دلایل و درمان نفخ شکم

0 3,801

نفخ شکم یکی از عارضه های بسیار شایع در میان افراد جوامع امروزی است. در این شرایط حفره داخلی و سفت بیرونی شکم دردناک شده و مانند صدای طبلی صدا می دهد. این عارضه با بزرگی شکم, زرد شدن پوست و مشاهده رگ های خونی و توده در شکم و … مشخص می شود.  در این مطلب به درمان نفخ شکم می پردازیم.

روش های درمان نفخ شکم

درمان نفخ شکم

در ادبیات کهن, بسیاری از بیماری ها به نام نفخ شکم شناخته می شد. متاسفانه درمان نفخ شکم طولانی مدت است. نفخ شکم می تواند با هضم ضعیف, بلعیدن با استرس, سندرم روده تحریک پذیر و یا انسداد روده همراه باشد. در صورتی که این عارضه به مدت طولانی در فرد ایجاد شود, نیاز است بررسی های جدی تری صورت گیرد. در ادامه به روش های ساده جهت درمان نفخ شکم می پردازیم.

گیاهان موثر در درمان نفخ شکم

درمان نفخ شکم

زیره سیاه, رازیانه و نعناع از جمله گیاهان مفید در تسکین و درمان نفخ شکم محسوب می شوند. زیره سیاه یکی از شناخته شده ترین گیاهان دارویی بادشکن است. این گیاه جزء ترکیبات درمانی سوء هاضمه در بزرگسالان و کودکان به شمار می رود. همچنین از این زیره جهت درمان اسهال و قولنج نیز استفاده می شود. نوشیدن چای و یا جویدن دانه های این گیاه, در هنگام درد شکم, می تواند آن را تسکین دهد.

چای رازیانه یکی دیگر از دم نوش های موثر در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان نفخ شکم می باشد. این دم نوش گازهای معده و روده را از بین برده, موجب درمان درد معده و قولنج در کودکان و بزرگسالان می شود. در طب سنتی از این گیاه جهت درمان استفراغ نیز استفاده می شد.

عوامل ایجاد نفخ شکم

نفخ شکم

نفخ شکم به آرامی رخ می دهد و به علت تجمع گاز در روده ها است. اگرچه این بیماری به رژیم غذایی نادرست, افسردگی عاطفی و شیستوزومیازیس مربوط می شود, با این حال این بیماری به طور مستقیم به دلیل اختلال عملکرد کبد, طحال و کلیه, ایجاد خون یا آب در شکم ناشی از عدم درمان یا درمان نامناسب زردی و … ایجاد می شود. علاوه بر این موارد, عوامل غیر مستقیم دیگری نیز وجود دارند که مستعد کننده نفخ شکم می باشند. این عوامل به شرح زیر است. 

  • افسردگی عاطفی: اضطراب, خشم موجب اختلال در عملکرد کبد و انحطاط آن شده و در نتیجه منجر به درد خیالی در شکم و گرفتگی خون می شود. این مسئله می تواند موجب ایجاد توده های شکمی و در نتیجه نفخ شکم شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: خوردن بیش از حد نوشیدنی ها و چربی ها و شیرینی ها موجب اختلال طحال و معده شده, عملکرد دستگاه گوارش را با مشکل مواجه می کند. این مسئله می تواند منجر به زردی شده و در نتیجه نفخ شکم را باعث شود.
  • شیستوزومیازیس: انسداد کانال ها به وسیله ی schistosome موجب عدم تعادل بین طحال و کبد شده و این مسئله منجر به برهم زدگی عملکرد دستگاه گوارش می شود. در نتیجه نفخ شکم ایجاد خواهد شد.

به طور خلاصه می توان عوامل ایجاد کننده نفخ شکم را انسداد روده, سنگ کلیه, اختلال عملکردی, خوردن بیش از حد, التهاب روده و رشد بیش از حد باکتری ها دانست. با توجه به هر یک از این عوامل, روش های مختلف درمان نفخ شکم صورت می گیرد.

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود