لغزش های جنسی نوجوان (بخش دوم)

0 146

لغزش های جنسی نوجوان (بخش دوم)

لغزش های جنسی، یکی از آسیب های دوران بلوغ است که باید نوجوان را با این موارد آشنا کرد و او را از آسیب های این رفتارهای خطا، آگاه کرد. با ما همراه باشید تا با برخی از این لغزش ها، آشنا شوید.

لغزش های جنسی نوجوان (بخش دوم)
لغزش های جنسی نوجوان (بخش دوم)

یکی از علایم خودارضایی، عدم میل ارتباطی با دیگران است. 
 

مسئله ی خود ارضایی

از لغزش هایی که ممکن است در این مرحله از عمر برای برخی از نوجوانان پدید آید مسئله خودارضایی است که گاهی بر اثر کشف، زمانی براساس آموختن توسط دیگران و گاهی هم در سایه دیدن ها و شنیدن ها به وجود می آید.
 
عوامل تحریک در بدن و موضع، آلت تناسلی، اضطراب ها، لباس های نامناسب، خارش های موضعی، تحریک های خارجی، بیماری های انگلی، نگاه حرام، نقصان محبت، وضع بد ختنه و… در این عرصه مؤثرند و همان گونه که ذکر شد آزمایش ها توسط خود در این امر، نقش اساسی و مؤثری دارند.
 
به هنگامی که مراکز عصبی جنسی در حال تشکیل است، اگر نوجوان عادت به خودارضایی پیدا کند ممکن است این عادت همچنان دوام و بقا یابد و با گذشت زمان در او تثبیت گردد، البته از میان برداشتن این عادت در همان ماه های اول کاری آسان است و این با شرط بیداری و هشیاری مربیان و اولیا میسر خواهد بود. ولی در صورت عادت یافتن، کاری بس دشوار خواهد بود.
 
لازم به ذکر است که به علت بیماری های انگلی دوران خردسالی، وجود بیماری ها و زخم ها در اطراف مجاری تناسلی (در دوران کودکی)، وجود خارش های ناشی از عدم شست و شو و تطهیر، وجود اشکالات در ختنه، عادت غلط حبس ادرار و مدفوع ممکن است نوجوان را وادار کند تا در این عرصه به کشف حالت خودارضایی بپردازد. البته این امر در سنین قبل از بلوغ و پس از آن معنی دار تر می گردد.
 
براساس یک تحقیق در غرب – که معلوم نیست آمار آن صادق باشد حدود سه چهارم پسران، تا سن ۱۲ سالگی و حدود ۹۸ درصد آنان، تا سن ۱۵ سالگی حالت خودارضایی داشته و حدود ۴۰ درصد پسران تا سن ۱۳ سالگی در بازی هم جنس بازانه شرکت داشته اند و نیز براساس بررسی حدود دو پنجم دختران استمنا را تجربه کرده اند.


علائم خودارضایی

حالت خودارضایی در نوجوانان از همان دوران قبل از بلوغ و به ویژه دوران بلوغ با علائمی همراه است که مهم ترین آنها عبارتند از:
  1. پریدگی رنگ چهره و صورت و مات در آمدن آن، که حالت درخشندگی را از آنان می گیرد.
  2. کبودی اطراف چشم که این امر در اوایل چندان محسوس نیست و بعدها به صورت حلقه ای در می آید.
  3. احساس خستگی بی دلیل که به صورتی آشکار از سر و روی او می بارد.
  4. حالت خواب آلودگی و چرت، به گونه ای که گویا پلک های چشم می خواهد به هم آید؛
  5. لرزش اعضا و به ویژه دست ها که در مواردی برای افراطی ها در این وادی کامل عیان است؛
  6. انحراف های عاطفی و نگاه های معنی دار در کلاس به سوی افرادی که به نظر او می توانند صید جنسی باشند؛
  7. وجود نوعی گیجی در درس، وسوسه و تردید در اقدام و تصمیم های خویشتن.
  8. بروز حالت تیک یا پرش عضوی که آن نیز می تواند جلوه ای از اضطراب و حالت عصبی باشد.
  9. و علائمی دیگر (که شاید بعدا بدان اشاره کنیم)


روابط پیش رس

از خطرات این مرحله در عرصه غریزی، وجود روابط جنسی پیش رس است که حاصل تربیت غلط، نابه سامانی خانوادگی و معاشرت های آشفته است به ویژه دوستی های نیندیشیده در این عرصه نقش اساسی دارند. مشکل اساسی این است که اگر سرمشق و رفتار ناروایی برای او پدید آید به تدریج صورت عادتی به خود یافته و تداوم خواهد یافت.
 
بی هدفی جنسی، امری صدمه آفرین است و از آن بدتر، زمانی است که عادت خروج از مرز دین و اخلاق برای او پایه گذاری گردد. چنان که برای او آینده ی خطرناک تری را پدید خواهد آورد.
 
علاوه بر معاشران به ویژه آنها که در سنین بلوغ هستند در توسعه ی روابط جنسی پیش رس در نوجوانان نقش زیادی دارند. سرمشق های گمراه کننده و تباهی آفرین نیز اندک نیستند به طوری که گاهی ناشیگری های والدین در روابط خود نیز در این امر مؤثر می افتد.
 
می دانیم احساس جنسی در سنین ۱۴-۱۳ سالگی، برای پسران و اندکی زودتر برای دختران در کمال اوج و توسعه است و پایه گذاری های غلط قلبی بر دامنه ی این امر و توسعه ی آن می افزاید و این خود یک هشدار است.
 
نویسنده:علی قانمی امیری
 
منبع: کتاب «دنیای بلوغ»
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود