، حتماً سری به شیر کوه زده و از این منطقه بسیار زیبا نیز دیدن کنید. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به منطقه شیرکوه انداخته و تمامی اطلاعاتی که برای بازدید از این منطقه لازم دارید را بررسی کنیم. 

 

شیرکوه یزد

 

شیرکوه یزد

ارتفاعات شیرکوه یکی است جذاب ترین جاذبه های گردشگری ایران و استان یزد به حساب می ‌آید. قله شیرکوه یکی از ۱۵۱۵ قله های برجسته دنیا محسوب می ‌شود و به همین دلیل، سالانه گردشگران بسیار زیادی از سراسر ایران و جهان به استان یزد و شهر تفت سفر می ‌کنند تا از این قله بسیار زیبا و هیجان انگیز بازدید کنند. برای افرادی که علاقه مند به ورزش پر از هیجان کوهنوردی هستند و دوست دارند تا صعود به یکی قله های هیجان انگیز و جذاب را تجربه کنند، شیرکوه بهترین گزینه به حساب می‌ آید. از نظر تقسیم بندی، بسیاری از افراد شیرکوه را جزو کوه های منفرد ایران به حساب می آورند اما در حقیقت این قله را می توان بخشی از رشته کوه‌ های مرکزی ایران نامید که ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب در حدود 4075 متر اندازه گیری شده است. 

 

ثبت جهانی شهر تاریخی یزد – درباره جزئیات ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو بخوانید!

 

شیرکوه یزد

 

مشخصات شیرکوه

همان طور که گفته شد، شیر کوه از سطح دریا ارتفاع 4075 متری دارد و این رشته کوه شامل سه بخش پیشکوه، میان کوه و پشتکوه تشکیل شده است که در بخش پیشکوه شاهد قسمت هایی نظیر نصر آباد، روستای حاجی زینل و حومه هستیم. در بخش میان کوه ده بالا و طزرجان قرار گرفته است و در بخش پشتکوه نیز نیر و گاریزات قرار دارد. 
از نظر زمین شناسی، شیرکوه یک زیربنای گرانیتی دارد. این بنای گرانیتی بیش از ۱۰۰۰ متر سنگ آهک و دولومیت را بر روی خود قرار داده و تشکیل آن به دوران کرتاسه باز می گردد. زمین شناسان بیان کرده اند که در اواخر دوران سوم و چهارم زمین شناسی در حاشیه جنوبی این کوهستان شاهد تشکیل آذرین خروجی بودیم و در کنار این تشکیلات، موادی نیز از فرسایش سطحی حاصل می شدند.
از نظر جغرافیایی و زمین شناسی نیز شیرکوه یزد یکی از مناطق فوق ‌العاده خاص ایران به حساب می ‌آید که می توان تحقیقات گسترده ای را بر روی این منطقه انجام داد. اگر بخواهیم نگاهی به علت نامگذاری این کوه انداخته و آن را از نظر تاریخی بررسی کنیم، باید گفت که به دلیل آن که در بیشتر روزهای سال نوک این قله مرتفع و زیبا استان یزد پوشیده از برف است و رنگ آن سفید بوده و به رنگ شیر می باشد، نام این قله بسیار زیبا شیر کوه نامیده شده است. دلیل دوم نامگذاری آن نیز، شباهت این قله به یک شیر خفته می باشد. 

 

شیرکوه یزد

 

صعود به شیرکوه

افرادی که علاقه مند به ورزش کوهنوردی و صعود به قلل مختلف هستند، شیرکوه را همیشه در لیست خود قرار داده و سعی می ‌کنند تا به این رشته کوه زیبای ایران سفر کرده و به بلندترین قله آن صعود کنند. کوه نوردان حرفه ای می دانند که برای صعود موفقیت آمیز به یک قله لازم است تا مسیرهای صعود را دانسته و سپس بهترین مسیر را انتخاب کرد. برای صعود به این قله بسیار زیبا مسیرهای مختلفی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    دره سوسن
•    دره شمس
•    لابیدشیر
•    بیدکبکان
•    لابیدسرخ
•    لایخچال
•    لاگردو
•    آب ‌ریز
یکی از مهم ترین و سخت ترین مسیرهای صعود به نوک قله شیرکوه ،از طریق مسیر آب ریز است که در آن دو مسیر فرعی به اسم دره نجیب و لاسرگرون قرار دارد. در هر دو این مسیر های فرعی، شاهد وجود تنگه صعب عبور با شیب بسیار تند و طولانی هستیم.  این تنگه که همان دره نجیب است یکی از مشکل‌ ترین بخش ها صعود را به خود اختصاص می‌ دهد. برای این که بتوانید به سلامت از این تنگه عبور کرده و به قله شیرکوه صعود کنید، حتماً لازم است تا گذر از این دره و تنگه را بارها و بارها تجربه کرده تا در آن به تخصص رسیده و به عبور از آن مسلط شوید. پیشنهاد می کنیم که اگر برای اولین بار قصد صعود به شیرکوه را دارید، مسیر راحت تری را انتخاب کنید تا در صعود خود به نوک قله دچار مشکل نشوید. 

 

شیرکوه یزد

 

دسترسی به شیر کوه

برای دسترسی به شیر کوه باید در ابتدا به شهر تفت در ۳۰ کیلومتری شهر یزد رفته و وارد این منطقه شوید. این شهر یکی از زیباترین و بکر ترین مناطق استان یزد به حساب می آید. پس از آن به شهر تفت وارد شدید، باید به منطقه ییلاقی به نام ده بالا رفته و با عبور از این منطقه، مسیر خود را ادامه دهید. 
این منطقه ییلاقی ۲۶۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و با شهر تفت فاصله ۲۰ کیلومتری دارد و به همین دلیل رسیدن به این منطقه حدود یک ساعت و نیم زمان می خواهد. پس از رسیدن به این منطقه به راحتی می ‌توانید شیرکوه را مشاهده کرده و از زیبایی های فوق العاده آن بهره مند شوید. وجود شیرکوه برای مردم روستاهای اطراف شهر تفت و مهریز، یک نعمت الهی است زیرا آب این روستاها از برف آب شده بر روی این کوه تامین می‌ شود و علاوه بر این وجود این کوه بسیار زیبا سبب شده تا آب و هوای این منطقه، سردسیر و خوش آب و هوا شود. بسیاری از مردم یزد ویلاهایی در این منطقه دارند تا در زمان هایی که از هیاهو شهر خسته شده اند و قصد سفر داشته باشند، به ویلاهای خود در این منطقه آمده و از طبیعت فوق‌ العاده این بخش از استان بهره مند شوند. 

 

شیرکوه یزد

بازدید از کویر در کنار صعود به کوه

یزد از جمله شهر هایی است که از طبیعت متفاوتی نسبت به بسیاری از نقاط ایران برخوردار است. شما در این شهر این امکان را خواهید داشت تا پس از بازدید از جاهای دیدنی یزد و همچنین کوه نوردی در کنار حرفه ای های ورزش کوهنوردی، با استفاده از خدمات تور کویر ارائه شده توسط بسیاری از موسسات گردشگری از کویر یزد نیز دیدن کرده و سفر خاطره انگیزی را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.
 

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود