با مزایا و معایب انواع مدل های هیوندای سانتافه آشنا شوید
در این مقاله از سری مقالات معرفی معایب خودرو قصد داریم معایب نسل های مختلف سانتافه را به شما همراهان گرامی ارائه بدهیم تا در زمان خرید با نگاه بازتری نسبت به خرید خودرو اقدام بفرمایید
به گزارش خودروتک ، امروزه خودرو سانتافه یکی از محبوبترین خودروهای شاسی بلند خانوادگی است. شرکت هیوندای کره جنوبی برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ از محصول جدید خود رونمایی کرد.
از آن زمان تا کنون سانتافه توانسته است جایگاهی درخور را در کشورهای مختلف جهان به دست آورد. در واقع، شرکت هیوندای در اوایل محصول جدید خود را برای رقابت با فورد Escape، مزدا Tribute و پونیتاک Aztek معرفی کرد.
جالب است که اسم خودرو سانتافه از نام شهری در نیومکزیکو به عاریت گرفته شد. هیوندای تا کنون توانسته است چهار نسل مختلف از خودرو سانتافه را معرفی و به بازار عرضه کند. سانتافه نسل اول به سرعت در آمریکای شمالی محبوب شد. این خودرو از نسل دوم خود همین روال محبوبیت را در میان مشتریان سایر نقاط جهان و از جمله ایران نیز طی کرد. نسل سوم سانتافه دیگر یک برند شناخته شده و قدیمی بود، که توانسته بود جایگاه مناسبی را برای خود کسب کند. اما هنوز مدت زیادی از معرفی نسل چهارم سانتافه نگذشته است. در اینجا قصد داریم معایب نسلهای مختلف سانتافه را بررسی کنیم.
معایب نسل اول سانتافه
شرکت هیوندای کرهای خودرو سانتافه را برای اولین در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه کرد. نسل اول سانتافه تا سال ۲۰۰۶ در خط تولید شرکت هیوندای قرار داشت. این خودرو، به ویژه در آمریکای شمالی، یکی از خودروهای پرتقاضا بود. نسل اول سانتافه در مدلهای مختلف ۳/۳، ۷/۲ و ۲ لیتری عرضه میشد و از سیستم انتقال قدرت نیمه خودکار استفاده میکرد.
در سال ۲۰۰۲ سانتافه کماکان بدون تغییر به تولید خود ادامه داد. اما در اواسط سال دوم تولید، شرکت هیوندای خود تغییراتی را در حجم باک تمام مدلها ایجاد کرد. این تغییرات همچنین شامل طراحی داخلی و چیدمان کنسول خودرو شد. بالاخره در سال ۲۰۰۳ سانتافه با چند اعتراض و پیشنهاد برخی از مشتریان روبرو شد. معایب مورد اشاره نسل اول سانتافه به این قرار بودند: هیچ عامل روشنایی در جعبه داشبورد خودرو قرار ندارد، یا قدرت موتور خودرو جوابگوی نیاز مشتریان نیست. شرکت هیوندای به مرور توانست برخی از پیشنهادات را بررسی کند و تغییرات را لازم را اعمال نماید.
سانتافه نسل اول معایب ظاهری دیگری نیز داشت. به همین دلیل در سال ۲۰۰۵ شرکت هیوندای یک فیس لیفت در سانتافه ایجاد کرد. همچنین شرکت حدأکثر سرعت این خودرو را به ۲۳۲ کیلومتر در ساعت رساند. هیوندای به این ترتیب توانست تا اندازهای رضایت مشتریان را نسبت به ایراد ضعیف بودن موتور خودرو جلب کند.
در میان معایب نسلهای مختلف سانتافه میتوان به ورود صدای بیرون به کابین خودرو و دید نامناسب عقب خودرو به عنوان دیگر معایب سانتافه نسل اول اشاره کرد. اما برطرف کردن این معایب تا زمان عرضه نسل دوم خودرو سانتافه طول کشید.
معایب نسل دوم سانتافه
شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۶ از نسل دوم سانتافه رونمایی کرد. نسل دوم این خودرو تا سال ۲۰۱۲ در خط تولید شرکت هیوندای قرار داشت. لازم به ذکر است که این نسل از سانتافه همان مدلی است که در ایران هم مشاهده میکنیم. در این زمان خودرو سانتافه در سه تیپ SE، LX و GLS تولید میشد که مدل GLS آن برای ما ایرانیها نامی آشنا است.
معایب نسل اول سانتافه در تمام مدلهای نسل دوم این خودرو برطرف شده بودند. دیگر نه خبری از ورود صدای بیرون به داخل کابین بود و نه دید راننده محدود. اما وقتی به معایب نسلهای مختلف سانتافه نگاه میکنیم، میبینیم که در این نسل از سانتافه نیز معایبی وجود داشتهند. برای مثال میتوان به ۲ ایراد در کابین این خودرو اشاره کرد:
۱) طراحی کابین بیش از اندازه ساده بود
۲) کیفیت روکش چرم مصنوعی صندلیها پایین بود و چنگی به دل نمیزد. این چرمها پس از حدود ۱۰۰ کیلومتر به افت کیفیت دچار میشدند.
فنربندی بسیار نرم مدلهای پیش از فیس لیفت را نیز میتوان یکی دیگر از معایب نسل دوم سانتافه دانست. البته سانتافه بر روی سرعت گیرها، دست اندازها و دیگر فجایع درون شهری، عملکردی بسیار لوکس و نرم از خود نشان میدهد. اما حرکات عرضی بدنه در پیچها به اندازهای شدید هستند که اعتماد به نفس راننده برای مانور دادن را به صفر میرسانند.
معایب نسل سوم سانتافه
در سال ۲۰۱۲ از نسل سوم خودرو سانتافه رونمایی شد. جالب است بدانید که این نسل از سانتافه رکورددار واردات خودرو در ایران نیز هست. هرچند موتور سانتافه نسل سوم چندان قوی نیست، اما طراحی مدرن آن موجب حضور سانتافه در فهرست خودروهای پرفروش شده است. تولید نسل سوم خودرو سانتافه تا سال ۲۰۱۸ ادامه داشته است.
هنگامی که معایب نسلهای مختلف سانتافه را بر میشماریم، میبینیم که معایب نسل سوم سانتافه بیشتر به طراحی داخلی آن مربوط میشوند. البته ایرادات دیگری بر تعدادی از سایر بخشهای خودرو نیز وارد است. برای مثال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· تعداد صندلیها فقط در مدل پریمیوم اس ای سانتافه، ۷ عدد است و سایر مدلهای آن به صورت ۵ نفره تولید شدهاند.
· برخی از خریداران سانتافه نسل سوم ایراداتی را درباره سقف پانورامیک سانتافه مطرح کردهاند. البته تعداد گزارشات قابل توجه نیستند. اما در هر صورت یکی دیگر از معایب گزارش شده نسل سوم سانتافه محسوب میشود.
· تعدادی از رینگهای آلیاژی سانتافه مشکل دارند. هیوندای برخی از رینگها را به صورت رایگان تعویض کرده است، چون دچار فرسایش و خردگی شدهاند.
· گیربکس خودکار سانتافه مصرف سوخت را افزایش میدهد.
معایب نسل چهارم سانتافه
نسل چهارم سانتافه در اواخر سال ۲۰۱۸ معرفی شد. این خودرو از سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه میشود. پس شاید برای صحبت کردن درباره معایب آن هنوز زود است. با این حال در هنگام اشاره به معایب نسلهای مختلف سانتافه باید گفت که هرچند ارگونومی ادوات داخل کابین مناسب به نظر میرسد، اما دکمههای کنترل صدا در بخش پایین صفحه نمایشگر قرار دارند. به همین دلیل تا اندازهای دور از دسترس هستند.
طراحی خارجی این خودرو جدید ظاهری خشن دارد. زیرا چراغهای دماغه آن تنها نقش دیلایت را به عهده دارند. در عوض چراغهای اصلی در مکانی قرار دارند که انتظار مه شکنها را دارید.
در سال نخست عرضه نسل چهارم سانتافه دو موتور در دسترس خواهند بود: یک موتور ۴/۲ لیتری ۴ سیلندری به قدرت ۱۸۵ اسب بخار و، یک موتور ۲ لیتری که (به لطف استفاده از توربو شارژ) دارای قدرت ۲۳۵ اسب بخار است.
منبع: همراه مکانیک
منبع: خـــودرو.تک