راه‌های جوان و فعال نگه داشتن مغز

0 3,749

شما با انجام چند تکنیک ساده می‌توانید مغزتان را فعال و قوی نگه دارید و از بروز بیماری‌هایی که روی ذهن و حافظه در دوران سالمندی اثر می گذارد پیشگیری کنید.

افرادی که وظیفه مراقبت و نگهداری از سالمندان را برعهده دارند هم می‌توانند با این روش‌ها از بوجود آمدن آلزایمر در افراد مسن جلوگیری کنند.

انجام ورزش و حرکات بدنی برای جوان و فعال نگه داشتن مغز
طی تحقیقات به دست آمده ورزش کردن می‌تواند دارای فواید بسیاری برای افراد باشد، زیرا بر این عقیده اند که یک بدن سالم و تنومند یک ذهن سالم را به دنبال خواهد داشت انجام پیاده روی می‌تواند جزو ورزش‌های باشد که روی ذهن تاثیر مثبتی ایفا می‌کند سعی کنید در هفته چندین بار آن را انجام بدهید.

زبان دوم یاد بگیرید
فرا گرفتن زبان دوم در هر سنی می‌تواند یکی از راه‌های فعال نگه داشتن مغز محسوب شود این که این مسئله چگونه باعث این روند می‌شود به درستی معلوم نیست، اما تحقیقاتی که روی افراد دو زبانه صورت گرفته است به این نتیجه رسیدند که این افراد آسیب‌هایی را که ناشی از بروز آلزایمر، و پیری مغز شکل می‌گیرد را جبران می‌کند شما می‌توانید در کلاس‌های آموزشی زبان دوم شرکت کنید و مغز خود را فعال نگه دارید.

گوش دادن به موسیقی
‏گوش دادن به موسیقی در مغز انسان یک قسمت مجزا می‌باشد که با تکلم و نوشتن فرق می‌کند افرادی که دچار آلزایمر هستند و یا سکته مغزی کردند و قادر به تکلم نیستند خیلی راحت می‌توانند ترانه مورد علاقه خود را بخوانند بنابراین موسیقی گوش دادن و حتی نواختن آن کمک شایانی به فعال نگه داشتن مغز می‌کند.

شعر و یا یک مطلب علمی و مفید را حفظ کنید
سعی کنید قسمتی از یک شعر و یا مطالب علمی مفیدی را که باعث درگیر شدن ذهن شما می‌شود را روزانه حفظ نماید و در طول روز آن را بر زبان بیاورید این راه کار می‌تواند در فعال نگه داشتن مغز بسیار موثر واقع شود.

انجام بازی‌هایی مانند شطرنج
شما برای فعال نگه داشتن مغز خود می‌توانید به انجام بازی‌های فردی یا گروهی بپردازید به طور مثال شطرنج بازی کردن یا بازی‌هایی که به صورت معما انجام می‌شود می‌تواند مغز را به چالش بکشاند از این رو بسیار مفید می‌باشد.

مطالعه کردن
کتاب خوانی به صورت حضوری در کتابخانه‌ها و منزل و یا به صورت آنلاین می‌تواند باعث تقویت ذهن شما گردد سعی کنید صرفاً به آن کتا ب‌هایی که علاقمند هستید و همیشه از آن‌ها استفاده می‌کنید ذهن خود را متمرکز نکنید و کتاب‌هایی را که متفاوت با علاقه شما هستند را نیز مورد مطالعه قرار دهید و در مورد آن با دیگران به بحث بپردازید.

حل جدول
حل کردن جدول، معما و بازی‌های پازل می‌تواند ما را به چالش بکشد و جز راه‌های فعال نگه داشتن مغز می‌باشد.

مسافرت بروید
زمانی که به مسافرت می‌روید و از منظره‌های دور و اطراف لذت می‌برید و با شرایط جدید رو برو می‌شوید ذهن شما نا خودآگاه درگیر آن‌ها خواهد شد و استرس را از شما دور می‌کند و خود این عامل ارتباط مستقیمی با فاصله گرفتن با فراموشی و آلزایمر در افراد پیدا می‌کند.

برای حساب و کتاب از ماشین حساب استفاده نکنید
یکی دیگر از راه‌های فعال نگه داشتن مغز این است که زمانی که قصد دارید چیزی را محاسبه کنید از ذهن خود استفاده کنید و به سمت ماشین حساب نروید محاسبات و ریاضی می‌تواند روی ذهن تاثیر مثبت ایجاد کند.

تدریس نماید
سعی کنید به بچه‌های دوران ابتدایی یا راهنمایی مطالبی را یاد بدهید زمانی که می‌خواهید آن را مرور کنید می‌دتوانید با صدای بلند برای آن‌ها توضیح دهید و خود شما آن را نیز بهتر یاد بگیرید.

فعالیت‌های اجتماعی داشته باشید
سعی کنید وقت خود را با دیگران سپری کنید و در مورد مسائل متفاوت از جمله ورزش، مسائل سیاسی، و غیر با دیگران صحبت کنید و با افراد خانواده خود بگو بخند داشته باشید، زیرا خنده برای تقویت قلب و بسیار موثر می‌باشد این راه کار نیز جزو فعال نگهداشتن مغز می‌باشد که می‌توانید به راحتی از آن بهره ببرید.

داوطلب شوید
شما می‌توانید به صورت هفتگی برای انجام کار‌هایی داوطلب شوید انجام کار‌های داوطلبانه می‌تواند جز کار‌هایی باشد که باعث شود توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را برای دیگران به نمایش بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند این راه کار نیز تأثیر مثبتی بر فعالیت مغز می‌گذرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود