آشنایی با کاربردها و عوارض قرص مترونیدازول

0 3,940


آنتی بیوتیک ها تاثیر زیادی در کم آبی  بدن دارند. از این رو پزشکان توصیه می کنند که همراه با هر نوع آنتی بیوتیک یک لیوان آب مصرف کنید. در بیشتر مواقع نیز این آنتی بیوتیک ها بعد از غذا یا همراه با غذا مصرف می گردند. مترونیدازول نیز از این قاعده مستثنی نیست.

میزان مصرفی قرص مترونیدازول توسط پزشک و با توجه به میزان پیشرفت بیماری شما تعیین می گردد. در دوره استفاده از این قرص، باید مایعات و نوشیدنی هایی مانند شیر استفاده کنید تا دچار کم آبی نگردید.

عوارض داروی مترونیدازول

عوارض قرص مترونیدازول

عوارض جانبی از موارد اجتناب ناپذیر برای هر قرصی است. البته شدت و ضعف این علائم و عوارض، از فردی به فرد دیگر و با توجه به حساسیت های فردی متفاوت است. مصرف مترونیدازول ممکن است در شما موجب حالاتی از تهوع، استفراغ، ناراحتی های معده، سردرد، یبوست، کاهش اشتها، سرگیجه و خشک شدن دهان شود. در صورت تشدید این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید.

قرص مترونیدازول ممکن است عوارض نادری چون تشنج، تهوع و استفراغ شدید و پی در پی، درد شکمی زیاد، خونریزی و کبود شدن رنگ پوست، درد در ناحیه گلو، بی حالی مفرط و گیجی، کرختی و گزگز کردن دست و پا، درد چشم، سردرد غیر طبیعی و شدید، تب، تغییر در وضعیت دید، درد گردن، عدم تعادل و یا دفع ادرار به همراه درد داشته باشد. در صورت دیدن این علائم بدون از دست دادن فرصت پزشک خود را در جریان بگذارید.

این دارو در صورت مصرف زیاد و مدام، ممکن است شما را به نوعی عفونت قارچی در ناحیه واژن و یا بیماری برفک دهان مبتلا سازد. این عفونت قارچی با ترشحات بدبو و عفونی از ناحیه واژن مشخص می گردد.

عفونت قارچی و قرص مترونیدازل

در صورت بروز این بیماری و یا برفک دهان نیز به پزشک اطلاع دهید. در صورت بروز مشکلات حساسیتی نیز فوراً به اورژانس مراجعه کنید. چون حساسیت های دارویی در نوع شدید خود بسیار خطرناک هستند و ممکن است منجر به مرگ فرد شوند. این دارو رنگ ادرار را تغییر می دهد و ممکن است مزه دهان شما نیز در این دوران متفاوت شود که البته جای ترس و نگرانی وجود ندارد.

چگونه این دارو را مصرف کنیم؟

قرص مترونیدازول از گروه نیترو ایمیدازول است. آنتی بیوتیک ها برای عملکرد موفق به دو نکته مهم مصرفی نیاز دارند. اول اینکه باید راس ساعت مصرف شوند. این مسئله به پایداری مقداری از دارو در سطح خون کمک می کند. به عنوان مثال اگر قرار است این دارو را سه بار در روز استفاده کنید، بهتر است فواصل ۸ ساعتی را به درستی انتخاب کنید و در خوردن قرص تاخیر نکنید.

مترونیدازول

مورد دوم در مصرف آنتی بیوتیک این است که شما باید دوره درمانی را تا آخر ادامه دهید. در غیر این صورت ممکن است عفونت شما دوباره تکرار گردد. اگر خوردن قرص در یکی از نوبت ها را فراموش کردید، با به خاطر آوردن آن را مصرف کنید اما اگر این نوبت به نوبت بعدی نزدیک است از مصرف آن صرف نظر کنید.

کاربرد مترونیدازول

این دارو را در شرایط رطوبتی و یا دمای بالا نگه داری نکنید. بهتر است دارو در دمای اتاق نگه داری شود.

خوردن داروهایی قوی همچون آنتی بیوتیک به هیچ عنوان با معده خالی و قبل از غذا توصیه نمی شود. چون در این صورت با دردهای شدید معده و در صورت زخم معده داشتن با عود آن مواجه می گردید.

موارد مصرفی مترونیدازول

موارد مراقبتی مصرف این قرص

این دارو را تحت هیچ شرایطی با الکل و محصولات آن استفاده نکنید. البته باید محصولات الکلی را تا پایان دوره درمان کنار بگذارید. منظور از دوره درمان سه روز بعد از اتمام تعداد قرص های در نظر گرفته شده می باشد. اگر به این توصیه توجه نداشته باشید، با علائمی همچون افزایش ضربان قلب، احساس گرگرفتگی، سردرد غیر قابل تحمل، حالت تهوع و استفراغ و درد شکمی شدید مواجه خواهید شد.

در صورت باردار بودن و یا قصد بارداری حتماً این موضوع را قبل از مصرف قرص مترونیدازول به پزشک اطلاع دهید و با او مشورت نمایید.

هشدارهای مصرفی داروی مترونیدازول

این دارو برای کبد و کلیه سنگین است. در صورت داشتن مشکلاتی چون کم خونی، بیماری صرع و اختلالات کبدی با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاح دید داروی شما را جایگزین کند.

این دارو برای درمان عفونت باتریکوموناس به کار می رود. بهتر است در چنین مواقعی زن و شور هر دو از این قرص استفاده کنند تا عفونت برنگردد. ضمن اینکه برای پیشگیری و کنترل این عفونت، حتماً از کاندوم برای روابط جنسی استفاده کنید.

در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین حتماً از پزشک خود نظرخواهی کنید.

پماد مترونیدازول برای عفونت های پوستی کاربرد دارد. این دارو در چنین مواقعی پوست را حساس می سازد. از این رو برای در معرض آفتاب قرار گرفتن باید اندکی با احتیاط رفتار کنید و خود را در معرض نور آفتاب بدون پوشش قرار ندهید.

نور، حرارت، رطوبت سبب فاسد شدن دارو می گردند.

مترونیدازول

همانطور که متوجه شدید این دارو از داروهای کنترل عفونت می باشد که در مواقع لزوم قادر به کنترل بیماری است. بیشترین کاربرد آن نیز برای خانم هایی که دچار عفونت واژن از نوع باکتری بی هوازی(پروتوزآ) هستند، می باشد. این نوع باکتری در محیط های بدون اکسیژن و بسته چون روده، لثه، حفره لگن، شکم و واژینال امکان رشد می یابند.

قرص مترونیدازول

بنابراین هر نوع باکتری که سبب عفونت واژینال شود، یقیناً با مترونیدازول درمان نمی شود. دوره درمانی این دارو زمانی اثر بخش می باشد که به صورت مرتب و با رعایت نکات لازم مصرف گردد(حداکثر تا ۱۴ روز می باشد). این مصرف صحیح، عوارض و خطرات احتمالی آنتی بیوتیک را به حداقل رسانده و دریچه ای از فواید دارو را برای شما باز می کند.

داروی مترونیدازول در دوزهای متفاوتی تهیه می شود. این دارو به شکل قرص، ژل، شیاف و  پماد استفاده مورد توجه قرار می گیرد. از همراهی شما دوستان عزیز با مطلب علمی قرص مترونیدازول متشکریم. امیدواریم در این مقاله به شکل جامعی از سایر اطلاعات ضروری مربوط به این دارو صحبت کرده باشیم.

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود