معرفی پردازنده اینتل core i9 10900k

0 3,954

اینتل پردازنده نسل دهم

گرچه دیر اما سرانجام این پردازنده به بازار عرضه شد. اما این سوال مطرح است آیا این ورود دیر هنگام اینتل می تواند با پردازنده های رایزن AMD رقابتی داشته باشد؟

پردازنده اینتل core i9 10900k را می توان دهمین نسل از از پردازنده ها دانست. این پردازنده که مخصوص پی سی های رومیزی طراحی شده با معماری comet lake-s  عرضه شده است. همسو با این اتفاق دیگر مدل های پردازنده های نسل دهم نیز که آزمایشات عدیده ای روی آن ها به عمل آمده بود اجازه انتشار یافت .

اگر بخواهیم پردازنده های نسل دهم را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که پردازنده مذکور یعنی پردازنده core i9 10900k در نوع خود قویترین پردازنده با ۱۰ هسته و ۲۰ رشته بوده که دارای ۲۰ مگابایت حافظه کش نیز است. اما در رده دوم پردازنده مدل core i5 10600k قرار دارد که ۶ هسته و ۱۲ رشته ۱۲ مگابایات حافظه کش را به خود اختصاص داده است.

جالب است بدانید که تمامی پردازنده ها با معماری comet lake را می توان پردازنده های ارتقا یافته فناوری تولید ۱۴ نانومتری اینتل دانست که در واقع بالغ شده اند. البته که این فناوری دارای ضعف هایی نظیر حرات و توان مصرفی نیز هست که باید مورد توجه قرار گیرد.

اینتل با کاهش ضخامت هسته پردازنده توانسته کارایی بالاتری را ارائه دهد که این امر را تومان با افزایش ضخامت بخش حرارتی انجام داده است.

اورکلاک قابلیتی دیگر

با داشتن پسوند K می توان به این نتیجه دست یافت این پردازنده دارای قابلیت اورکلاک است. با این قابلیت  پردازنده core i9 10900k توانسته با کنار زدن محدودیت ها، تمامی ۱۰ هسته را با ایجاد ولتاژ ۱.۳۵ تا فرکانس ۵.۴ گیگاهرتز اورکلاک کند. این قابلیت در سایه بهبودی مصرف توان و حرارت میسر شده است. با توجه به اضافه شدن دو هسته و افزایش فرنکانس افزایش دما در core i9 10900k به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به core i9 9900k بالاتر بوده است که معقول به نظر می رسد. البته که مصرف توان این مدل نیز به مقدار ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته که آن نیز به علت افزایش فرکانس طبیعی خواهد بود. آنچه در این بین مورد انتقاد قرار گرفته است مشکلات حرارتی در مدل های بالا است که پیش بینی می شود با خنک کننده های فعلی ایجاد اختلال نکند. این معادله بسیار ساده است که افزایش حرارت و مصرف توان در مدل های جدید تر همسو با افزایش هسته و فرکانس بوده که انتظار آن را داشته ایم.

به طور کلی اورکلاب پردازنده های comet lake نسبت به پردازنده های پیشین بی دردسر تر خواهد بود، لذا تنها با افزایش ضرب پردازنده و ولتاژ فرکانس قابلیت افزایش تا ۵.۱ تا ۵.۲ گیاگاهرتز را خواهد داشت. اما نکته اینجاست که چه تعداد از هسته ها می توانند به این فرکانس دست یابند. این امر تنها در صورتی مورد ارزیابی قرار می گیرد که زمانی از تولید انبوه آن بگذرد.

یک تغییر محسوس

پردازنده نسل دهم نیازمند سوکتی جدید خواهد بود، لذا اینتل نیز باید پس از چندین سال سوکت های قدیمی LGA1151 را کنار گذاشته و از سوکت های جدید LGA1200 استفاده کند. از طرفی استفاده از مادر بردهای ۳۰۰ نیز برای این پردازنده نسل دهمی مناسب نیست. بنابراین کاربرانی که قصد ارتقا را داشته باشند باید از مادربردهای مدل ۴۰۰ با پایه Z490  و یا B460 استفاده کنند. البته که باید فکر تغییر CPU نیز باشند.

پیروزی در آزمون های گیمنتی

با توجه به تحقیقات مختلف در این زمنیه به علت افزایش فرکانس و ارتقای سطح پردازش تک هسته ای و دو هسته، این پردازنده توانسته رتبه خوبی را در این حوزه کسب و تثبیت کند. این نکته لازم به ذکر است که پیروزی در این زمنیه به میزان بالایی به رزولوشن و موتور بازی و اتکا به CPU بستگی دارد.

در آخر آنچه در این زمینه همچنان به شکل سوال باقی مانده است، این است که از چه نوع خنک کننده ای برای این ابر پردازنده اورکلاک core i9 10900k در نظر گرفته شده؟ برای رسیدن به پاسخ آن می بایست منتظر ماند تا بررسی های نهایی برای این پردازنده به پایان رسد.

منبع: pcgamer.com

منبع:دیجی دو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود