ورزشگاه‌ های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر + امکانات، هزینه ساخت و عکس ورزشگاه فینال

0 3,793

ورزشگاه های الثمامه، خلیفه، شهر آموزش، ۹۷۴، لوسیل، الجنوب، البیت و احمد بن علی، محل برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هستند.

 ایمنا: قطر به عنوان میزبان بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲، هشت ورزشگاه مدرن با امکانات ویژه شامل فناوری کربن خنثی، سیستم تهویه هوا، سقف متحرک برقی و صفحه نمایش اختصاصی را برای برگزاری مسابقات فوتبال در نظر گرفته است. جام جهانی ۲۰۲۲ که از ۳۰ آبان ۱۴۰۱ شروع شده است، در ۲۷ آذر به اتمام می‌رسد. پیش بینی شده است حدود یک و نیم میلیون نفر برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر سفر کنند.

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه

استادیوم بین‌المللی خلیفه اولین و مشهورترین ورزشگاه قطر است که ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. این استادیوم به دلیل داشتن سیستم خنک کننده قوی به استادیوم یخچالی معروف است و بازی‌های انگلیس-ایران، آلمان-ژاپن، هلند-اکوادور، کرواسی-کانادا، اکوادور-سنگال و ژاپن-اسپانیا در آن برگزار می‌شود.

استادیوم ۹۷۴، ورزشگاه متحرک قطر

ورزشگاه ۹۷۴ که به نام ورزشگاه رأس ابو عبود نیز شناخته می‌شود، قابلیت جا به جایی دارد. در ساخت این استادیوم از ۹۷۴ کانتینر و وسایلی مثل بلوک‌های ساختمانی و صندلی‌ها مختلف استفاده شده است. این ورزشگاه ۴۰,۰۰۰ نفری، بعد از جام جهانی تخریب شده و از بلوک‌های آن برای ساخت بناهای دیگر استفاده می‌شود. در ورزشگاه ۹۷۴ بازی‌های مکزیک-لهستان، پرتغال-غنا، فرانسه-دانمارک، برزیل-سوئیس، لهستان-آرژانتین و صربستان-سوئیس انجام می‌شود.

استادیوم لوسیل، ورزشگاه فینال جام جهانی قطر

ورزشگاه لوسیل بزرگترین ورزشگاه قطر محسوب می‌شود. تلفیق نور و سایه در فضای داخلی آن، تداعی کننده فانوس است و نمای بیرونی آن نقوش آثار هنری در دوران اسلام را نشان می‌دهد. ظرفیت لوسیل ۸۰,۰۰۰ نفر است و بعد از جام جهانی ظرفیت آن کمتر می‌شود. بازی‌های آرژانتین-عربستان، برزیل-صربستان، آرژانتین-مکزیک، پرتغال-اروگوئه، عربستان-مکزیک، کامرون-برزیل و فینال جام جهانی در این ورزشگاه برگزار می‌شود.

ورزشگاه‌ های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر + امکانات، هزینه ساخت و عکس ورزشگاه فینال

استادیوم البیت، ورزشگاه افتتاحیه جام جهانی قطر

ورزشگاه البیت دومین ورزشگاه بزرگ قطر است که ۶۰,۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. طراحی البیت به شکل خیمه‌های عشایر بادیه نشین انجام شده و نام این استادیوم نیز از زندگی سنتی و چادرنشینی الهام گرفته شده است. در داخل این ورزشگاه هتل لوکسی ساخته شده که بالکن اتاق‌های آن رو به زمین فوتبال است. البیت میزبان بازی‌های قطر-اکوادور، مراکش-کرواسی، انگلیس-آمریکا، اسپانیا-آلمان و هلند-قطر است. / جام جهانی ۲۰۲۲

ورزشگاه الثماثه

استادیوم الثمامه شبیه به طاقیه (کلاه مردان و پسران قطری) ساخته شده و نمادی از جوانان قطر است. ظرفیت این ورزشگاه ۴۰,۰۰۰ نفر است و بازی‌های سنگال-هلند، اسپانیا-کاستاریکا، قطر-سنگال، بلژیک-مراکش، ایران-آمریکا و کانادا -مراکش در آن انجام می‌شود.

ورزشگاه الجنوب

استادیوم الجنوب که با نام استادیوم الوکره نیز شناخته می‌شود، با الهام از بادبان‌های قایق‌های سنتی صید صدف طراحی شده و سقف منحنی آن از تابش مستقیم آفتاب به تماشاگران جلوگیری می‌کند. ورزشگاه الجنوب برای بازی‌های جام جهانی ۴۰,۰۰۰ نفر ظرفیت را در خود جای می‌دهد که قرار است بعد از جام جهانی این ظرفیت به ۲۰ هزار نفر کاهش یافته و بخش‌هایی از این زیرساخت به کشورهای فاقد امکانات ورزشگاهی منتقل شود. در این ورزشگاه بازی‌های فرانسه-استرالیا، سوئیس-کامرون، تونس-استرالیا و کامرون-صربستان برگزار می‌شود.

ورزشگاه‌ های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر + امکانات، هزینه ساخت و عکس ورزشگاه فینال

استادیوم شهر آموزش

ورزشگاه شهر آموزش که به نام ورزشگاه بنیاد قطر نیز معروف است، در منطقه بنیاد آموزش و پرورش قطر قرار دارد. نمای شهر آموزش شبیه به الماس طراحی شده و رنگ آن با حرکت خورشید در طول روز تغییر می‌کند. این استادیوم دارای ظرفیت ۴۰,۰۰۰ نفری بوده که بعد از جام جهانی کاهش میابد. شهر آموزش میزبان بازی‌های دانمارک-تونس، اروگوئه-کره جنوبی، لهستان-عربستان، کره جنوبی-غنا، تونس-فرانسه و کره جنوبی-پرتغال است.

ورزشگاه احمد بن علی

طراحی استادیوم احمد بن علی که به آن ورزشگاه الریان نیز گفته می‌شود، از زندگی گذشته مردم قطر الهام گرفته شده و آینده را ترسیم می‌کند. این ورزشگاه با منظره کویر فرهنگ گذشتگان قطری و شیوه زندگی در بیابان را تداعی می‌کند. ظرفیت آن در جام جهانی ۴۰,۰۰۰ نفر است که بعد از آن به ۲۱ هزار نفر کاهش میابد. استادیوم احمد بن علی میزبان بازی‌های ایالات متحده آمریکا-ولز یا اکراین یا اسکاتلند، بلژیک-کانادا، ولز-اسکاتلند یا اکراین-ایران و ژاپن-کاستاریکا یا نیوزیلند است.

ورزشگاه‌ های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر + امکانات، هزینه ساخت و عکس ورزشگاه فینال

امکانات ورزشگاه‌های قطر
  • شهر آموزش: دسترسی آسان، تهویه‌های قوی، امکانات ویژه معلولان، زمین‌های گلف و فضاهای تفریحی
  • الجنوب: وجود سیستم‌های خنک کننده قدرتمند و قابلیت پایین آوردن دمای داخل استادیوم تا ۳۰-، وجود سالن عروسی، مؤسسه آموزشی، رستوران، مرکز تجهیزات ورزشی، مرکز آبگرم، پیست دوچرخه سواری و اسب سواری
  • ۹۷۴: اقامتگاه، رستوران، هتل در اطراف ورزشگاه
  • خلیفه: مرکز سلامتی، سه سالن مربوط به المپیک قطر، سالن‌ها و رستوران‌های مخصوص مهمان‌های ویژه مشرف به زمین فوتبال، وجود سایبان برای تمام صندلی‌های، سیستم تهویه قوی
  • احمد بن علی: صندلی‌های استاندارد، سرویس بهداشتی، چندین فروشگاه، سیستم تهویه
  • لوسیل: وجود سیستم‌های خنک‌کننده برای زمین و جایگاه تماشاچیان، برخی امکانات رفاهی در اطراف ورزشگاه
  • الثماثه: فضای سبزی با گیاهان بومی قطر، وجود صفحه نمایش مقابل هر صندلی، استفاده از پنل‌های خورشیدی بر روی سقف ورزشگاه، تجهیزات مدرن خنک کننده و تهویه مطبوع
  • البیت: قابلیت جابه‌جایی صندلی‌ها، سقف جمع شدنی، تطابق با محیط زیست، فناوری خنک کننده مخصوص در زیر صندلی‌ها، زمین چمن با قابلیت جمع‌شوندگی، مرکز خرید، مرکز درمانی، هتل لوکس، مراکز تفریحی در اطراف ورزشگاه
ورزشگاه‌های بازی ایران در جام جهانی

تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی، بازی با تیم انگلیس را در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه، بازی با تیم ولز را روز جمعه ۴ آذر، ساعت ۱۳:۰۰ در ورزشگاه احمد بن علی (الریان) و بازی با تیم آمریکا را روز سه شنبه ۸ آذر، ساعت ۲۲:۰۰ در ورزشگاه الثماثه انجام می‌دهد.

هزینه ساخت ورزشگاه‌های قطر
نام ورزشگاه هزینه ساخت مکان سال ساخت
خلیفه حدود ۳۷۴ میلیون دلار الدوحه ۱۹۷۶ – بازسازی ۲۰۱۷
الجنوب حدود ۶۵۶ میلیون دلار الوکره ۲۰۱۹
البیت حدود ۸۴۷ میلیون دلار الخور ۲۰۲۱
احمد بن علی حدود ۳۶۰ میلیون دلار الریان ۲۰۲۰
شهر آموزش حدود ۷۰۰ میلیون دلار الدوحه ۲۰۲۰
الثماثه حدود ۳۴۲ میلیون دلار الدوحه ۲۰۲۱
لوسیل حدود ۷۶۷ میلیون دلار لوسیل ۲۰۲۱
۹۷۴ نامشخص الدوحه ۲۰۲۱
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود