گوشی خود را همیشه روی این حالت قرار دهید

0 3,799

حالت تاریک قابلیتی است که کاربران می توانند در صورت تمایل در گوشی‌ هوشمند خود فعال کنند. در این گزارش به دلایل توصیه استفاده از این قابلیت اشاره شده است.

به‌طور کلی می‌توان گفت حالت تاریک یک ویژگی است که در آن متون و عناصر روشن در پس زمینه‌ای تیره به‌نمایش گذاشته می‌شوند. حالت روشن در مقابل حالت تاریک قرار دارد و در آن متن تیره در پس‌زمینه‌ای روشن به نمایش در می‌آید. با وجود اینکه حالت تاریک یا دارک مود گوشی‌ها به‌تازگی مورد استقبال قرار گرفته، اما حالت روشن همچنان بین مصرف‌کنندگان رواج بیشتری دارد.

استفاده از حالت تاریک در گوشی‌های اندرویدی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که نیمه‌های شب یا صبح زود از خواب بیدار شوید و هنگام چک کردن گوشی چشمان خود را در مقابل نوری کور کننده ببینید؟ این به خاطر میلیون‌ها پیکسل روی صفحه نمایش گوشی است که چشمان ناآماده شما را با فوتون بمباران می‌کند. اثر کور کننده تا حدودی شبیه به خروج از یک اتاق تاریک سینما و ورود به یک منطقه نورانی و درخشان است. همانطور که می‌توان از جلوه‌های سینمای کورکننده با سایه‌های رنگی اجتناب کرد، فعال کردن حالت تاریک نیز راه درستی برای دوری از مواجه شدن چشمانتان با نور آزار دهنده گوشی‌های هوشمند است.

وضعیت در مورد فعال کردن حالت تاریک تا حدودی مشکل است. هر دو سیستم عامل اندروید و iOS تنظیمات حالت تاریک را برای تغییر پالت رنگ رابط کاربری از سفید ساده به سیاه کمرنگ ارائه می‌دهند. با این حال، این تنظیم به طور کلی برای همه برنامه‌های نصب شده روی تلفن شما اعمال نمی‌شود. درعوض، باید تنظیمات هر برنامه را بررسی کنید و ببینید که آیا بین تم‌های روشن و تاریک حالت انتخابی وجود دارد یا خیر.

برخی از برنامه‌ها سومین گزینه پویا را ارائه می‌دهند که رنگ رابط کاربری را بر اساس تنظیمات پیش‌فرض سیستم روی تلفن شما تغییر می‌دهد. این بهترین پیاده‌سازی است؛ زیرا کاربران لازم نیست نگران فعال کردن آن ابتدا در سطح سیستم و سپس به صورت جداگانه برای هر برنامه باشند.

بر اساس تحقیقات گروه تحقیقاتی ادراک حسی و تعامل در دانشگاه بریتیش کلمبیا، برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم (که ۵۰٪ از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد) خواندن متن سفید در پس زمینه تیره دشوارتر است. برخی از کاربران مشکلات دسترسی در حالت تاریک را نیز برجسته کرده‌اند.

حالت تاریک در مقابل حالت شب

تفاوت ظریفی بین تنظیمات حالت تاریک و حالت شب در تلفن همراه شما وجود دارد. با فعال کردن حالت تاریک، تمام عناصر پس‌زمینه و فضا‌های خالی که در حالت عادی به صورت سفید روی صفحه ظاهر می‌شدند، سیاه می‌شوند. هر جا که قابل اجرا باشد، طرح رنگ متن نیز معکوس می‌شود؛ یعنی متن سیاه در برابر پس زمینه تیره سفید می‌شود.

در برخی از برنامه‌ها، عناصر طراحی رنگارنگ نیز بهینه‌سازی شده‌اند تا ظاهر سیاه و سفیدی یکنواخت داشته باشند. رویکرد کنتراست از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیرتر است و فشار نوری را کاهش می‌دهد. به‌علاوه، اگر گوشی شما صفحه‌نمایش OLED دارد، مقداری از انرژی باتری گرانبهای شما را نیز ذخیره کرده و در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند.

در مقابل، حالت شب یا حالت نور شب، همه نکات را در مورد زیبایی‌شناسی سیاه و سفید انجام نمی‌دهد. در عوض، این حالت رنگی مایل به قرمز یا زرد به صفحه نمایش شما داده و همچنین روشنایی را به آرامی کاهش می‌دهد تا تجربه مشاهده راحت‌تری در دسترس شما قرار گیرد. این ویژگی را می‌توان به صورت دستی فعال کرد یا همچنین تنظیم کرد تا بر اساس یک برنامه زمانی ثابت، مانند یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، به طور خودکار فعال شود.

در گوشی‌های اندرویدی، حالت Night Light می‌تواند به‌طور خودکار و بر اساس زمان‌بندی غروب و طلوع خورشید در مکان شما فعال شود. با پایین کشیدن قسمت پنل دسترسی سریع و ضربه زدن روی دکمه نور شب (Night Light) می‌توانید به این ویژگی دسترسی پیدا کنید. در گوشی‌های سامسونگ، این ویژگی راحتی چشم نام دارد و می‌توان آن را از همان نقطه فعال کرد. در آیفون‌ها و سیستم عامل iOS، این حالت شب (Night Shift) نامیده می‌شود و شما می‌توانید با مراجعه به قسمت تنظیمات> صفحه نمایش و روشنایی> و سپس حالت شب آن را فعال کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود