علت دعوت پیامبر گرامی اسلام از خویشاوندانش برای پذیرش اسلام

0 360

تاریخ انتشار : 1392/5/28

بازدید : 4305

منبع: پایگاه حوزه، شماره 25479
سوال

پیامبر با این که می دانستند خویشاوندانشان دعوت او را نمی پذیرند، پس چرا آن ها را دعوت کردند؟

پاسخ

مراحل دعوت پیامبر عظیم الشان اسلام این گونه بود:

1- دعوت مخفیانه

2- دعوت خویشان

3- دعوت مکیان

4- دعوت اعراب

5- دعوت جهانی(دعوت هر کسی که پیام حضرت به گوشش می رسید).

در تمام این مراحل، رسول خدا می دانستند که تعدادی از افراد دعوت او را نمی پذیرند، ولی ماموریت داشتند که مردم را به خداشناسی دعوت کنند تا اتمام حجت شده و برای کسی عذری باقی نماند.

در واقع در مورد همه پیامبران سؤال مذکور مطرح است، به خصوص در مورد حضرت نوح؛ یعنی پیامبران با این که می دانستند، تعداد زیادی از امتشان دین آنان را نمی پذیرند، چرا مردم را به توحید و خداپرستی، دعوت کردند؟

پس این انتقاد متوجه تمام مراحل دعوت پیامبر اسلام، نه فقط دعوت عشیره اش و بلکه به تمام انبیا و حتی به خداوند متعال است.

خداوند هم می داند که با دعوت انبیا، برخی از انسان ها به سمت توحید و یگانه پرستی نمی آیند، ولی بر خود لازم می داند که پیامبران را ارسال نماید، تا حجت بر همگان تمام شود.

پیامبران را می فرستد تا راه برای عبودیت و بندگی مفتوح، و راه های شرک و بت پرستی مسدود شود. چرا که خداوند متعال بشر را موجودی دارای اختیار خلق کرده است؛ لذا این موجود می تواند با انبیا و برنامه های آنان مخالفت نماید.

از زاویه دیگر اگر دعوت رسول الله صلی الله علیه و آله از خویشان را بررسی کنیم، می بینیم که پیامبر گرامی اسلام به هدف نهایی اش رسیده است. هدف اول پیامبر، معرفی وصی و جانشین برای خودش بود که در جلسه دوم از خویشان، موفق به اعلام و معرفی خلیفه بعد از خود شدند. هدف دوم رسول خدا(ص) حمایت قبیله بنی هاشم و ایمان آوردن آن ها بود که به جز ابولهب، بقیه بنی هاشم به صورت پنهان و آشکار، ایمان آورده و تا آخرین قطره خون از پیامبر محافظت کردند.

در پایان متذکر می شویم، اگر رسول خدا(ص) دعوت علنی را از اقوام شروع کرد به چند دلیل می باشد:

1- هر فردی توان و قدرتش، بستگی به اقوام و خویشانش دارد. خویشان رسول خدا(ص) می توانستند بهترین حامی و یاور برای حضرتش باشند؛ به خصوص در سرزمین حجاز که زندگی اعراب، قبیله ای بود. 2- اگر خویشان حضرت محمد(ص) به ایشان ایمان می آوردند، سایر مردم، زودتر ایمان می آوردند؛ چون اقوام از ظاهر و باطن یک فرد اطلاعات بیشتری نسبت به سایرین دارند، زودتر از دیگران متوجه راست گویی و یا دروغ گویی او می شوند و ایمان خویشان مؤیدی است که دیگران زودتر به او ایمان آورند.

جهت مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:

شیوه های فرهنگی ارتباطی پیامبر(ص) در عهد مکی

 

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود