نقرس و علایم و درمان آن

0 3,820

بیماری نقرص بیماری مفصلی است که مفصل انگشتان شست پا ، مفصل آرنج ، مفصل زانو ، مفصل غوزک پا ، مفصل انگشتان دست و در برخی موارد لاله ی گوش نیز را مبتلا می کند.

بیماری نقرس بیشتر در میان مردان شایع می باشد بطوری که ۹۵ درصد آقایان مبتلا به این بیماری می شوند و این در صورتی است که ۵ درصد خانم ها ، با این بیماری رو به رو خواهند شد. بهتر است برای این که به این بیماری که بیماری مفاصل است مبتلا نشویم و یا از پیشرفت آن جلوگیری کنیم و علایم و نشانه ها و درمان بیماری نقرس را بشناسیم.

نقرس چیست ؟ علت ایجاد بیماری نقرس چیست؟

عامل اصلی بیماری نقرس اسیداوریک می باشد . اسیداوریک پسماند سوختن پروتیین در بدن است . تولید زیاد اسیداوریک و ناتوانی در دفع آن توسط کلیه ها ، در مفاصل شروع به تشکیل بلورهایی می کنند . اسیداوریک مازاد در خون در مفاصل به شکل کریستال هایی ته نشین می شوند که باعث التهاب ، تورم ، سفتی ، قرمزی ، و درد می شوند. این بیماری بیشتر در انگشت شست پا، قوزک پا ، زانو ، آرنج و پاشنه خود را نشان می دهد .

بیماری نقرس

بنابراین نقرس التهابات ناشی از رسوبات اسیداوریک در مفاصل می باشد. زمانیکه این کریستال ها در مفاصل به وجود آمدند ، سلول های ایمنی بدن برای دفاع آن ها را می خورند و از خود ماده ی شمیایی به نام لوکوترین و پروستاگلاندین ترشح می کنند که موجب التهاب و درد و قرمزی در مفاصل درگیر می گردد. که همین رسوبات باعث تخریب و نابودی مفصل می شود.عوارض بیماری نقرس خود را در کلیه ها نشان میدهد و باعث ایجاد سنگ کلیه و اختلال در کار کلیه ها می شود.

نشانه ها و علایم بیماری نقرس را بدانیم !

بیماری نقرس مفاصل را درگیر و ملتهب می کند و بیشترین مفصل شایع در بدن که نقرس آن را درگیر می کند ،مفصل شست پا است . حملات نقرسی از نشانه های این بیماری می باشد که با درد شدید که بیشتر در شب هنگام بروز می کند و تورم و التهاب، قرمزی  و سفت شدن زایده ی ایجاد شده است. جالب است بدانید که ده درصد افراد جامعه اسید اوریک خونشان بالا است اما در همه ی این افراد علایم نقرس بروز نمی کند. هنگام بروز علایم نقرس که شروع ناگهانی و شدید درد و تورم مفصل است، اسیداوریک موجود در خون کاهش می یابد. علت این درد ناگهانی و تورم ، ریزش رسوبات کریستال های اسیداوریکی در درون مفصل است. نا گفته نماند که هر عاملی که موجب بالا رفتن اسیداوریک خون شود ، مانند کم آبی بدن و اسیدی شدن خون ، حملات نقرسی را به دنبال خواهد داشت. نارسایی کلیه و سنگ کلیه از عوارض این بیماری مفصلی است.

بیماری نقرس

ناگفته نماند نقرس خودش را در سایر مفاصل نیز نشان می دهد . مانند زانوها ، آرنج ، غوزک پا ، مفاصل انگشتان دست که برجستگی های زگیل مانندی در زیر پوست ایجاد می کند که با درد و تورم و قرمزی همراه است.

 عواملی که باعث ازدیاد اسیداوریک در خون و ایجاد بیماری نقرس می شوند را می توان نام برد : افزایش تولید اسیداوریک توسط بدن ، اختلال در کار کلیه ها و کاهش دفع اسیداوریک توسط کلیه ها ، مصرف زیاد غذاهای پروتئین دار ، مشکلات گوارشی ، کمبود آب بدن ، تب ، بیماری های حاد و بیماری هایی همچون فشار خون بالا ، دیابت نوع یک و دو ،کلسترول بالا ، ناهنجاری هموگلوبینی، چاقی ، کاهش توده ی بدنی ، کم اشتهایی و کم خوردن ، گرسنگی ، ضربات روحی ، عوارض دارو هایی مانند آسپرین و مصرف زیاد غذا در وعده ی شام .در ایجاد بیماری نقرس علت های دیگری نیز مانند : بالا رفتن سن ، عوامل ژنتیکی ، ارثی و خانوادگی در بروز نقرس بی تاثیر نیستند.

بیماری نقرس مفصلی

آیا بیماری نقرس درمان هم دارد ؟

برای درمان بیماری نقرس می توانید به توصیه هایی عمل کنید تا در بهبودی یاری کننده باشد.

۱ – در طول روز زیاد آب بنوشید و حتما قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید ، این کار باعث کم شدن اسید اوریک خون می شود.

۲ – خوردن غذاهای پر چرب را فراموش کنید و سراغ خوراکی هایی که پر از روغن هستند ،نروید.

۳ – اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید ، رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزنتان بگیرید . توجه کنید که گرسنگی و کم خواری باعث افزایش اسیداوریک خون می شود؛ لذا سعی کنید با برنامه ی غذایی مناسب به کاهش وزن دست یابید.

۴ – سعی کنید وزن خود را نرمال و ثابت نگه دارید و دائما در حال تغییر وزن نباشید.

۵ – از مصرف غذاهای پورین دار اجتناب کنید که خوردن آن سبب افزایش اسیداوریک و اختلال در کار کلیه ها می شود.

۶ – مصرف یک عدد سیب بعد از هر وعده ی غذایی در درمان و پیشگیری از نقرس کمک کننده است. سیب دارای اسید مالیک می باشد که اثر اسیداوریک را در خون خنثی می کند.

۷ – مصرف میوه و سبزیجات تازه در درمان نقرس معجزه آفرین هستند .از مصرف آن ها غافل نشوید.

۸ – مصرف زیاد و بیش از حد ویتامین C نیز اسید اوریک خون را افزایش می دهد. همچنین مصرف زیاد ویتامین B3 از دفع اسیداوریک اضافی جلوگیری می کند.

۹ – حمام نمک در بهبودی نقرس موثر است. گذاشتن پاها در آب و نمک دوبار در روز توصیه می شود.

۱۰ – هوای تازه ، ورزش کردن و کاهش استرس در درمان نقرس کارگشا و مفید می باشند.

در بیماری نقرس کلیه ها شدیدا در معرض خطر هستند که باعث از کارافتادگی آن ها می شود و در خیلی از موارد نقرس عفونی می شود و این عفونت وارد بدن می گردد که بیماری های حاد کلیوی را به دنبال خواهد داشت.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود