مزایا و معایب سوناتا YF

0 4,629

سوناتا برای یک سدان متوسط طراحی جالب و اغراق شده ای دارد . یکی از دلایل فروش بالای YF هم عامه پسند بودن طراحی اش است . در بازار کشور ما که مردم بیش از هر چیز به دنبال چهره خودرو و آپشن هستند سوناتا YF را میتوان محبوب ترین خودروی وارداتی دانست که بسش از هر چیز مدیون چهره اش است .در ادامه مطلب با ما همراه شوید

هیوندای سوناتا YF یکی از محبوب‌ترین خودروهای وارداتی در تمام ادوار بازار ایران به حساب می‌آید. خودرویی با طراحی پیشرو، امکاناتی فراوانی، کیفیتی قابل قبول، ایمنی اطمینان‌بخش و البته مشخصات فنی گیرا.

به گزارش خودروتک ، با اینکه بعد از سوناتا YF وارد‌کننده‌ها دو مدل دیگر LF و هیبریدی را نیز راهی بازار کردند ولی تردیدی نیست که هیچ یک از آن‌ها نتوانستند به موفقیت تیپ YF برسند. دلیل این اقبال آن است که این خودرو در زمانی که واردات آزاد بود و قوانین محدودکننده نیز روی آن اعمال نشده بود، به طرزی گسترده و توسط شرکت‌های مختلف به بازار آمد.

هیوندای سوناتا YF در بسیاری از بازارها با نام هیوندای i45 شناخته می‌شود و به دلیل طراحی خشن و استفاده از خطوط فراوان بر روی بدنه، به‌سرعت محبوبیت بالایی پیدا کرد. البته این محبوبیت تحت تأثیر برخی عوامل ناخوشایند در سوناتا قرار گرفت ازجمله هندلینگ نه‌چندان مناسب و کوبش سیستم تعلیق به‌ویژه در دست‌اندازها و نیز ارتفاع پایین کف خودرو.

نسل ششم سوناتا یعنی YF، سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس معرفی شد. این خودرو مدلی بسیار موفق برای هیوندای بوده و همچنین معرف زبان طراحی جدید این خودروساز نیز محسوب می‌شد. هیوندای سال ۲۰۱۲ فیس لیفت ملایمی روی YF اعمال کرد؛ اما نسل هفتم سوناتا یعنی LF که از زبان طراحی جدیدی بهره‌مند است، سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک معرفی شد.

کمپانی کره‌ای هیوندای در سال ۲۰۱۴ از هیوندای سوناتا – Hyundai Sonata فیس لیفت شده برای بازار آمریکا رونمایی کرد. هیوندای در زمان معرفی به ۵۰ مورد تجهیزات جدید و یا اصلاح‌شده اشاره کرد که برای تیپ‌های مختلف GLS، SE، SE 2.0T و مدل‌های Limited، به‌صورت استاندارد و سفارشی در نظر گرفته شده است. تغییرات ظاهری مدل ۲۰۱۴ شامل طراحی جدید جلوپنجره، طرح اصلاح‌شده سپر عقب، چراغ‌های جلوی زنون، چراغ‌های عقب LED و رینگ‌های ۱۷ و ۱۸ اینچی سفارشی می‌شود.

طراحی داخلی سوناتای ۲۰۱۴ نیز از یک پنل ابزار جدید، فرمان چرمی (در تیپ‌های SE و مدل‌های Limited، سیستم مسیریاب ماهواره‌ای دارای صفحه‌نمایش ۸ اینچی، صفحه‌نمایش رنگی رادیو، استفاده از فیبر کربن در تیپ SE، صندلی راننده مجهز به تهویه (در تیپ Limited) نسبت به YF های قبل فیس لیفت بهره‌مند شده است.

شاید جدی‌ترین مشکلی که سوناتا دارد ارتفاع کم آن نسبت به سطح زمین است. این مشکل باعث گیرکردن خودرو در سرعت‌گیرهای ناهموار جاده‌های کشورمان می‌شود. شاید عده‌ای از خریداران و مالکان این خودرو عقیده داشته باشند که با تعویض لاستیک این خودرو و انداختن چهار حلقه لاستیک فاق بلند به‌جای لاستیک‌های فابریک کارخانه، مشکل گیرکردن کف خودرو تا حدودی حل می‌شود، اما این کار به این سادگی‌ها نیست. انداختن لاستیک فاق بلند ممکن است عوارضی همچون فرمان پذیری کمتر در سرپیچ‌ها و شتاب گیری‌های بالا، کاهش قدرت ترمز و کاهش چسبندگی و پایداری خودرو را به دنبال داشته باشد.

درمجموع می‌توان سبک طراحی NF را کلاسیک، YF را اسپرت و LF را تلفیقی از اسپرت و لوکس دانست. طراحی NF ساده و به دور از پیچیدگی است که هماهنگی خوبی در آن به چشم می‌خورد. همین موضوع سبب شده طراحی این خودرو با گذشت زمان قدیمی و کسل‌کننده به نظر نیاید و هنوز هم قابل‌قبول به نظر برسد؛ اما هیوندای مدعی است معرفی سوناتا YF باعث ایجاد تحولی در زمینه طراحی سدان های متوسط بوده است. سبک طراحی YF که تهاجمی و جسورانه به نظر می‌رسد، در بازار آمریکا مورد استقبال خوبی قرار گرفت، اما چندان موردپسند کره‌ای‌ها واقع نشد. از نکات جالب در طراحی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خودرو

 

نام خودرو هیوندای سوناتا
کشور سازنده  

کره جنوبی

 

سال (طراحی) ۲۰۱۱
 

مشخصات فنی

 

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۲۳۵۹ سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۵۲ نیوتن متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۶ دنده خودکار شیف ترونیک
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹٫۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۴۱۱ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) ۴۸۲۱ طول – ۱۸۳۴ عرض – ۱۴۷۱ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۷۹۴ میلیمتر
 

مصرف سوخت و استانداردها

 

مصرف سوخت داخل شهر ۹٫۸ لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر ۶٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی ۸٫۴ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۷۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۴
میزان تولید CO2 – گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت
 

تجهیزات و امکانات

 

ترمز و پایداری HAC – ESC – BAS – ABS – EBD
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – جانبی – مجموعا ۶ کیسه هوا
سیستم صوتی دارای ۶ اسپیکر – قابلیت پخش CD و MP3 – ورودی های iPod و Auxiliary- قابلیت دانلود دفتر تلفن از طریق بلوتوث – در مدل‌های Limited : چنجر CD – نویگیشن – اسپیکر‌های Infinity
دیگر تجهیزات پشت سری های فعال شونده – ورود بدون کلید – کروز کنترل – گرمکن آینه ها – کامپیوتر سفری Trip Computer – گرمکن صندلی های جلو و عقب – سقف پانوراما – گرمکن برف پاک کن ها – آینه تاریک شونده خودکار – کنترل الکتریکی صندلی ها همراه حافظه – سنسور جلو و عقب – چراغ های زنون – دریچه های تهویه برای سرنشینان عقب – پرده برقی عقب

منبع: خـــودروتک

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود