تفسیر آیه 53 سوره انفال

0 104

تاریخ انتشار : 1388/12/27

بازدید : 5562

منبع: پایگاه حوزه، شماره 2- 15046
سوال

تفسیر آیه 53 سوره انفال چیست؟

پاسخ

آیه 53سوره انفال (ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ

این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‏دهد جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند و خداوند، شنوا و داناست! این آیه با آیه 52 مرتبط است در این آیات به یک” سنت همیشگی الهی” در باره اقوام و ملتها اشاره شده تا این تصور پیش نیاید که آنچه در باره سرنوشت مشرکان میدان بدر و سرانجام شوم آنها گذشت یک حکم استثنایی و اختصاصی بوده است، بلکه این اعمال از هر کس در گذشته سر زده، و یا در آینده سر زند، چنان نتائجی ببار خواهد آورد.در آیه 52 نخست می‏گوید:” چگونگی حال مشرکان قریش همانند دودمان فرعون و آنها که پیش از او بودند می‏باشد” (کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ)” همانها که آیات خدا را انکار کردند و خداوند آنها را به گناهانشان گرفت” (کَفَرُوا بِآیاتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ).” زیرا خداوند قوی و با قدرت است و کیفر او نیز سخت و شدید است” (إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ شَدِیدُ الْعِقابِ).بنا بر این تنها قریش و مشرکان و بت پرستان مکه نبودند که با انکار آیات الهی و لجاجت در برابر حق و در گیری با رهبران راستین انسانیت گرفتار کیفر گناهانشان شدند، این یک قانون جاودانی است که اقوام نیرومندتر و قوی‏تر همچون فرعونیان، و اقوام ضعیف‏تر را نیز در بر می‏گیرد.سپس این موضوع را با ذکر ریشه اساسی مساله، روشنتر می‏سازد و می‏گوید:” اینها همه به خاطر آن است که خداوند هر نعمت و موهبتی را به قوم و ملتی ببخشد هیچگاه آن را دگرگون نمی‏سازد مگر اینکه خود آن جمعیت دگرگون شوند و تغییر یابند” (ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی‏ قَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ).                       

 به تعبیر دیگر فیض رحمت خدا بیکران و عمومی و همگانی است ولی به تناسب شایستگی‏ها و لیاقتها به مردم می‏رسد در ابتدا خدا نعمتهای مادی و معنوی خویش را شامل حال اقوام می‏کند، چنانچه نعمتهای الهی را وسیله‏ای برای تکامل خویش ساختند و از آن در مسیر حق مدد گرفتند، و شکر آن را که همان استفاده صحیح است بجا آوردند، نعمتش را پایدار بلکه افزون می‏سازد اما هنگامی که این مواهب وسیله‏ای برای طغیان و سرکشی و ظلم و بیدادگری و تبعیض و ناسپاسی و غرور و آلودگی گردد در این هنگام نعمتها را می‏گیرد و یا آن را تبدیل به بلا و مصیبت می‏کند، بنا بر این دگرگونیها همواره از ناحیه ما است و گرنه مواهب الهی زوال‏ناپذیر است.[i]



[i] تفسیر نمونه، ج‏7، ص: 207

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود