امیر چخماق

0 3,777

شهر یزد شهر بادگیرها و بناهای کاهگلی است که دیدنشان هوش از سر هر انسانی می برد. یزد میزبان موقعیت های تاریخی، مذهبی و گردشگری متعددی است که بازدید از آن ها می تواند برای هر فردی سرشار از تجربه های ناب و بی نظیر باشد. مگر می شود به شهر یزد سفر کنید و به میدان امیر چخماق که یک موقعیت تاریخی و منحصر به فرد است سر نزنید؟ در میان همه مکان های جذاب و دیدنی که شهر یزد را به موقعیتی باورنکردنی و جذاب برای سفر تبدیل می کند این میدان بیشتر از هر چیزی می درخشد و خود نمایی می کند. اگر اهل سفر هستید و دوست دارید با تور یزد سری به این ناحیه بزنید در مقاله امروز کنارمان باشید تا اطلاعاتی را راجع به این میدان تاریخی در اختیارتان گذاریم.

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق یزد

امیر چخماق نام میدانی در شهر یزد است که در آن بناهای مختلفی همچون بازار، مسجد، تکیه و دو آب انبار قرار گرفته است.  هر یک از این بناها ویژگی های خاص خودشان را دارند و بیانگر تاریخ چند صد ساله ای هستند که پشت شان را گرم می کند.  قرن نهم هجری قمری فردی به نام امیر چخماق که از سرداران و حاکمان تیموری بود مجموعه ای را بنا کرد تا بتواند بیشتر از قبل کسب وکارهای شهر یزد را رونق بخشد.  فاطمه خاتون همسر امیرچخماق نیز تلاش کرد در ساخت این مجموعه همسرش را یاری کند. در سال 1330 بود که تکیه امیر چخماق به ثبت ملی رسید و در سال 1341 مسجد آن نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

مسجد امیر چخماق یزد

مسجد امیر چخماق یزد

مسجد امیر چخماق یزد یکی از بناهایی است که در میدان امیر چخماق واقع شده و به خاطر زیبایی، اهمیت و معماری که دارد خیلی ها آن را بعد از مسجد جامع یزد مهم ترین بنای تاریخی این شهر می دانند.  این مسجد در بخش جنوبی میدان واقع شده و در ساختمان جلو آن سنگی قرار داده اند که بر روی آن متن وقف نامه با خطی نسخ مانند حک شده است.
اگر اهل مطالعه کتاب های تاریخی باشید حتماً می دانید که این مسجد را با نام های مسجد جامع نو و مسجد دهوک نیز می شناسند. این مسجد دو شبستان در خود دارد که یکی از آن ها تابستانی و دیگری زمستانی است. در شبستان تابستانی آن بادگیرهای زیبایی قرار دارد و باعث خنک شدن فضای آن در روزهای گرم تابستان می شود.
شبستان زمستانی نیز با سنگ های مرمری تزیین شده است و همین امر موجب می شود نور خورشید به داخل منعکس گردد و فضای آن در روزهای سرد زمستانی گرم تر شود. گنبد مسجد به شکلی خمیده و ترکدار ساخته شده و با کاشی های سبز رنگی نیز منقش شده است. در اطراف آن نیز کتیبه ای قرار گرفته که خط روی آن به نظر کوفی می رسد.

بازار حاجی قنبر یزد

بازار حاجی قنبر یزد

بازار حاجی قنبر یزد یکی از قدیمی ترین بخش های شهر یزد محسوب می شود و قسمتی از مجموعه امیرچخماق است. این بازار به عنوان بازار سر پوشیده در میان مردم شناخته می شود و بیشتر تزییناتی که در آن به کار رفته است را کاشی های زیبا تشکیل می دهند.  معمولاً در این بازار محصولاتی همچون پارچه ، شیرینی، طلا و فرش به فروش می رسد و بازدید از آن به خاطر بافت قدیمی و معماری بی نظیری که در خود دارد خالی از لطف نخواهد بود.

آب انبار امیر چخماق یزد

آب انبار امیر چخماق یزد

همانطور که در بخش قبلی مقاله نیز گفتیم میدان امیر چخماق و مجموعه های آن به فرمان امیر چخماق بنا شد و همسرش  فاطمه خاتون که به ستی فاطمه نیز مشهور است او را در این امر یاری کرد. فاطمه خاتون در سال 845 هجری قمری دستور داد آب انباری به این مجموعه اضافه شود.  این آب انبار یکی از قدیمی ترین آب انبارهایی است که می توان در شهر یزد پیدا کرد.
زمانی که از این بنا دیدن می کنید دو درب خواهید دید که یکی از آن ها به میدان امیر چخماق و دیگری به کوچه مجاوری که در آنجا قرار گرفته است باز می شود.  یکی از ویژگی های منحصر به فرد این آب انبار، وجود 5 بادگیر ساخته شده از خشت های هشت وجهی است که در گرماگرم تابستان فضای آن را خنک می کند.
گنبد تخم مرغی شکل آب انبار نیز از آجر ساخته شده و همین امر بافت قدیمی و البته زیبایی به آن می دهد. در سال 1385 بود که این آب انبار به ثبت آثار ملی ایران رسید و نامش در فهرست آثار ملی ثبت شد.
اگر تصمیم گرفتید با تور یزد به این شهر سفر کنید حتماً از میدان امیرچخماق و مجموعه ای که در کنار آن قرار دارد بازدید کنید. دیدن فضاهای باستانی شهرهای مختلف علاوه بر اینکه بر اطلاعات تاریخی تان می افزاید، می تواند شما را در شناخت سبک های معماری مختلف کشورمان نیز یاری کند.

جاهای دیدنی یزد – در سفر به یزد از کجا ها بازدید کنیم؟

مناطق دیدنی یزد به همین جا ختم نمی شود. در مقالات بعدی سعی می کنیم سایر اماکن گردشگری و تاریخی این شهر همچون آتشکده چک چک و … را بیشتر از قبل بررسی کنیم. اگر شما هم سفری به شهر یزد داشته اید و از میدان امیرچخماق دیدن کرده اید در بخش دیدگاه ها نظر و تجربه تان از سفر به این شهر تاریخی را با ما در میان گذارید.

منبع:لحظه آخر

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود