آشنایی با بیماری اوتیسم ، نشانه ها و دلایل آن

0 3,783

بیماری اوتیسم چیست؟ یک شرایط پیچیده عصبی-رفتاری و شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی و رشد کلامی. بیشتر درباره بیماری علائم و درمان آن بخوانید.

بیماری اوتیسم یا درخودماندگی یکی از اختلالات رشدی محسوب می شود که اغلب در اوایل دوران کودکی ظاهر می شود و با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می شود. شدت این بیماری در بیماران متفاوت گزارش شده است. این بیماری را باید جدی گرفت و در صورت داشتن علائم ابتدایی باید درمان آغاز شود.

بیماری اوتیسم

بیماری مغزی اوتیسم

این بیماری بیشتر مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و اینکه چگونه این اتفاق می افتد هنوز مشخص نشده است. اوتیسم به وسیله آسیب در تقابلات اجتماعی و ارتباطی و همچنین رفتارهای تکراری و ویژه تعریف می شود. این بیماری در پسران ۵ برابر نسبت به دختران شایع است. این بیماری توسط اختلالات در مهارت های اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای محدود و تکراری مانند دست زدن و اصرار برای تکرار این عمل، مشخص می شود. همچنین برخی از کودکان مبتلا به این بیمای پاسخ های حسی غیر طبیعی دارند مثلا ممکن است آن ها خارج از روشنایی احساس خجالت داشته باشند و یا ممکن است متوجه لباس های ناهموار و پیچ خورده خود نشوند. تحقیقات و بررسی های انجام شده در مورد این بیماری بیشتر روی کودکان تمرکز کرده است و تحقیقات نشان داده ابتلا به این بیماری در بزرگسالان به ویژه افرادی که دارای شغل و تحصیلات عالی هستند و زندگی مستقل تشکیل داده اند، کمتر اتفاق افتاده است.

علل بیماری اوتیسم

علل ابتلا به این بیماری هنوز شناخته نشده است اما تحقیقات نشان داده  است که چند عامل نظیر وراثت، سوخت و ساز بدن، فاکتورهای عصبی، انواع خاصی از عفونت ها و مشکلات در هنگام تولد، ممکن است در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند.

اخیرا مطالعات نشان داده است که افراد دارای این بیماری، زمینه ارثی داشته اند یعنی اوتیسم به شدت تحت تاثیر وراثت است و این بیماری می تواند از والدین به فرزندان انتقال پیدا کند. محققان به شدت به دنبال سرنخ هایی هستند که نشان دهد چه ژن هایی آسیب پذیری را در این بیماران افزایش می دهد. در برخی کودکان مشاهده شد که عوامل محیطی نیز در بیماری آن ها نقش داشته است. با مطالعات صورت گرفته بر روی افراد مبتلا به اوتیسم، اختلالات در ناحیه های مختلف مغز پیدا شد که اختلال در رشد اولیه مغز را زمانی که مغز کودک در رحم مادر در حال رشد بود، نشان می داد. نظریه های دیگر در مورد علل بیماری اوتیسم عبارت اند از:

  • سیستم ایمنی بدن ممکن است به صورت نامناسب آنتی بادی هایی را تولید کند که به مغز کودکان حمله می کنند و سبب ابتلا به بیماری اوتیسم می شوند. این نظریه به طور گسترده معتبر نمی باشد.
  • اختلال در ساختار مغز منجر به رفتارهای بیماری اوتیسم می شود.
  • کودکان مبتلا به این بیماری دوره غیر طبیعی از رشد مغز را دارند. در اوایل دوران کودکی, مغز کودکان مبتلا به این بیماری نسبت به کودکان طبیعی، به سرعت و بیشتر رشد می کند و این در حالی است که بعدها، روند رشد مغز آن ها نسبت به کودکان سالم کندتر و آهسته تر می شود.

علائم بیماری اوتیسم

بیماری اوتیسم

علائم این بیماری در کودکان معمولا قبل از سن ۳ سالگی ظاهر می شود. این کودکان می توانند علائمی گسترده ایی داشته باشند که شدت آن از خفیف تا مزمن متغیر است. برخی از علائم که ممکن است درجه ایی از این بیماری را در کودکان نشان دهد عبارت اند از:

  • دشواری در ارتباط کلامی، از جمله مشکلات در استفاده و فهم زبان
  • ناتوانی برای شرکت در یک مکالمه، حتی زمانی که کودک توانایی صحبت کردن دارد.
  • دشواری در ارتباط غیر کلامی, از جمله اشارات و حالات چهره
  • دشواری تعامل اجتماعی، از جمله ارتباط با مردم و محیط اطراف خود
  • دشواری در یافتن دوست و ترجیح می دهند تنها بازی کنند.
  • روش های غیر طبیعی بازی با اسباب بازی ها و اشیاء دیگر
  • به سختی تغییر دادن برنامه های روتین آن ها و یا اصرار غیر منطقی برای انجام کاری
  • تکرار حرکات بدن و یا الگوهای رفتاری مانند: دست زدن, چرخش و کوبیدن سر

برخی از افراد به شکل دیگری از این بیماری مبتلا هستند، این افراد دارای مهارت های استثنایی و خاص نظیر موسیقی و هنر بدون آموزش و یادگیری هستند.

درمان بیماری اوتیسم

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد. اما درمان های حاضر ممکن است به منظور رشد نسبتا معمولی کودک موثر باشد و رفتارهای نامطلوب کودک را کاهش دهد. کودکان مبتلا به اوتیسم در حالت کلی از یک محیط و روال بسیار ساختار مند سود بیشتری می برند. درمان اوتیسم ممکن است شامل ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • آموزش و پرورش خاص : آموزش برای رفع نیازهای آموزشی کودک مبتلا به این بیماری، منحصر به فرد و ساختار یافته است.
  • اصلاح رفتار : که شامل استراتژی هایی به خاطر حمایت از رفتارهای مثبت کودک و کاهش رفتارهای مشکل او است.
  • گفتار درمانی، ورزش درمانی یا کار درمانی : این درمان برای افزایش توانایی عملکردی کودک مبتلا به بیماری طراحی شده است.
  • درمان مهارت های اجتماعی: این درمان به زبان و کاربرد اجتماعی در افراد مبتلا به اوتیسم کلامی، رسیدگی می کند.
  • داروها: هیچ داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود ندارد اما داروهایی برای درمان نشانه های خاص نظیر اضطراب، پیش فعالی، اختلال خواب و دیگر رفتارها، که می تواند منجر به آسیب به سلامتی بدن شود، توسط پزشک تجویز می شود.  / منبع: آرگــامــگ

 

🌱کودکان اوتیسمی امسال هم چشم انتظار یاری سبزتان هستند.

🙏انجمن خیریه اوتیسم دنیای مهربان

‎شماره كارتهاى كمكهاى مردمى:
‎5041721025623696 نزدبانك رسالت
‎5894637000096849 نزدبانك رفاه

@autism_mehraban

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود