مهمترین روش های درمان نقرس (روش های علمی و خانگی)

0 197

یکی از بیماری هایی که اکثر اوقات مفاصل را مورد حمله قرار می دهد نقرس می باشد. در این مطلب روش های درمان نقرس رایج ترین بیماری بالینی ثبت شده در طول تاریخ را مورد بررسی قرار می دهیم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نقرس نوعی آرتروز ایجاد شده توسط تجمع کریستال های اوریک اسید در مفاصل می باشد. اسید اوریک محصول تجزیه پورین است که بخشی از غذاهای فراوانی است که روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. یک وضعیت غیر عادی در کنترل اسید اوریک و تجمع این ترکیبات در مفاصل حملات دردناک آرتروز، سنگ کلیه و انسداد مجاری کلیوی را ایجاد می کند. نقرس یکی از رایج ترین بیماری های بالینی ثبت شده در طول تاریخ می باشد. در ادامه روش های درمان نقرس را با هم مطالعه می نماییم.

 درمان بیماری نقرس

رایج ترین روش های درمان نقرس

درمان نقرس به روشی دوجانبه که ترکیبی از دارو و تغییر سبک زندگی می باشد نیاز دارد: در این جا مراحلی برای به کنترل درآوردن درد و ورم حملات نقرس وجود دارد: گذاشتن یخ بر روی مفاصل، نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی ( غیر از الکل و نوشابه های شیرین)، تماس گرفتن با دکتر و وقت گرفتن، استراحت کردن (استرس ممکن است نقرس را تشدید کند. کمک گرفتن از دوستان برای انجام کارهای روزانه. بر خلاف درد ناگهانی و شدید حملات نقرس معمولا در دوره یک هفته ای یا ده روزه خوب شده و سپس به طور کامل از بین می رود. ۳۶ ساعت اولیه درد بدترین ساعات می باشد. وقتی دچار حمله نقرس شدید همکاری با دکتر برای کاهش سطح اسید اوریک و پیش گیری از حملات آینده نقرس مهم می باشد. معمولا درمان نقرس با استفاده از دارو امکان پذیر می باشد. نوع داروهایی که شما و دکترتان انتخاب می کنید بسته به وضعیت سلامت و اولویت های شما می باشد. داروهای نقرس ممکن است برای درمان حملات حاد و پیش گیری از حملات آینده و همچنین کاهش خطرات عوارض ناشی از نقرس مثل پیشرفت تیفوس از تجزیه کریستال های اوره مورد استفاده قرار گیرند.

درمان خانگی نقرس

درمان خانگی نقرس

همانطور که گفتیم برای درمان نقرس ایجاد تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی نیز مهم می باشد. در این بخش روش های درمان خانگی نقرس را برای شما آورده ایم.

  1. خوردن غذاهای غنی از ویتامین C
  2. مصرف میوه و سبزی تازه
  3. نوشیدن آب بیشتر
  4. استفاده از کمپرس گرم و سرد
  5. خودداری از غذاهایی با پورین بالا
  6. گیلاس

درمان های نقرس

دارو برای درمان حملات نقرس

داروهایی که برای درمان حملات حاد و پیش گیری از حملات آینده نقرس مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

داروهای ضدتورم و ضد استروئیدی: این داروها عبارتند از ناپروکسن سدیم، ایبوپروفین و همچنین داروهای قوی تر مثل ایندومتاسین یا سلکوکسیب. دکتر شما ممکن است دوز بالاتری را برای توقف حملات حاد تجویز کند.برای پیش گیری از حملات آینده دوزهای آن را به صورت روزانه مصرف کنید. این داروها ممکن است دل درد، خونریزی و زخم ها را به دنبال داشته باشد.

کلشی سین: دکتر شما ممکن است کلشی سین یک نوع مسکن درد را تجویز کند تا درد نقرس را به طور موثر کاهش دهد. این دارو در اکثر موارد عوارضی را در پی دارد مثل: اسهال، استفراغ و حالت تهوع. پس از اینکه حمله حاد نقرس گذشت دکتر دوز روزانه کمی برای پیش گیری از حملات آینده تجویز می کند.

کورتیکواستروئیدها: داروهای کورتیکواستروئید مثل پردنیزون ممکن است تورم و درد نقرس را کنترل کند. این داروها ممکن است به شکل قرص مصرف گردند یا به مفاصل شما تزریق می شوند. این دارو اغلب برای افرادی که نمی توانند از داروهای ضد تورمی با کلشی سین استفاده کنند ساخته شده اند. عوارض جانبی این دارو ممکن است تغییرات رفتاری، افزایش سطح قند خون بدن و افزایش فشار خون باشد.

درمان نقرس

نقرس در زانو

 داروهای مناسب برای پیش گیری از عوارض نقرس

اگر شما در طول سال چند بار حملات نقرس را تجربه می کنید یا اگر نقرس شما به طور خاصی دردناک می باشد دکتر ممکن است داروهایی برای کاهش خطرات عوارض نقرس تجویز کند.

روش های درمانی مختلف نقرس

داروهایی که تولید اسید اوریک را کاهش می دهد: داروهایی که مهار کننده های زانتین اکسیدایز نامیده می شوند عبارتند از آلوپرونینول (آلو پریم، لوپورین، زیلوپریم) و الوریک که مقدار اسید اوریکی را که بدن می سازد محدود می کند. این ممکن است سطح اسید اوریک بدن و حملات نقرس را کاهش دهد. عوارض جانبی آلوپرینول عبارتند از راش و کاهش گلبول های خون. عوارض جانبی استفاده از اولوریک راش، حالت تهوع و کاهش عملکرد های کبد می باشد.

روش های درمانی نقرس

داروهایی که حذف اسید اوره را بهبود می بخشد: پروبن سید توانایی کبد شما را در حذف اسید اوره از بدن افزایش می دهد. این ممکن است سطح اسید اوریک بدن و حملات نقرس را کاهش دهد و سطح اسید اوریک در ادرار شما افزایش می یابد. عوارض جانبی آن عبارتند از: راش، دل درد و سنگ کلیه.

درمان نقرس در پا

همانطور که در این مطلب ذکر شد درمان نقرس به روشی دوگانه و دو جانبه نیاز دارد که شامل تغییر سبک زندگی و استفاده از داروها می باشد. امیدواریم با استفاده از این روش ها زیر نظر پزشک متخصص بتوانید از حملات شدید و ناراحت کننده نقرس پیش گیری کنید.

منبع : نصرینو

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود