نکاتی که باید درباره آزمایش rbc بدانید

0 3,799

آزمایش rbc در واقع یک نوع آزمایش خون است که به منظور شمارش گلبول های قرمز خون انجام می گیرد. از این آزمایش به عنوان تست شمارش اریتروسیت نیز نام برده می شود.

آزمایش rbc از اهمیت زیادی برخوردار است، بدین جهت که گلبولهای قرمز خون حاوی هموگلوبین بوده و کار انتقال اکسیژن به سراسر بدن را انجام می دهند؛ بافت های بدن برای عملکرد بهتر نیاز به اکسیژن دارند و تعداد گلبول های قرمز بر مقدار اکسیژنی که توسط بافت ها دریافت می شود، تاثیر زیادی دارند.

چرا آزمایش rbc انجام می شود؟

هدف از آزمایش rbc که مخفف سلول قرمز خون می باشد، شمردن و تعیین تعداد گلبولهای قرمز در یک میلیمتر مکعب خون بوده و مقدار طبیعی آن نیز در بین اعداد ۴/۷ تا ۶/۱ میلیون در هر میکرو لیتر خون می باشد که برای خانم ها کمترین مقدار و برای کودکان بیشترین مقدار است. در صورتی که rbc یا تعداد گلبول های قرمز افزایش پیدا کند به آن پلی سیتمی یا اریترمی می گویند که بر دو نوع است :

۱) پلی سیتمی فیزیولوژیک که به دلیل نیاز بدن به اکسیژن به وجود می آید که این اتفاق معمولا برای ورزشکاران و یا کسانی که در ارتفاعات زندگی می کنند اتفاق می افتد.

۲) پلی سیتمی ورا یا حقیقی که در اثر سرطانی شدن سلولهای ایجاد کننده گلبولهای قرمز خون به وجود می آیند.

بیماری های ریوی و هر نوع بیماری که هیپوکسی مزمن در بدن ایجاد نماید، موجب افزایش تولید بیشتر rbc می شوند.

تست rbc

کاهش rbc به دلایل مختلفی رخ می دهد؛ خون ریزی های گوارشی یا خون ریزی از محل زخم، سوءتغذیه، فقر آهن، کمبود ویتامین B12، همولیز یا شکست سلول های خونی که بر اثر برخی بیماری های خاص مانند فاوسیم، یا برخی مشکلات ژنتیکی و نیز مشکلات مغز استخوان، موجب کاهش تعداد گلبول های قرمز خون می شود. همچنین نارسایی و برخی بیماری های کلیوی، تومورهای سرطانی، بیماری های روماتویید باعث از بین رفتن گلبول های قرمز شده و در نتیجه rbc را کاهش می دهد. مصرف داروهای مانند کلرامفنکیل نیز در کاهش RBC نقش دارد.

آزمایش RBC

آزمایش rbc بخشی از آزمایش کامل خون (cbc) است که در آزمایش cbc تعداد کلیه اجزای خونی از قبیل گلبول های قرمز خون، گلبول های سفید خون، هموگلوبین، هماتوکریت (حجم گلبول های قرمز خون) و پلاکت اندازه گیری می شود.

در صورتی که فرد بیمار دارای علائمی از بیماری هایی مرتبط با گلبول های قرمز خون یا کمبود اکسیژن باشد، پزشک تجویز آزمایش rbc را خواهد کرد. برخی از این علائم می تواند شامل گیجی، آبی شدن پوست، تنفس نامنظم و تحریک پذیری و بی قرار ی باشد. این آزمایش به طور کلی نشان دهنده سلامت شخص خواهد بود و قبل از عمل جراحی نیز انجام می گیرد. همچنین پزشک می تواند برای کنترل بیماری های لوسمی و عفونت خونی نیز انجام این آزمایش را تجویز نماید.

آزمایش rbc

نکاتی در مورد آزمایش rbc

گلبول قرمز در حالت طبیعی بعد از تولید در مغز استخوان به مدت ۱۲۰ روز در خون زندگی می کند و در پایان عمر خود از هم پاشیده شده و به عناصر سازنده اش تبدیل می شود.

در دوران بارداری مقدار RBC به طور طبیعی به مقدار کمتری می باشد، به این دلیل که حجم قسمت مایع خون افزایش پیدا می کند.

مقیاس شمارش سلول با توجه به آزمایشگاه و نوع کیت مورد استفاده ممکن است، تفاوت داشته باشد.

منبع: آرگــامــگ

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود