منظور از منّ و سلوی در قرآن

0 546

تاریخ انتشار : 1385/10/14

بازدید : 29791

منبع: پایگاه حوزه
سوال

در قرآن در رابطه با منّ و سلوی صحبت شده است. سنی ها معتقدند که این غذا گوشت پرندگان است. آیا شما می توانید برایم روشن بفرمائید که منّ و سلوی چیست؟ و دلیل این که این غذا به بنی اسرائیل معجزه وار داده شده است در چیست؟

پاسخ

در معنای منّ و سلوی بین مفسرین اختلاف فراوانی هست ولی به لحاظ لغت منّ به معنای صمغ و شیره بعضی از درختان است که سالهای پر برکتی بر بنی اسرائیل گذشته و درختان و گیاهان آن سرزمین پر از صمغ و شیره شیرین شده است و سلوی را اگر چه به معنای عسل گرفته اند ولی در واقع یک نوع پرنده بوده است که طبق روایات شامگاهان برای بنی اسرائیل آمده است. که این پرنده پر گوشت و شبیه و اندازه کبوتر بوده است.

اما چرا این گونه شد وقتی حضرت موسی از این قوم خواست تا به سرزمین مقدس فلسطین حرکت کنند و در آن وارد شوند بنی اسرائیل زیر بار این فرمان نرفتند و گفتند تا ستمکاران (قوم عمالقه) از آن جا بیرون نروند ما وارد این سرزمین نخواهیم شد بلکه گفتند ای موسی تو و خدایت به جنگ آنها بروید و پس از آن که پیروز شدید ما وارد خواهیم شد!! موسی از این سخن سخت ناراحت شد و به پیشگاه خداوند شکایت کرد سرانجام چنین مقرر شد که بنی اسرائیل مدت چهل سال در بیابان (صحرای سینا) سر گردان بمانند گروهی از آنان سخت پشیمان شدند و به درگاه خداوند روی آوردند و خداوند بار دیگر بنی اسرائیل را مشمول نعمتهای خاص خود گردانید و معلوم است که می خواهد از صبح تا غروب در دل این بیابان خشک و سوزان حرکت کند آن هم برای مدت چهل سال نیاز به مواد غذایی کافی دارند و این مشکل را خداوند با فرستادن منّ و سلوی حل کرد.
[1]



[1]



ر.ک تفسیر نمونه ج 1، ص 260 تا ص 262 ذیل آیه 57 سوره بقره.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود