برای تمیز کردن لوازم برقی آشپزخانه این نکات ایمنی را در نظر بگیرید

0 3,725

تمیز کردن وسایل خانه یک کار معمول است اما وقتی صحبت به تمیز کردن وسایل برقی می‌رسد، موضوع فرق می‌کند.

اگر در هنگام تمیز کردن لوازم برقی آشپزخانه به نکات ایمنی توجه نکنید، ممکن است آسیب فیزیکی ببینید یا ممکن است لوازم برقی آسیب ببینند. ازآنجایی‌که بیشتر این وسایل دارای ویژگی‌های ایمنی هستند استفاده از روش‌های نادرست برای تمیز کردن آن‌ها بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب‌زننده است. در ادامه با نکات ایمنی در ارتباط با تمیز کردن لوازم برقی آشپزخانه آشنا می‌شوید.

صفحه‌های لمسی را با پارچه خیس تمیز نکنید

برخی از لوازم برقی مانند یخچال‌های هوشمند دارای صفحه‌نمایش لمسی هستند. برای اینکه آن‌ها آسیب نبینند، مطمئن شوید که از ابزارهای خیس برای تمیز کردن صفحات لمسی استفاده نمی‌کنید. بهترین کار برای تمیز کردن صفحه‌نمایش لمسی این دستگاه‌ها این است که یک دستمال کاغذی‌ای که کمی مرطوب است را بردارید و با استفاده از آن سطح صفحه‌نمایش را پاک کنید. همچنین، اگر قصد خرید یخچال دوقلو دارید لازم است بدانید یخچال الکترواستیل کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارد و می‌توانید  خرید بهترین مدل یخچال فریزر الکترواستیل  دو قلو یا ساید را از نمایندگی فروش این برند در دیجی‌کالا انجام دهید.

قبل از تمیز کردن لوازم برقی آشپزخانه، آن‌ها را از برق بکشید

وسایل برقی کوچک دارای مدارها و سیم‌هایی هستند که به یکدیگر نزدیک هستند و تمیز کردن آن‌ها به‌خصوص با ابزارهای مرطوب می‌تواند باعث اتصالی کردن شود. بنابراین، قبل از اینکه تمیز کردن لوازم برقی را شروع کنید، آن‌ها را از برق بکشید.

سیم‌های برق را تمیز کنید

بر روی سیم‌های لوازم برقی به مرور زمان گرد و غبار تجمع پیدا می‌کند و این مسئله به‌خصوص در مورد لوازم برقی آشپزخانه صادق است. شما می‌توانید سیم‌های برق را با پارچه مرطوب یا گردگیر، تمیز کنید اما مطمئن شوید که سیم‌ها به برق وصل نیستند. همچنین، سعی کنید از مواد شیمیایی قوی‌ای که ممکن است عایق سیم را بخورند استفاده نکنید. علاوه بر این، اگر متوجه شدید عایق یک سیم خورده شده و داخل آن قابل‌مشاهده است، دیگر از دستگاه استفاده نکنید.

قبل از شروع تمیز کردن، بخش‌های قابل‌شستشو را شناسایی کنید

اگر می‌خواهید مخلوط‌کن را با آب و صابون بشویید، دوباره به این موضوع فکر کنید. ممکن است با این کار برخی از بخش‌های حساس دستگاه خیس شوند و به دستگاه آسیب برسد. بنابراین، مهم است که دفترچه راهنمای محصول را بخوانید تا بدانید کدام بخش‌های دستگاه قابل‌شستشو هستند و کدام قسمت‌ها باید با استفاده از روش‌های خاصی شسته شوند.

دریچه‌های هوا را تمیز کنید

برخی از لوازم برقی آشپزخانه مانند بعضی از یخچال‌ها و مایکروفرها دارای دریچه‌های هوا هستند. این دریچه‌های هوا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوای گرم را از موتور خارج کنند تا موتور بیش‌ازاندازه گرم نشود. با گذشت زمان ممکن است بر روی این دریچه‌ها گرد و غبار زیادی تجمع پیدا کند که این مسئله باعث می‌شود سوراخ‌های دریچه‌ها مسدود شوند و موتور در معرض گرم شدن بیش‌ازحد قرار گیرد.

بنابراین، مهم است که دریچه‌های هوای این دستگاه‌ها را تمیز کنید. برای این کار از پارچه مرطوب یا سواب پنبه‌ای تمیز استفاده کنید. پس از اینکه آن‌ها را تمیز کردید مطمئن شوید که دریچه‌ها از دیوارها فاصله دارند و چیزی آن‌ها را مسدود نکرده است.

اجازه دهید قسمت‌های لوازم برقی خشک شوند

بسیاری از لوازم برقی برای اینکه تمیز شوند لازم است بخش‌هایی از آن‌ها بیرون آورده شود. برای مثال از میان این لوازم برقی می‌توان به مخلوط‌کن، اون توستر، غذاساز و غیره اشاره کرد. پس از اینکه بخش‌هایی از این دستگاه را بیرون آوردید و شستید، قبل از سر هم کردن مجدد آن‌ها مطمئن شوید که به‌خوبی و به‌صورت کامل خشک شده‌اند. در غیر این صورت، اتصال دستگاه به برق می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

به برچسب محصولات تمیزکننده توجه کنید

هر وقت می‌خواهید برای تمیز کردن لوازم برقی آشپزخانه از محصولات تمیزکننده استفاده کنید، برچسب آن‌ها را بخوانید تا مطمئن شوید که آن‌ها موثر و ایمن هستند. همچنین، به یاد داشته باشید هر وسیله برقی‌ای نیاز به ماده تمیزکننده ندارد. بسیاری از این لوازم برقی می‌توانند تنها با آب و صابون به‌خوبی تمیز شوند.

به دستورالعمل سازنده دستگاه توجه کنید

فارغ از اینکه می‌خواهید کدامیک از لوازم برقی آشپزخانه را تمیز کنید، به دستورالعمل سازنده آن توجه کنید. بنابراین، کتابچه راهنمای لوازم برقی خود را نگه دارید تا هر وقت خواستید این دستگاه‌ها را تمیز کنید بتوانید به‌راحتی به کتابچه راهنما دسترسی داشته باشید.

لوازم برقی‌ای که به‌تازگی استفاده شده‌اند را تمیز نکنید

اگر وسیله برقی‌ای که می‌خواهید تمیز کنید را به‌تازگی استفاده کرده‌اید و دستگاه هنوز گرم است، برای پیشگیری از آسیب به دستگاه، صبر کنید خنک شود و سپس برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

درنهایت، لوازم برقی ازجمله لوازم برقی آشپزخانه، دستگاه‌های بسیار حساسی هستند که اگرچه به نظافت مرتب نیاز دارند اما رعایت برخی نکات در این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، وقتی می‌خواهید این وسایل را تمیز کنید نکاتی که در این مقاله مطرح شد را رعایت کنید تا از آسیب به خودتان یا دستگاه پیشگیری کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود