فواید مرزنجوش برای سلامتی (بخش دوم)

0 91

فواید مرزنجوش برای سلامتی (بخش دوم)

مرزنجوش می‌تواند در درمان عفونت‌های ناشی از ویروس و بیماری‌های مربوط به آن‌ها مانند سرماخوردگی‌های معمول، آنفولانزا، اوریون، سرخک و حتی آبله موثر باشد. در این مطلب به فواید درمانی گیاه مرزنجوش برای سلامتی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

فواید مرزنجوش برای سلامتی (بخش دوم)
فواید مرزنجوش برای سلامتی (بخش دوم)

روغن مرزنجوش میزان تعریق را افزایش می‌دهد و با کمک به از بین بردن مواد سمی، سدیم، املاح، و آب اضافی از بدن به سلامتی کمک می‌کند.
 

خواص مرزنجوش برای سلامتی

۱٫ درمان مشکلات تنفسی
همچنین می‌توان از روغن معطر مرزنجوش برای درمان مشکلات تنفسی و علائم برونشیت، سرماخوردگی‌ها، و آنفولانزا نیز استفاده کرد. این گیاه خاصیت خلط آوری دارد که می‌تواند به شل کردن مخاط و بلغم در دستگاه تنفسی کمک کند. سعی کنید روغن را به صورت مستقیم از داخل بطری استنشاق کنید یا چند قطره از آن را روی گونه‌ها و زیر سوراخ های بینی‌تان بمالید.
 
۲٫ خواص ادرار آوری
مرزنجوش، به ویژه روغن معطرش، می‌تواند به عنوان یک ادرارآور طبیعی عمل کند یعنی هم مقدار ادراری را که تولید می‌کنید افزایش دهد و هم نحوه‌ای که آب را دفع می‌کنید تغییر دهد. ادرارآورها به شستشوی سیستم بدن و خارج کردن آب اضافی و مواد سمی مانند سدیم اضافی و اسید اوریک کمک می‌کنند. ادرار آورها یا قرص‌های آب را اغلب برای مواردی مانند عفونت‌های مجاری ادراری و مشکلات کلیوی تجویز می‌کنند که می‌تواند به کاستن از آب اضافی بدن نیز کمک کند. با وجود این باید همیشه قبل از استفاده از درمان‌های ادرار آور طبیعی با پزشک مشورت کنید چون ممکن است باعث دهیدراته شدن بدن‌تان بشوند.
 
۳٫ سلامت پوست
روغن معطر مرزنجوش را می‌توان به صورت موضعی روی پوست مالید. این ماده خواص آنتی اکسیدانی بی نظیری دارد که می‌تواند از پوست شما در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد محافظت کند. روغن مرزنجوش اغلب به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی کرم‌های پوست، لوسیون‌ها و صابون‌ها یافت می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن مرزنجوش می‌توانند به جلوگیری از بسیاری از علائم پیری زودرس مانند خطوط چهره و چین و چروک کمک کنند و وفتی به صورت منظم ستفاده شوند می‌توانند به شما ظاهری جوانتر و سالم‌تر ببخشند.

روغن معطر مرزنجوش همچنین ماهیتی ضد عفونی کننده و ضد میکروبی دارد. این ماده می‌تواند جوش را درمان کند و ناراحتی‌های پوستی التهابی رایج را تسکین دهد من جمله اگزما و پسوریازیس. این روغن همچنین می‌تواند خواص ضد قارچی داشته باشد یعنی می‌تواند به درمان ناراحتی‌های قارچی مانند پای ورزشکاران و خارش ژوک کمک کند.
 

۴٫ سلامت مو
همچنین می‌توانید چند قطره روغن معطر مرزنجوش را به نرم کننده یا شامپوی خود اضافه کنید تا به تقویت موهای خود و بهبود ظاهر آن کمک کنید. روغن معطر مرزنجوش می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کند یعنی موی‌تان قوی‌تر و سالم‌تر رشد خواهد کرد. این روغن همچنین حاوی خواص ضد قارچی است که آن را به گزینه‌ی طبیعی خوبی برای درمان مشکلات رایج پوست سر مانند شوره تبدیل می‌کند. همچنین رایحه‌ی بسیار خوب دارد پس آن را امتحان کنید.
 
۵٫ درمان اسپاسم یا گرفتگی‌ها
روغن معطر مرزنجوش در درمان تقریبا تمام انواع اسپاسم‌ها و مشکلات مربوطه مفید است. این ماده به نحو موثری اسپاسم‌های دستگاه تنفسی، روده‌ها، و اسپاسم‌های عضلانی اعضای بدن را برطرف می‌کند. همچنین به درمان تشنج‌ها، کشیدگی عضلات، گرفتگی‌های عضلانی و وبای تشنجی که به خاطر اسپاسم‌های غیر قابل کنترل به وجود می‌آیند کمک می‌کند.
 
۶٫ کنترل میل جنسی
روغن معطر مرزنجوش می‌تواند به عنوان یک شهوت‌کاه عمل کند و به سرکوب یا کنترل میل جنسی کمک کند. این خاصیت برای کسانی که از شهوت یا میل جنسی بیش از حد یا نامتعارف رنج می‌برند مفید است.
 
۷٫ درمان عفونت‌ها
دیگر اینکه، مرزنجوش می‌تواند در درمان عفونت‌های ناشی از ویروس و بیماری‌های مربوط به آن‌ها مانند سرماخوردگی‌های معمول، آنفولانزا، اوریون، سرخک و حتی آبله موثر باشد.
 
۸٫ افزایش تعریق
روغن مرزنجوش میزان تعریق را افزایش می‌دهد و با کمک به از بین بردن مواد سمی، سدیم، املاح، و آب اضافی از بدن به سلامتی کمک می‌کند. همچنین به پایین آوردن تب و کاهش وزن کمک می‌کند چون تقریبا ۴٪ ادرار از چربی تشکیل شده است.
 
۹٫ کاهش مشکلات هورمونی
روغن معطر مرزنجوش جلوی رشد آنزیم پروتئین تریوزین فوسفات ۱B (PTP1B) را می‌گیرد. چنین شایع است که این آنزیم بر سطح انسولین تاثیری منفی می‌گذارد، که از این طریق سطح قند خون را تحت تاثییر قرار می‌دهد. از این رو، روغن مرزنجوش برای افراد دیابتی که به دنبال راهی برای کنترل دیابت خود هستند عالی است.
 
۱۰٫ خلط آور طبیعی
نشان داده شده است که روغن معطر مرزنجوش در بیرون راندن خلط و بلغم از گلو و سینوس‌ها کاملا موثر است، همچنین گرفتگی مجرای بینی، حلق، حنجره، برونشی، و ریه‌ها را که ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی هستند برطرف می‌کند این روغن به ویژه برای سرفه‌های شدید بسیار موثر است.
 
۱۱٫ معالجه‌ی عفونت‌های قارچی
این گیاه از رشد قارچ‌ها جلوگیری و به درمان عفونت‌ها کمک می‌کند. این خاصیت روغن معطر مرزنجوش به درمان شماری از مشکلات و ناراحتی‌های پوستی یا دیسانتری، که اغلب به خاطر رشد خطرناک قارچ‌ها به وجود می‌آید، کمک می‌کند.
 
۱۲٫ تسریع التیام زخم‌ها
روغن معطر مرزنجوش به عنوان یک مرهم با ارتقاء سرعت التیام زخم‌ها، چه درونی چه بیرونی، و محافظت از آن‌ها در برابر عفونت سرعت درمان زخم‌ها را افزایش می‌دهد.
 

چگونه از مرزنجوش استفاده کنیم ؟

مرزنجوش را می‌توانید به عنوان یک ادویه به وعده‌ی غذایی‌تان اضافه کنید اما راه‌های محبوب دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید دوز موثری از آن را استفاده کنید و از خواص مرزنجوش بهره‌مند شوید.
 
روغن معطر مرزنجوش: 
این قدرتمندترین و شفابخش‌ترین راه استفاده از مرزنجوش است. این روغن را می‌توان از طریق یک پخش کننده استنشاق کرد تا به رفع مشکلات عاطفی کمک کنید یا می‌توان آن را موضعی استفاده کرد تا دردهای عضلانی را کاهش دهید. اگر می‌خواهید از روغن مرزنجوش به صورت موضعی استفاده کنید، ضروری است که ابتدا آن را با یک روغن اصلی مناسب رقیق کنید. خوردن روغن معطر توصیه نمی‌شود.
 
چای مرزنجوش: 
نوشیدن چند فنجان چای مرزنجوش در روز تونیکی عالی برای رفع مشکلات گوارشی و تقویت دستگاه گوارشی محسوب می‌شود. همچنین چای مرزنجوش مملو از ترکیب‌های آنتی اکسیدانی است که می‌توانند به دور ماندن از بیماری ها کمک کنند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود