طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده با خمیر مایه

0 3,933

کلوچه زنجبیلی، نوعی از کلوچه ها می باشد که در تمام مناطق محلی ایران به نوع خاصی پخته می شود. کلوچه زنجبیلی نیشابور، استان خراسان رضوی با منطقه دیگر فرق می کند. وجه مشترک همه آنها، زنجبیل است که طعم خاصی به این شیرینی می دهد.

اگر می خواهید کلوچه زنجبیلی خانگی را خودتان تهیه کنید، مواد آن را فراهم کرده و طرز تهیه آن را به دقت و با رعایت تمامی دستورات اجرا کنید، تا نتیجه مطلوب را بگیرید. اصلی ترین موادی که در تهیه کلوچه زنجبیلی به کار می رود، آب، آرد، شکر، روغن خوراکی، خمیر، تخم مرغ، پودر زنجبیل و نمک می باشد. مواد دیگری نیز به کار می رود که استفاده از آن سلیقه ای می باشد و بسته به ذائقه و افراد مورد استفاده قرار می گیرند.

باید ابتدا خمیر و شکر و آب را به طور کامل با هم ترکیب کنید و در جای گرمی قرار دهید، تا خمیر به اصطلاح آماده شود. بعد تخم مرغ، روغن، نمک و پودر زنجبیل را ترکیب کرده تا یکدست شوند. سپس آن را به کاسه خمیر اضافه کرده و آنقدر هم میزنیم تا کاملا با خمیر ترکیب شود. خمیر را ورز داده تا به نرمی برسد و از شل بودن و چسبناکی خارج شود. خمیر را به قطعات و شکل های دلخواه در می آوریم و به مدت 10 تا 20 دقیقه در فر قرار می دهیم. پس از آن مدت، قطعات را کمی فشار داده تا اندکی پخش شوند، بعد از آن سینی فر را درون فر گذاشته و در دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 25 دقیقه تا نیم ساعت می گذاریم تا بپزد.

 طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده با خمیر مایه

کلوچه زنجبیلی خانگی ممکن است با مواد مختلفی تهیه شده باشد و نحوه تهیه و توزیع آن مانند طرز تهیه کلوچه زنجبیلی با خمیر مایه با یکدیگر متفاوت خواهد بود. عوامل زیادی بر روی قیمت تمام شده این محصول اثر گذار می باشند و بسته به نوع کیفیت و مزه آن قیمت های مختلفی خواهد داشت. تمامی محصولات و کلوچه زنجبیلی در این مجموعه با مناسب ترین قیمت برای مشتری ارائه می شود.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی با خمیر مایه مشابه روش قبل می باشد، با این تفاوت که در مرحله اول که آب با خمیر و شکر ترکیب شد، این خمیر مدت بیشتری نیاز دارد تا آماده شود و حدود یک ساعت درون یخچال قرار می گیرد.

برای تهیه کلوچه زنجبیلی با خمیر نانوایی، بعد از اماده کردن خمیر یه بیست دقیقه ای باید اجازه بدهید تا خمیر آماده ورز دادن شود. باقی مراحل مشابه روش اول می باشد.

کلوچه زنجبیلی نیشابور، استان خراسان رضوی

کلوچه زنجبیلی، نوعی از کلوچه ها می باشد که در تمام مناطق محلی ایران به نوع خاصی پخته می شود. کلوچه زنجبیلی نیشابور، استان خراسان رضوی با منطقه دیگر فرق می کند. وجه مشترک همه آنها، زنجبیل است که طعم خاصی به این شیرینی می دهد.

آن چیزی که محصول کلوچه نیشابور را مطرح و متمایز کرده، طرز تهیه این شیرینی خاص توسط تولید کنندگان این محصول می باشد. عامل بعدی که باعث شناخته شدن کلوچه نیشابور می باشد، استان خراسان رضوی می باشد که به واسطه مشهد مقدس و تعداد افراد زیادی که به آنجا می روند، همه از این نوع کلوچه استفاده کرده و طعم لذت بخش آن را چشیده اند.

کلوچه زنجبیلی مشهد، به دلیل استفاده زنجبیل در شیرینی، کلوچه زنجبیلی مشهد، استان خراسان رضوی دارای عطر و طعم خاص و لذت بخشی می باشد. این شیرینی به واسطه استفاده از زنجبیل، طبع گرمی داشته و از دید پزشکان طب سنتی، برای افراد سرد مزاج بسیار مفید می باشد.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده با خمیر مایه

تفاوت عمده ای که در طرز تهیه کلوچه زنجبیلی تربت حیدریه با دیگر محصولات مناطق دیگر وجود دارد، این است که نوع پخت این محصول برگرفته از آداب و رسوم این منطقه می باشد که کاملا به صورت سنتی می باشد و با دستان کسانی تهیه و پخت می شود که نسل به نسل طرز تهیه این کلوچه را یاد گرفته اند و به نوعی در خون همه اهالی تربت حیدریه پخت بهترین کلوچه وجود دارد. این کلوچه زنجبیلی که تهیه شده با دستان کسانی است که با عشق و علاقه مشغول پخت و تولید این محصول ماندگار  می باشند، نماد شهر تربت حیدریه می باشد که همیشه در ذهن کسانی که اسم این شهر را می شنوند تداعی می شود.

استان خراسان رضوی که به بهترین شکل از این خواص زنجبیل در تولید این کلوچه استفاده کرده است، توانسته کلوچه ای با خاصیت درمانی فوق العاده را تولید کند و خیلی از افراد با مصرف این شیرینی، توانسته اند در مقابل سرما خوردگی و تب خود را بیمه کنند.

مواد به کار رفته در کلوچه زنجبیلی همان مواد پختن شیرینی های دیگر است. فرق اساسی که این نوع کلوچه را با دیگر محصولات متمایز می کند، طرز تهیه این  کلوچه زنجبیلی خراسان رضوی می باشد که در خراسان رضوی به طرز خاصی این محصول را تهیه و تولید می کنند.

طرز تهیه این کلوچه به حالت سنتی به این شکل می باشد که ابتدا آرد و زنجبیل و جوش شیرین را داخل ظرفی می ریزند، آرد و شکر را باهم مخلوط کرده و در انتها کمی عسل به همراه شیر به آن اضافه می کنند. خمیر به دست آمده را کمی استراحت می دهند و در انتها آنها را به شکل دایره ای در می آورند.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده

کلوچه ی محلی یک میان وعده ساده و سالم است‌‌‌. طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده کاری بسیار راحت است‌ و با مواد کمی می توان آن را در خانه تهیه کرد. این کلوچه ی محلی به روش های زیادی پخته می شود که روش ساده آن به شرح زیر است:

مواد لازم برای تهیه کلوچه زنجبیلی ساده

روغن جامد ۱ پیمانه

پودر قند ۱ پیمانه

آرد سفید ۱ونیم پیمانه

تخم مرغ ۱ عدد

زنجبیل ۱ قاشق غذا خوری سرخالی

ابتدا تمام مواد کلوچه را به مدت نیم ساعت در دمای محیط قرار دهید‌. روغن را داخل ظرفی بریزید و پودر قند را به آن اضافه کنید و با همزن دستی یا برقی به مدت ۵ دقیقه خوب بهم بزنید تا کرم رنگ و کش دار شود سپس تخم مرغ را به آن اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه مجددا هم بزنید تا مواد یکدست شود.

در ادامه زنجبیل را به مواد اضافه کنید و آرد را که از قبل الک کرده اید کم کم به مواد اضافه کنید و مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. مواد به دست آمده را به خوبی ورز دهید تا خمیری یکدست به دست آید. در ادامه خمیر را داخل نایلونی قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید تا منسجم شود.

خمیر را روی سطحی پهن کنید و به اندازه دل خواه برش دهید‌‌‌ و روی سینی فر قرار دهید. فر را از قبل روی دمای ۱۶۰ درجه بگذارید تا گرم شود سپس سینی کلوچه را به مدت ۱۵ دقیقه درون فر قرار دهید تا کلوچه ها پخته شود بعد از خنک شدن کلوچه ها از سینی جدا کنید و میل کنید‌.

طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده با خمیر مایه

درباره طرز تهیه کلوچه زنجبیلی ساده خانگی باید گفت، اکثر مادران در خانه مشغول به پخت کلوچه زنجبیلی ساده بدون فر برای فرزندان خود هستند‌‌. این خوراکی خوشمزه سوغات طلائی شهر سبزوار است. پخت و خرید و فروش این کلوچه سنتی در قنادی های این شهر رواج بسیار خوبی دارد و گاهی توسط بانوان سبزواری در خانه این خوراکی خوشمزه تهیه می شود. کلوچه زنجبیلی را همراه یک فنجان شیر یا چای می توانید به عنوان عصرانه میل کنید که خوردن آن لذت بسیار زیادی دارد.

کسانی که دارای طبع سرد هستند می توانند از کلوچه زنجبیلی بدون ماست استفاده کنند. این افراد جهت کاهش درد های ناشی از سردی بدن و کاهش درد های مفاصل از این خوراکی خوشمزه و گرم می توانند بهره کافی را ببرند. نوع بدون ماست این کلوچه برای افرادی که به لبنیات و شیر و ماست حساسیت دارند مناسب است و همچنین زمانی که در منزل ماست ندارند می توانند این کلوچه را تهیه کنند.

طعم تند و عطر دل انگیز ناشی از وجود زنجبیل، در کلوچه زنجبیلی بدون جوش شیرین باعث شده تا محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کند.

جوش شیرین معمولا برای پف کردن کلوچه و ور آمدن خمیر آن استفاده می کنند این ماده از خود عطر و طعمی ندارد و در طعم نهایی تاثیری نمی گذارد اما افرادی هستند که به دلیل سازگار نبودن معده آن ها به جوش شیرین ترجیح می دهند از این ماده در تهیه کلوچه استفاده نکنند.

تغذیه مناسب و زندگی سالم و مصرف کلوچه زنجبیلی 9 گیاه باعث سلامت کبد می شود. این 9 گیاه مفید شامل بید، کاسنی، گلاب، بابونه و … است. این گیاهان برای سلامت بدن ضروری هستند و باید آن را در برنامه ی غذایی خود بگنجانیم و به جای استفاده از خوراکی های پر ضرر که برای سلامتی ما بسیار مضر هستند از محصولات سنتی سالم و گیاهی استفاده کنیم‌.

کسانی که در دوره رژیم سپری می کنند این سوال در ذهنشان به وجود می آید که کلوچه زنجبیلی چند کالری دارد.

جدول ارزش غذایی ۱۰۰ گرم کلوچه زنجبیلی به شرح زیر است:

۳۵۶ کیلو کالری

۴۰.۲۰ گرم کربوهیدرات

۳.۹۰ گرم پروتئین

۱۶.۴۰ گرم چربی

۳۲.۰۰ میلی گرم کلسترول

۲۸.۰۰ گرم آب

بر اساس نیاز و انتظارات افراد زیاد طرز تهیه کلوچه زنجبیلی رژیمی تهیه شده است‌.

منبع:تابناک

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود