آشنایی با شربت کتوتیفن و عوارض جانبی آن

0 5,078

قرص و شربت کتوتیفن به عنوان یک داروی ضد حساسیت در کودکان و بزرگسالان مصرف می شود. این دارو در پیشگیری از آسم و درمان سرفه کاربرد دارد. اثرات خواب آلودگی این دارو نسبتا کم است.

یکی از آنتی هستامین های مورد استفاده برای پیشگیری از حملات آسم شربت کتوتیفن است، البته این دارو به شکل قرص نیز موجود می باشد. که در این نوشتار به ارائه اطلاعات جامع در رابطه با این دارو می پردازیم.

آسم(نفس نفس زدن) که نشانه های همچون تنگی نفس، خس خس کردن و سرفه دارد و از جمله بیماری التهابی مجرای تنفسی است، به علت بسته شدن یا گرفتگی ممتد غیر ارادی مجاری تنفسی به وجود می آید. از جمله داروهای پیشگیری آسم می توان از شربت کتوتیفن نام برد، که در ادامه با طریقه مصرف و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

عوارض جانبی کتوتیفن

اطلاعات دارویی شربت کتوتیفن

یکی از آنتی هستامین های مورد استفاده برای پیشگیری از آسم شربت کتوتیفن می باشد. در کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند، به منظور کاهش حملات آسم تجویز می شود.  همچنین برای درمان حساسیت های نظیر التهاب بینی و قرمزی چشم(التهاب ملتحمه) مورد استفاده قرار می گیرد. که البته مصرف آن باید با دستور پزشک باشد.

مقدار و طریقه مصرف:

  • بزرگسالان در طول روز ۲ بار و بعد از غذا به اندازه ۵ میلی لیتر از شربت را میل نمایند.
  • برای کودکان شش ماه تا سه سال روزانه ۲ مرتبه و به اندازه ۰.۲۵ میلی لیتر مورد مصرف قرار گیرد. البته میزان مصرف این دارو برای کودکان باید با تجویز پزشک و بر اساس وزن کودک انجام پذیرد.

لازم به ذکر است که مصرف این دارو برای نوزادان زیر شش ماه ممنوع می باشد.

عوارض جانبی:

از جمله عوارض شایع این دارو کاهش وزن می باشد. همچنین مصرف داروی کتوتیفن ممکن است سبب بروز مشکلات و ناراحتی های همچون تهوع، سردرد، تب، سرفه، اسهال، تب و لرز، احساس کسالت و بیماری، درد مفاصل، از دست دادن اشتها، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلو درد، تعریق، مشکل خواب، خستگی و ضعف غیر عادی، استفراغ، خون دماغ، خواب آلودگی، خشکی دهان، تورم پلک، هیجان و برآشفتگی، تحریک پذیری، خشم و افزایش اشتها شود.

همچنین بروز موارد نادری همچون زرد شدن پوست یا چشم، خارش، پوسته پوسته شدن یا قرمزی پوست، ایجاد تاول در پوست، درد معده یا شکم، تشنج، ادرار تیره یا خونی، مدفوع زرد رنگ، سوزش یا درد و سختی حین ادرار، سرگیجه، تکرر ادرار، اسپاسم عضلانی و پرش اندام ها، بثورات پوستی، از دست دادن ناگهانی هوشیاری، بوی ناخوشایند تنفس، استفراغ خونی، تاری دید، گیجی، اختلال حواس، خواب آلودگی شدید، احساس سبکی سر حین برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته، تعریق، تپش سریع یا ضربان نامنظم قلب، تحریک پذیری بیش از حد، خستگی و ضعف غیر عادی و از دست دادن هوشیاری از عوراض جانبی شربت کتوتیفن می باشد.

شربت کتوتیفن

توصیه های پزشکی برای کتوتیفن

۱. پس از مصرف دارو، در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی خفیف با پزشک مشورت نمایید و در صورت بروز  هرگونه مشکلات حاد به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

۲. در صورتی که بیشتر از مقدار مصرف، شربت کتوتیفن مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی گردد، بنابراین در صورت مشاهده کوچکترین علائم سریعا با مرکز مسمومیت های داروی تماس حاصل شود. البته در این حالت بهتر است، بیمار را مجبور به استفراغ کرد و سریعا وی را به بیمارستان منتقل کرد.

لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد دارو سبب ایجاد مشکلاتی همچون عدم تعادل، اختلال در تنفس، خستگی و گیجی مفرط، کاهش فشار خون، تغییر ضربان قلب، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات و اغماء شود.

۳. در صورتی که بیمار علاوه بر مصرف این شربت همزمان از دارویی دیگری مصرف می کند، برای جلوگیری از تداخل دارویی، حتما موضوع را به اطلاع پزشک خود برساند.   منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود