هویج

0 3,798

هویج به عنوان شیرین ترین نوع سبزیجات فایده بسیاری برای سلامت پوست و بدن دارد که شاید تنها چند مورد از آنها را بدانید. هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها منبع مهمی برای درمان بسیاری از بیماری ها می باشد.

نویسنده: سید رسول زهرایی

هویج گیاهی است دوساله، دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن، در اکثر نقاط زمین کشت می شود. قسمت مورد استفاده آن شامل میوه، ریشه و تخم هویج است.
هویج دارای ۸۷% آب، ۵/۱% مواد ازته، ۲% چربی، ۸% مواد گلوسیدی، ۱/۵% سلولز و مقدار مواد رنگی: کاروتن و ویتامینA ، دیاستازهای مختلف و ویتامین های (A, B, C, D, E) می باشد.
هویج دارای خواص دارویی زیادی می باشد از جمله:
۱- هویج با داشتن مواد مقوی وویتامین ها، یکی از مهمترین و مفیدترین موادبرای بدن می باشد.
۲- هویج دارای نوعی انسولین گیاهی است که دارای اثر کم کننده قند خون می باشد.
۳- مصرف هویج مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی بالا می برد.
۴- مصرف هویج در برطرف کردن بیماری های آب آوردن انساج بدن عدم دفع ادرار، تحریک مجاری هضم و تنفسی، سرفه های مقاوم، آسم و… نقش بسزایی دارد.
هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف هویج پس از سه هفته میزان کلسرول را کاهش می دهد. از آنجایی که کلسترول زیاد، یک عالم مهم در بیماری قلبی می باشد، بنابراین، هویج عامل مهمی در پیشگیری از بیماریهای قلبی است. تحقیقات مشخص کرده است که ۲ عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI) پلاسینوژن اکتیوتیور اینهیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتیور می باشد. این دو ماه بطور کلی در بررسی نگهدارنده یکدیگرند.
چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI می باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند.
چند سال قبل محققی بر روی ۲۹۰ زن و مرد با میانگین سنی ۶۰ – ۳۰ سال از نظر۱ – PAIبر روی نوع غذا انجام دادند. نتیجه بررسی ها نشان داد بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهند. TPA، و کمتر افزایش دهند. PAI بود نتیجه بررسی ها نشان می دهد افرادی که ۶ بار یا بیشتر در هفته از سبزیجات ریشه ای استفاده می کنند، کمتر دچار حمله قلبی می شوند. در طول مدت بیش از ۵ سال، محققین، غذای ۲۸۷ زن را که سن آنها بین ۳۲ تا ۶۹ سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه بدست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر هویج استفاده می کردند شانس ابتلا به بیماری قلبی داشتند. بیماری قلبی، اولین عامل مرگ در آمریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه و سایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد ۳۶۶۹ نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کلون را کاهش می دهد ونیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را ۲۴% کاهش می دهد. طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard school زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند ۵ تا ۸ بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.
جای بسی امیدواری است که همزمان با افزایش سرطان سینه در دنیا، مصرف هویج نیز بالارفته است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود