هر کی این علامتو داره، بدنش تو خطره!

0 3,795

خوردن چربی همیشه مضر نیست و برعکس برای دسته‌ای از افراد توصیه می‌شود چرا که گاهی کمبود میزان این ماده غذایی در بدن شما اختلالات جدی ایجاد می‌کند.

چربی می‌تواند در مواد مغذی زیادی از جمله بادام، ماهی سالمون، آووکادو، زیتون، گوشت قرمز، آجیل، پنیر و شکلات یافت شود. چربی نه تنها طعم غذا را بهبود می‌بخشد، بلکه فواید زیادی نیز برای بدن دارد.

چربی‌ها به دو دسته خوب و بد تقسیم بندی می‌شوند. چربی‌های خوب مربوط به چربی حیوانی مثل چربی ماهی و گیاهانی مثل آووکادو، زیتون و … می‌باشند که این چربی‌ها بیشتر شامل چربی‌های تک رشته‌ای اشباع نشده و یا غیر اشباع هستند.

چربی‌های بد چربی‌های سبزیجاتی مثل سویا، بادام زمینی، ذرت، دانه آفتابگردان و یا روغن کانولا است. حال زمانی که کربوهیدرات کمی مصرف کنید، می‌توانید ۶۰ درصد بیشتر از فواید چربی‌های سالم و خوب بهره‌مند شوید.

گاهی اوقات فعل و انفعالاتی در بدن رخ می‌دهد که باعث می‌شود احساس گرسنگی زیادی کنید، این احساس به معنای کمبود چربی در بدن است که نشانه‌های آن را در این مطلب بیان می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین فواید چربی این است که ما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارد. بدن کربن و پروتئین را به سرعت مصرف می‌کند، از طرفی چربی هضم غذا را آرام می‌کند و کالری مورد نیاز را فراهم خواهد کرد.

علائمی که میگوید شما به اندازه کافی چربی استفاده نمی کنید

نشانه‌ها و علائم کمبود چربی در بدن: – اگر سریعا بعد از خوردن یک وعده غذایی احساس گرسنگی شدیدی می‌کنید:

در این شرایط باید کمی منبع چربی به غذای خود اضافه کنید مثل تخم مرغ پخته سفت (مخصوصا زرده تخم مرغ)، کمی میوه، گندم و ….

– اگر سریعا احساس خستگی می‌کنید:

بدن شما برای کار کردن و فعالیت جسمی و ذهنی نیاز به سوخت دارد. کمبود چربی در بدن باعث کمبود کالری می‌شود. چربی در هر گرم، ۹ واحد کالری دارد که مهم‌تر از کربن و پروتئین می‌باشد که در هر گرم خود، ۴ کالری دارند. کم بودن چربی در بدن می‌تواند باعث محدود کردن کلی کالری شود. در نتیجه احساس خستگی بیش از حد می‌کنید.

– مفصل درد دارید:

اسید چرب امگا ۳ موجود در سالمون، گردو، تن ماهی، تخم کتان و … باعث می‌شود که ساختار سلول‌های شما از سر تا انگشت پا قوی و محکم شود. کمبود امگا ۳ و چربی کلی بدن باعث کمبود انعطاف مفصل‌ها می‌شود و التهابات مفصلی را افزایش می‌دهد، مخصوصا برای افرادی که فعالیت بسیار زیادی دارند.

– زیاد سرما می‌خورید:

عطسه یا زکام ممکن است به کمبود ماده‌ای در بدن اشاره داشته باشد که چیزی بیشتر از یک حساسیت فصلی می‌باشد. اسید چرب امگا ۳ با التهاب و سلامت سیستم ایمنی ارتباط زیادی دارند. کمبود چربی در بدن و کمبود امگا ۳ باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بیش از حد معمول می‌شود، در نتیجه بیش از همیشه سرما می‌خورید و یا به عفونت‌های تنفسی دچار خواهید شد.

– پوستتان خشک و پوسته پوسته می‌شود:

اگر چربی و روغن زیادی را وارد بدنتان نکنید، بدنتان نمی‌تواند صافی و نرمی پوستتان را تضمین کند. یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌هایی که به شما می‌گوید چربی کافی دریافت نمی‌کنید، پوست خشک و دارای شوره می‌باشد که سرعت پیر شدن ظاهری را بالا می‌برد. چربی همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا بتوانید ویتامین‌های محلول در آن را جذب کنید و بتوانید داشتن پوستی درخشان را تجربه کنید.

– از نظر ذهنی تضعیف می‌شوید:

دنبال کردن رژیم‌های مدیترانه‌ای مثل چربی‌های سالم ماهی و زیتون باعث می‌شود که خطر مشکلات ذهنی کم شود. مصرف امگا ۳ می‌تواند در مدت زمان کوتاهی ذهن شما را قوی‌تر کند.

– کمبود ویتامین‌های محلول در چربی:

یکی از موارد نادر، کمبود شدید ویتامین‌های محلول در چربی است که معمولاً در کشور‌های توسعه یافته دیده نمی‌شود. در افرادی دچار سوء تغذیه و یا افرادی که مصرف غذایی محدودی دارند، کمبود ویتامین‌های محلول در چربی همراه با بسیاری از کمبود‌های دیگر دیده می‌شود.

– همیشه احساس سرما می‌کنید:

به طور کلی داشتن کمبود وزن ممکن است موجب پایین نگه داشتن دمای بدن شود. اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی، چربی سالم وجود نداشته باشد، می‌تواند منجر به عدم تنظیم دما در بدن شما شود و در نتیجه همیشه احساس سرما کنید. کم کاری تیروئید و یا گردش خون ضعیف از دلایل دیگر احساس سرما در بدن است. بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

– افزایش تری گلیسرید و کاهش HDL:

رژیم‌های غذایی کم چرب، یعنی کمتر از ۲۰ درصد کالری، ممکن است با ریسک افزایش تری گلیسرید و کاهش HDL همراه باشند. همچنین مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها به جای چربی‌های سالم خوراکی نیز می‌تواند منجر به بالا رفتن تری گلیسرید و پایین بودن HDL شود.

در گذشته برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و چاقی، چربی کمتر و کربوهیدرات بیشتر توصیه می‌شد، اما در علم پزشکی نوین گفته می‌شود که باید به جای جایگزین کردن چربی با کربوهیدرات، از چربی‌های غیراشباع به عنوان جایگزین چربی‌های اشباع استفاده شود.

– سیکل قاعدگی متوقف شده است:

اگر سیکل ماهیانه متوقف شود، یعنی بدن دچار تغییرات هورمونی شده است. اگر میزان چربی‌های سالم توسط خانم به اندازه کافی نباشد، بدن او نمی‌تواند هورمون‌های تنظیم کننده عادت ماهیانه را به میزان لازم تولید نماید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود