روش های موثر درمان لکنت زبان

0 3,824

لکنت زبان یکی از مشکلات گفتاری می باشد که برخی از افراد در کودکی و بزرگسالی گرفتار آن می شوند. روش قطعی درمان لکنت زبان وجود ندارد. اما تمرینات ورزشی موثری جهت کاهش لکنت زبان وجود دارند.

لکنت زبان بر روی روان گفتار تاثیر گذار است. این بیماری معمولا در دوران کودکی شروع می شود اما در برخی موارد ممکن است در طول دوران زندگی ایجاد شود. در این اختلال ممکن است برخی کلمات چند بار تکرار و یا بر روی صداهای مانند “ام” یا “آه” مکث طولانی مدت ایجاد شود. در این مطلب با درمان لکنت زبان و تمرین های موثر در بهبود آن آشنا می شویم.

درمان لکنت زبان

لکنت زبان

درمان لکنت زبان غالبا به صورت رفتار درمانی است. رفتار درمانی با آموزش ها و رفتارهای خاصی طراحی شده است که این آموزش ها ارتباطات شفاهی فرد مبتلا به لکنت زبان را بهبود می بخشد. به علاوه این آموزش ها بر شیوه صحبت کردن نیز کنترل و نظارت دارند. برای مثال, اغلب افراد مبتلا به لکنت زبان, در صحبت کردن عجله می کنند و این مسئله سبب تشدید لکنت زبان آن ها می شود. به همین دلیل یکی از اقدامات بهبود لکنت زبان آموزش شروع صحبت کردن به شیوه ی کمی کندتر و آهسته تر می باشد. زمانی که این افراد یاد می گیرند که چگونه سرعت گفتار خود را کنترل کنند و از جملات کوتاه استفاده نمایند, گفتار آن ها صاف تر و لکنت زبان آن ها بهبود می یابد.

یکی دیگر از روش های درمان لکنت زبان, آموزش در کنترل و نظارت بر تنفس می باشد. این مسئله نیز اهمیت زیادی داشته و در بهبود و کاهش لکنت زبان تاثیر بسزایی دارد. یکی از نکات مهم در طول درمان لکنت زبان, استمرار در درمان می باشد. افراد مبتلا باید به طور منظم از آموزش های فرا گرفته, استفاده نمایند و با مراجعه منظم در جلسات گفتار درمانی, سرعت درمان را بیشتر نمایند.

از آن جایی که استرس و اضطراب موجب تشدید لکنت زبان می شود, این افراد باید استرس خود را مدیریت و کنترل نمایند. با این حال متاسفانه روش  قطعی و مشخصی برای درمان کامل لکنت زبان وجود ندارد. اما خوشبختانه درمان های موجود تا حد زیادی در درمان این بیماری موثر می باشند. ماهیت درمان این بیماری با توجه به سن افراد, اهداف ارتباطی و عوامل دیگر متفاوت می باشد. به همین دلیل جهت درمان این بیماری مراجعه به متخصص آسیب شناس گفتار و زبان اهمیت فراوانی دارد. این متخصصین با توجه به لکنت زبان فرد و در نظر گرفتن سایر عوامل, از بهترین روش جهت درمان فرد استفاده می کنند.

لکنت زبان در کودکان

درمان این بیماری در کودکان اگر سریعا شروع شود, ممکن است از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و لکنت زبان درمان شود. با توجه به شدت لکنت زبان, تمرینات و آموزش های مختلفی به کودک و والدین او داده می شود. ممکن است مراجعه به متخصص هر چند ماه مورد نیاز باشد تا پزشک روند بهبود بیماری را ارزیابی کند. برخی از توصیه های صورت گرفته برای والدین این کودکان به شرح زیر است:

  • محیطی آرام برای کودک مبتلا به لکنت زبان فراهم کنند و زمان مشخصی برای صحبت کردن با او اختصاص دهند. به خصوص زمانی که کودک هیجان زده است و صحبت های زیادی دارد.
  • به والدین توصیه می شود زمانی که کودک لکنت زبان دارد, از واکنش های منفی و خشن اجتناب کنند و به جای این واکنش ها, کودک را آرام کرده و به او کمک کنند تا آهسته تر صحبت کند. در صورتی که تکلم کودک به صورت روان انجام شد, او را تشویق نمایند.
  • از کودکان مبتلا به این بیماری کمتر خواسته شود به صورت شفاهی در جمعی از افراد صحبت کنند, به خصوص اگر کودک فشار بالایی از لکنت زبان را تجربه می کند.
  • به والدین توصیه می شود به آرامی و آهسته صحبت کنند. این مسئله می تواند به کاهش فشار لکنت زبان کودک کمک کند.
  • زمانی که کودک قد صحبت کردن دارد, به دقت به حرف های او توجه شود و با صبوری منتظر اتمام صحبت های او شوید. همچنین به کودک آموزش دهید که به راحتی می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند حتی اگر دچار لکنت زبان باشد.
  • با کودک صادقانه و شفاف درباره لکنت زبان صحبت کنید تا موضوع برای او نگران کننده نباشد.

تمرینات موثر در جهت بهبود لکنت زبان

درمان لکنت زبان

یکی از روش های موثر در درمان لکنت زبان, تمرینات ورزشی است. این روش لکنت زبان ناشی از علل فیزیولوژیکی را درمان می کند. به طور کلی این تمرینات به منظور ایجاد قدرت به ارگان های مرتبط با گفتار شامل زبان، لب، فک، نای و ریه ها انجام می شوند. بسیاری از افرادی که به لکنت زبان مبتلا بوده اند, با انجام این تمرینات کاهش شدیدی در لکنت زبان آن ها ایجاد شده است. برخی از افراد نیز با این روش به طور کلی درمان شده اند. این تمرینات ترجیحا بهتر است قبل از رفتن به تخت خواب, هر شب در محیطی آرام و به تنهایی صورت گیرد. برخی از این تمرینات به شرح زیر می باشد.

تمرین اول درمان لکنت زبان

با صدای بلند و رسا حروف صدا دار E، I، O و U را تلفظ کنید. در این حالت اگر دچار لکنت می شوید, صداها را کشیده تر و با شدت بیشتری بیان کنید به طوری که صورت ممکن است حتی کمی غیر طبیعی شود.

تمرین دوم درمان لکنت زبان

فک خود را به طور کامل باز کنید. در حالی که فک دهان باز است, زبان خود را به سمت بالا بلند کرده و با نوک زبان سقف دهان را لمس کنید. در همین حالت سعی کنید نوک زبان را به سمت عقب دهان بکشید و برای چند ثانیه در همین حالت بمانید. سپس زبان خود را به بیرون دهان آورده و آن را به سمت پایین کشیده و سعی کنید به چانه خود برسانید. در همین حالت چند ثانیه بمانید. این تمرین را ۴ تا ۵ بار تکرار کنید.

تمرین سوم درمان لکنت زبان

یکی از تمرینات موثر در رفع لکنت زبان, آواز خواندن است. آواز خواندن به شخص مبتلا به لکنت زبان کمک می کند تا تنفس و ماهیچه های گفتاری خود را بهتر کنترل و مدیریت کند. علاوه بر این یکی از موثرترین روش های درمان لکنت زبان, شرکت در فعالیت های تئاتری می باشد. این فعالیت ها در درمان لکنت زبان بسیار موثر می باشند.

با توجه به موارد بیان شده اگرچه درمان لکنت زبان به سختی صورت می گیرد و روش درمانی قطعی برای آن وجود ندارد اما با تمرینات بیان شده کمک زیادی در کاهش لکنت زبان می شود.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود