معرفی خطمی و خواص درمانی آن

0 306
معرفی خطمی و خواص درمانی آن

خطمی گونه‌های بسیار زیادی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از خطمی که نسبت به دیگرگونه‌ها از خواص دارویی بیشتری برخوردار می‌باشد و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

معرفی خطمی و خواص درمانی آن
معرفی خطمی و خواص درمانی آن

خطمی

نویسنده: صمصام صانعی
خطمی گونه‌های بسیار زیادی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از خطمی که نسبت به دیگرگونه‌ها از خواص دارویی بیشتری برخوردار می‌باشد و در طب سنتی نیز کاربرد دارد اشاره شده است.

نام علمی:

Althaea officinalis L.، نام فرانسه Guimauve sauvage و نام انگلیسی آن Marsh-mallow می‌باشد. نام‌های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، ختمی، الغاسول، العضرس و خطمی نامیده شده است. ضد باکتری و مسکن دردهای عمومی بدن، ضد عفونی کننده و محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل، تنظیم کننده عادت ماهیانه و برطرف کننده خون در ادرار، افزاینده اسپرم و زیاد کننده ترشح خون در عادت ماهیانه، ضد التهاب دهان و زبان و مسکن سرفه‌های مقاوم، ضد برونشیت و خلط‌آور، ضد آسم و مفید برای گلودرد، ضد آلرژی و کاهنده التهاب مخاط دهان و حلق می‌باشد.

تیره گیاه:

پنیرک Malvaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله با ساقه‌ای به ارتفاع حدود یک و نیم‌متر، کمی ضخیم و پوشیده از کرک‌های سفیدِ پنبه‌ای، برگ‌های آن سبز مایل به سفید، بزرگ و پهنک برگ‌ها منقسم به سه تا پنج لوب دندانه‌دار می‌باشد. گل‌های آن درشت، سفید، صورتی و در بعضی موارد مایل به ارغوانی که به صورت دسته‌های سه تایی در انتهای ساقه گل دهنده ظاهر می‌شوند. ریشه‌ی خطمی دراز، دوکی شکل، به ضخامت انگشت و رنگ آن خاکستری مایل به زرد است.

طبیعت:

در مورد طبیعت خطمی بین حکمای طب سنتی اختلاف نظر وجود دارد. عده‌ای از حکما آن را سرد و تر و عده‌ای دیگر معتدل می‌دانند.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی معتدل کشورها خصوصاً کشورهای آسیایی و در ایران بیشتر در استان‌های گلستان، اصفهان، اراک، لرستان، آذربایجان غربی، کردستان، خراسان رضوی و دامنه‌های البرز انتشار دارد.

بیشتر بخوانید: گل ختمی، گل همه کاره

 

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در خطمی:

در ریشه‌ی خطمی لعاب، آمیدون، ساکارز، قند، مواد پکتیک، ماده‌ی روغنی، آسپاراژین، بتائین، آلبومین، نوعی آنزیم، یک ماده معطر، اسید مالیک، تانن، مواد معدنی و فسفات وجود دارد. در برگ خطمی موسیلاژ، اسانس و یک اسید فرار با بوی اسید والرینیک یافت شده است. در گل خطمی ماده قندی، موسیلاژ، اسانس و غیره تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

گل و ریشه. در ضمن برگ گیاه نیز خواص دارویی دارد.

نحوه مصرف:

گل و ریشه را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها نحوه و مقدار مصرف را پزشک تشخیص داده و تجویز می‌کند.

خواص درمانی گل خطمی:

ضد باکتری و مسکن دردهای عمومی بدن، ضد عفونی کننده و محرک سیستم ایمنی بدن، ملین و مسهل، تنظیم کننده عادت ماهیانه و برطرف کننده خون در ادرار، افزاینده اسپرم و زیاد کننده ترشح خون در عادت ماهیانه، ضد التهاب دهان و زبان و مسکن سرفه‌های مقاوم، ضد برونشیت و خلط‌آور، ضد آسم و مفید برای گلودرد، ضد آلرژی و کاهنده التهاب مخاط دهان و حلق می‌باشد. در ضمن برای تحریکات گوارشی، التهاب روده‌ها، بیماری‌های ریوی و مجاری ادراری، سرماخوردگی و زخم روده نیز مفید است. در استعمال خارجی برطرف کننده تحریکات جلدی و قارچ‌های پوستی، رفع کننده چربی و شوره سر و به صورت ماسک روشن کننده پوست صورت می‌باشد. ضماد گل خطمی به منظور رساندن آبسه‌ها و دمل‌ها و جوشانده گل به صورت غرغره مفید برای گلودرد، ورم لثه و آبسه‌های مربوط به دندان می‌باشد.

خواص درمانی ریشه‌ی خطمی:

مسکن و ضد التهاب مجاری تنفسی، تنظیم کننده قند خون و ضدعفونی کننده، رفع کننده تحریکات جلدی و آرام کننده، ضد تب و مسکن سرفه‌های خشک و شدید، ضد برونشیت و مفید برای بیماری‌ها با منشأ التهاب سینه، ضد دیسانتری و ادرارآور می‌باشد. در ضمن برای بیماری‌های معده و روده، زخم‌های دستگاه گوارش، نزله‌ها، آنژین، دلپیچه، ترشح زیاد زردآب، بیماری‌های مثانه، ترشحات مهبلی، ناراحتی‌های دستگاه ادراری و التهابات گلو نیز مفید است. در استعمال خارجی ریشه‌ی خطمی به صورت ضمادِ تهیه شده با روغن برای درمان دمل‌ها و آبسه‌ها مفید می‌باشد.
منبع مقاله :
صانعی، صمصام؛ (۱۳۹۵)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از ۴۰۰ نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود