آشنایی با کاربردهای قرص تیزانیدین

0 4,767

تیزانیدین به عنوان یک داروی شل کننده عضلانی کاربرد دارد. این دارو با اثر بر روی سلول های مغزی و نخاعی اثر خود را اعمال می کند.

در این نوشتار اطلاعات دارویی مربوط به قرص تیزانیدین را جمع اوری نموده ایم برای آشنایی با کاربرد های این قرص تا انتها با این مطلب همراه باشید.

قرص تیزانیدین که نام علمی آن«تیزانیدین-Tizanidine» می باشد و جزو داروهای شل کننده عضلات به شمار می آید و برای درمان افرادی که از بیماری ام اس رنج می برند و اشخاصی که آسیب های نخاعی دارند تجویز می شود، اطلاعات کامل این دارو را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.

هشدار های پزشکی تیزانیدین

کاربردهای قرص تیزانیدین

این قرص برای درمان اسپاستیسیتی عضلانی(سفتی عضلانی) در بیماران آسیب نخاعی و ام اس می باشد و مصرف داروی تیزانیدین برای این بیماران، علاوه بر شل کردن عضلات، باعث تسکین دردهای ناشی از گرفتگی و انقباض غیر ارادی عضلانی(اسپاسم) می شود.

عوارض جانبی:

افت فشار خون، خشکی دهان، سرگیجه، ضعف، خستگی، اضطراب، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ، سردرد، توهم، ضعف عضلانی، افزایش آنزیم‌های B کبدی و برادیکاردی از عوارض مصرف این دارو می باشد که در صورت مشاهده هریک از آن ها با پزشک در میان بگذارید.

موارد منع مصرف:

مصرف این دارو برای افرادی که نارسایی کبدی و یا سابقه حساسیت نسبت به دارو(اجزا فرمولاسیون) دارند، توصیه نمی شود.

مصرف آن برای سالمندان باید با تجویز پزشک باشد.

زنان در طول بارداری و دوره شیردهی طبق دستور پزشک این دارو را مصرف نمایند.

عوارض جانبی تیزانیدین

توصیه های پزشکی برای تیزانیدین:

در هنگام مصرف دارو از انجام کاری های خطرناک که مستلزم هوشیاری کامل می باشند(تا زمان مشخص شدن تاثیرات دارو ) خوداری کنید.

برای مصرف این دارو شخص بیمار باید از لحاظ  عملکرد کبدی طی ماه های ۱، ۳، ۶ باید تحت نظارت باشد.

در صورتی که داروی دیگری مصرف می نماید برای پیشگیری از تداخل داروی با تجویز پزشک این قرص را مصرف کنید.

برخی از عوارض جانبی این قرص به میزان دوز دارو بستگی دارد که با قطع کردن دارو و یا کاهش میزان دوز تیزانیدین  این عوارض رفع می گردد.

میزان مصرف تیزانیدین

از مصرف خودسرانه این دارو  اکیدا خوداری کنید و برای طریقه و میزان مصرف تیزانیدین با پزشک مشورت کنید.

امیدواریم با ارائه اطلاعات دارویی و کاربردهای قرص تیزانیدین در این مطلب، اطلاعات جامعی در رابطه با این دارو کسب نموده باشید. برای آشنایی با کاربرد انواع قرص ها نظیر قرص ال آرژنین، قرص پرفکتیل و … می توانید به مطالب قبلی نصرینو مراجعه نمایید.

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود