داروهای دندان درد را بیشتر بشناسید

0 3,949

دندان درد همواره از جمله دردهای است، که تقریبا تمام افراد حداقل یک مرتبه آن را تجربه کرده اند و دنبال راهکارهای زیادی برای ساکت کردن درد دندان بوده اند. از این رو در ادامه این بخش می توانید، با انواع قرص دندان درد و مزایای هر یک از آن ها آشنا شوید.

روش های درمان دندان درد

قرص دندان درد

گاهی درد دندان به دلیل پوسیدگی دندان، خرابی دندان، دندان درد عصبی، عفونت دندان و موارد دیگر می باشد، بنابراین بهترین راه حل برای شناسایی علت دندان درد مراجعه به دندانپزشک می باشد. که دندان پزشک با توجه به علت دندان درد، ممکن است راه حل های همچون پر کردن دندان، عصب کشی، کشیدن، جراحی و یا داروهایی را جهت تسکین درد تجویز نمایید.

استامینوفن (Paracetamol) یکی از داروهای مسکن برای دندان درد است. که مصرف به اندازه و بر اساس دوز تجویز شده از سوی پزشک برای افراد و حتی برای زنان باردار می تواند، خاصیت ضد درد ایجاد کند. البته زیاده روی در مصرف آن ممکن است سبب ایجاد مشکلات کبدی و غیره گردد.

قرص دندان درد

از داروهای بسیار موثر برای برای درمان دندان درد قرص ایبوپروفن می باشد و در ایران با دو دوز ۲۰۰ میلی گرمی و ۴۰۰ میلی گرمی در بازار دارویی عرضه می شود. مصرف به اندازه قرص ایبوپروفن در افرادی که مشکلاتی همچون بیماری قلبی، خونریزی گوارشی، برخی حساسیت های دارویی و … ندارند، برای تسکین سریع درد مفید است. ژلوفن نیز کپسول ژلاتینی می باشد، که هم خانواده با دارویی ایبوپروفن است و هضم آن نسبت به این قرص راحت تر می باشد. از جمله انواع قرص دندان درد که جزو خانواده ایپوفروفن محسوب می شوند کتوپروفن، پیروکسیکام و کتورولاک می باشد، البته عرضه کتوپروفن به شکل عمومی در ایران وجود ندارد اما دارویی موثر برای رفع دندان درد به شمار می آید.

ایبوپروفن برای درمان دندان درد

مصرف مسکن های ترکیبی همچون آسیفن، مگافن، نوافن و غیره که ترکیبی از کافئین، استامینوفن و ایبوپروفن می باشد، برای تسکین درد دندان مفید می باشند و معمولا به صورت کپسول در بازار عرضه می شوند.

این دارو عوارض جانبی کمتری دارد و دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد می باشد، که از نوع ساده آن برای تسکین درد دندان استفاده می گردد، البته این دارو نباید برای درمان دندان درد کودکان مورد استفاده قرار گیرد. افرادی که مبتلا به خونریزی و زخم های گوارشی هستند و همچنین بیمارانی که از ناحیه دهان جراحی می شوند و یا دندان شان را می کشند، نباید آسپرین مصرف کنند. چرا که این دارو تشکیل لخته در خون را به تعویق می اندازد.

این دارو نیز با ایبوپروفن هم خانواده می باشد، اما تاثیر مفنامیک اسید در درمان دندان درد کمتر می باشد، اما در باور عامه مردم به اشتباه این دارو بیشتر از داروهایی موثرتر مورد مصرف قرار می گیرد.
درمان دندان درد با مفنامیک اسید

از جمله داروهایی کروتونی که می توان نام برد بتامتازون و دگزامتازون می باشد، که حتما باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار گیرد و فروش کورتون ها بدون نسخه ممنوع می باشد و این داروها خاصیت ضد التهابی دارند. بنابراین تجویز این داروها از سوی دندان پزشک برای تسکین دندان درد، معمولا در موارد خاص می باشد.

  • آنتی بیوتیک ها:

مصرف آنتی بیوتیک های همچون آموکسی سیلین به تنهایی سبب تسکین دندان درد نمی شود، بلکه تاثیر این قیبل داروها و مصرف آن ها بیشتر به خاطر اثر ضد میکروبی برای درمان عفونت ها و در نتیجه کاهش تورم ایجاد شده در دندان و لثه ها می باشد. بنابراین تاثیر مستقیمی برای تسکین دندان درد ندارد.

کپسول آموکسی سیلین برای دندان درد

یکی از ضد دردهای مخدر، کدیین می باشد. که در حال حاضر در بازار دارویی ایران به صورت ترکیبی عرضه می شود، از دیگر ضد دردهای مخدر اکسی کدون و ترامادول می باشد. که به دلیل عوارض جانبی زیاد این مخدرها، نباید از آن ها برای تسکین درد دندان استفاده کرد. البته ترکیب استامینوفن کدیین برای درمان دندان درد مورد استفاده قرار می گیرد، که این دارو در داروخانه ها تنها با تجویز پزشک به فروش می رسد.

 دندان درد

لازم به ذکر است که پیش از استفاده از هر نوع قرص دندان درد ابتدا با دندان پزشک مشورت نمایید و اطلاعات لازم درباره دوز مصرفی دارو و عوارض مصرف آن را کسب نمایید.

 

 

منبع: آرگــامــگ

 

*** قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود