شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت (۱۴۰۱) + هزینه‌ ها و مدارک

0 3,844

هر ایرانی برای خروج از کشور نیاز به دریافت پاسپورت دارد. پاسپورت در حقیقت اجازه خروج از کشور محسوب می‌شود. همچنین برای ورود به کشورهای دیگر نیز باید پاسپورت خودتان را ارائه دهید.

پاسپورت یک مدرک شناسایی بین‌المللی است. وقتی که شما در یک کشور دیگر حضور دارید، با ارائه پاسپورت خود نشان می‌دهید که ساکن ایران هستید. شناسنامه یا کارت ملی ایرانی در کشورهای دیگر به‌جز ایران هیچ اعتباری ندارند. برای آنکه هویت خود را به صورت رسمی در کشورهای دیگر نشان دهید، باید از پاسپورت استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا درباره شرایط گرفتن پاسپورت و تمدید پاسپورت به همراه هزینه‌های آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت را به‌خوبی بشناسید.

شرایط صدور یا تمدید پاسپورت

برای گرفتن و تمدید پاسپورت باید شرایط خاصی را داشته باشید. در صورتی که این شرایط را دارا نباشید، حتی اگر قبلاً پاسپورت برای شما صادر شده باشد، امکان تمدید آن وجود نخواهد داشت. این شرایط برای بانوان و آقایان با هم تفاوت دارند. در ادامه شما را با شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای بانوان و آقایان صحبت می‌کنیم.

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای بانوان

اجازه محضری همسر برای بانوان متاهل در خصوص خروج از کشور الزامی است. لازم به ذکر است بانوانی که دارای شوهر خارجی هستند، نیازی به دریافت اجازه محضری ندارند. همچنین با گذرنامه ایرانی اجازه اقامت در ایران را خواهند داشت. همچنین بانوانی که همسر آن‌ها فوت کرده است، باید اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسر خود را همراه داشته باشید. بانوانی که از همسر خود جدا شده‌اند نیز باید اصل طلاق‌نامه را همراه داشته باشند. در غیر این صورت پاسپورت برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

شرایط گرفتن و تمدید پاسپورت برای آقایان

آقایان نیز برای اخذ و تمدید گذرنامه خود باید اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت هوشمند خود را ارائه دهند. لازم به ذکر است کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی اعتبار ندارد. به این ترتیب اگر دارای کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی هستید، باید آن را تعویض کنید تا بتوانید گدرنامه دریافت کنید. همچنین افرادی که مشمول هستند نیز با موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی امکان صدور یا تمدید پاسپورت برایشان وجود خواهد داشت.

کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت خود برای تبدیل به کارت هوشمند کرده‌اند، بعد گذشت ۲۴ ساعته از زمان درخوات خود می‌تواند با ارائه برگه ثبت درخواست به افسران گذرنامه مستقر داخل دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تمدید پاسپورت خود را صادر کنند. در ضمن آقایان بالای ۵۰ سال نیاز به ارائه کارت پایان خدمت ندارند. آقایان دانشجو یا دانش‌آموز برای خروج از کشور باید نامه از محل تحصیل خود دریافت کرده و به سازمان وظیفه عمومی ارائه دهند.

مراحل گرفتن و تمدید گذرنامه چیست؟

اگر قصد اخذ یا تمدید گذرنامه خود را دارید، باید به دفاتر خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی یا همان دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید. تمامی مراحل از طریق این دفاتر قابل پیگیری هستند.

مدارک لازم برای پاسپورت

برای آنکه تمامی مراحل کارتان در طول یک روز کاری انجام شود و نیازی به مراجعه مجدد نداشته باشید، بهتر است مدارک مورد نیاز برای گرفتن یا تمدید گذرنامه را همراه داشته باشید. به این ترتیب دیگر نیاز نیست تا روزی دیگر برای تکمل مدارک به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نمایید.

  • اصل و کپی کارت‌ملی و شناسنامه متقاضی یا متقاضیان؛
  • یک عدد عکس پرسنلی ۶ در ۴ رنگی با زمینه سفید و رعایت قوانین خاص در این مورد( از مدت این عکس نباید بیشتر از ۶ ماه گذشته باشد)؛
  • ارائه پاسپورت منقضی شده قبلی برای تمدید پاسپورت؛
  • اجازه محضری والدین یا قیم قانونی برای متقاضیان کمتر از ۱۸ سال؛
  • ارائه اجازه محضری همسر برای بانوان متاهل؛
  • ارائه طلاق‌نامه یا گواهی فوت همسر برای بانوانی که همسرشان فوت کرده یا از او جدا شده‌اند؛
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به صدور پاسپورت از قبیل عوارض نیروی انتظاری، پست، شهرداری و …؛
  • ارائه اجازه کتبی از حفاظت یگان برای افراد نظامی که در حال خدمت هستند یا کمتر از ۵ سال از بازنشستگی آن‌ها گذشته است؛
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافی دائم هوشمند برای آقایان بیشتر از ۱۸ سال و کمتر از ۵۰ سال؛
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و سپرده مالی یا همان وثیقه برای افراد مشمولی که مشغول به تحصیل هستند.

الزامات تصویر بیومتریک یا عکس پاسپورت

یکی از مشکلات رایج در صدور یا تمدید پاسپورت، عدم تطابق عکس پاسپورت با قوانین مرتبط با آن است. در حال حاضر برخی دفاتر پلیس +۱۰ دارای دوربین و سنسور اثر انگشت هستند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست تا در عکاسی عکس بگیرید و مشکلات مختلف مواجه شوید. بهترین روش این است که از کیوسک‌های عکاسی این دفاتر استفاده کنید و با پرداخت هزینه‌ای بسیار منطقی و معقول، دیگر نگران قوانین و الزامات مرتبط با عکس نباشید. با این حال اگر می‌خواهید خودتان تصویر پاسپورت را بگیرید، باید به مواردی خاص دقت کنید.

در وهله اول اینکه نباید از عکس بیش از ۶ ماه گذشته باشد. عکس باید دقیقاً مطابق چهره شما باشد. گردی صورت باید به صورت کامل در عکس مشخص باشد. رعایت شئونات اسلامی برای بانوان کاملاً واجب است. حتی کودکان دختر نیز باید در تصویر پاسپورت خود حجاب داشته باشند. حجاب نباید به شکلی باشد که صورت فرد را بپوشاند. مدل موی استاندارد و ساده فقط مورد قبول خواهد بود. همچنین زمینه عکس باید کاملاً سفید باشد. عکس ۶ در ۴ و به صورت رنگی باید ارائه شود. شاریط تصویر بیومتریک برای آقایان و بانوان در ایران متفاوت است. در ادامه شما را به صورت کامل با شرایط اختصاصی آن‌ها آشنا می‌کنیم.

شرایط اختصاصی تصویر پاسپورت آقایان

بدون عینک؛

بدون آرایش؛

بدون کلاه؛

بدون کراوات؛

بدون گردنبند؛
بدون وجود برچسب یا نوشته روی لباس؛

عدم استفاده از لباس‌هایی با رنگ سبز یا سفید؛

عدم استفاده از لباس‌هایی با یقه باز و کاپشن‌هایی با  یقه بلند؛

نمایان بودن تمامی اجزای صورت مخصوصاً هر دو گوش؛

عدم استفاده از وسائل تزئینی در صورت؛

عدم استفاده از مدل موی غیرمتعارف؛

محاسن باید مطابق با عرف جامعه باشد به گونه‌ای که لب‌ها مشخص باشند؛

لباس روحانیت به همراه عمامه برای روحانیون قابل قبول است.

شرایط اختصاصی تصویر پاسپورت بانوان

حجاب کامل بدون نمایش تار و ریشه مو؛

بدون آرایش غیرمتعارف؛

بدون عینک؛

استفاده کردن از مقنعه یا روسری بدو نقش و طرح که رنگ آن سبز یا سفید نباشد؛

مشخص بودن گردی کامل صورت شامل گوشه‌های ابرو، گونه‌ها، پیشانی و چانه؛

استفاده نگردن از وسایل تزئینی از قبیل نگین روی بینی و دندان؛

لباس دختران زیر ۵ سال باید پوشیده باشد و هر دو گوش او کاملاً نمایان شود.

زمان مورد نیاز برای صدور یا تمدید پاسپورت

در صورتی که مدارک شما کامل باشد و هیچگونه نقص یا مشکلی در آن دیده نشود، معمولاً بین یک هفته الی ۱۰ روز کاری، پاسپورت صادر می‌شود. در صورتی که به دلیل زمان پرواز و سفر نیازمند تسریع در این روند هستید، باید به اداره کل گذرنامه کشور مراجعه کرده و با ارائه بلیط خود درخواست پیگیری سریع‌تر را داشته باشید. به این ترتیب ممکن است بین ۳ الی ۵ روز یا حتی زودتر، گذرنامه شما صادر شود.

هزینه گرفتن یا تمدید پاسپورت

هزینه‌های مربوط به صدور یا تمدید گذرنامه در هر سال تغییر پیدا می‌کنند. بر اساس آخرین تغییرات در سال ۱۴۰۰، برای صدور گذرناهم باید ۱،۲۵۰،۰۰۰ ریال بپردازید. همچنین ۶۲،۵۰۰ ریال باید بابت هزینه عوارض شهردرای، ۷۳۱،۵۲۰ ریال  بابت خدمات گذرنامه و ۴۳۰،۰۰۰ ریال بابت هزینه عکاسی و احراز هویت در کیوسک‌های مستقر در دفاتر خدمات باید پرداخت کنید. لازم به ذکر است برای پرداخت این هزینه‌ها فقط باید از دستگاه کارتخوان داخل دفاتر استفاده کنید.

خب دوستان با تمامی شرایط و مراحل گرفتن و تمدید پاسپورت در ایران آشنا شدید. به نظرتان بهترین پاسپورت برای کدام کشور است؟

منبع:سفرزون

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود