آنچه مردان باید در مورد سلامت آلت تناسلی بدانند

0 3,745

موارد مختلفی وجود دارد از جمله اقدامات بهداشتی، تغییرات سبک زندگی و هر گونه شرایط بهداشتی زمینه ای که می تواند بر سلامت آلت تناسلی شما تأثیر بگذارد،

هلث لاین: اولین چیزی که با فکر به سلامت آلت تناسلی به ذهن می رسد ، عفونت های مقاربتی و اختلال نعوظ است.

“سلامت آلت تناسلی” یعنی:

  • توانایی شما برای راحت  ادرار کردن
  • توانایی شما برای ایجاد یا حفظ نعوظ
  • باروری
  • عدم ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان آلت تناسلی و بیماری های مقاربتی

عوامل زیر می توانند بر سلامت آلت تناسلی شما تأثیر بگذارند:

سطوح هورمونی

 اختلال عملکرد نعوظ  می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی، مانند سطح پایین تستوسترون باشد . سطوح پایین تستوسترون می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که به آنها خواهیم پرداخت.

سن

با افزایش سن، احتمال ابتلا به اختلالات جنسی مانند  اختلال عملکرد نعوظ (ED)بیشتر می شود. این تا حدی به این دلیل است که سطح تستوسترون شما به طور طبیعی در طول زمان کاهش می یابد.

شرایط سلامتی

فشار خون بالا ، دیابت شیرین ، و برخی بیماری های عصبی می توانند باعث ED شوند. شرایط روانی مانند اضطراب و افسردگی نیز می توانند ED را تشدید کنند.

رابطه ی جنسی

اگر می‌خواهید بدون کاندوم رابطه جنسی داشته باشید، مطمئن شوید که هم شما و هم شخص مقابل به طور منظم برای بیماری‌های مقاربتی مورد آزمایش قرار می‌گیرید در غیر این صورت، استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی تنها راه کاهش خطر ابتلا به این بیماری است. البته این مورد در افرادی که تنها با یک نفر رابطه جنسی برقرار میکنند صدق نمیکند.

رابطه جنسی خشن نیز می تواند به آلت تناسلی شما آسیب برساند. به عنوان مثال، عقب کشیدن ناگهانی پوست ختنه گاه می تواند آن را پاره کند. خم شدن تصادفی آلت تناسلی در حالت نعوظ می تواند باعث شکستگی آلت تناسلی شود.

دارو

برخی از انواع داروها می توانند احتمال ابتلا به ED را افزایش دهند. اگر فکر می کنید که داروی شما باعث ED یا سایر اختلالات جنسی می شود، با پزشک خود صحبت کنید.

بهداشت

رعایت بهداشت برای سلامتی شما ضروری است. ناحیه تناسلی و کشاله ران خود را اغلب بشویید تا تمیز بماند.

بهداشت ضعیف می تواند باعث ایجاد اسمگما ( پنیرک ) شود، ماده ای روغنی، بد بو و سفید رنگ است که در زیر پوست ختنه گاه ایجاد می شود و می تواند باعث التهاب پوست مجاور شود. این می تواند ناراحت کننده باشد و می تواند باعث بالانیت ( التهاب کلاهک آلت تناسلی ) شود ، وضعیتی که در آن سر آلت تناسلی قرمز و ملتهب می شود.حتی با یک آلت تناسلی ختنه شده، عدم رعایت بهداشت می تواند منجر به تحریک و التهاب آلت تناسلی از جمله بالانیت شود.

برای حفظ سلامت آلت تناسلی خود به نکات زیر توجه کنید:

به میزان کافی آب بنوشید

آبرسانی برای سلامت کلی شما و همچنین سلامت آلت تناسلی شما مهم است. ممکن است بین کم آبی و ED ارتباطی وجود داشته باشد ، بنابراین سعی کنید حدود دو لیتر آب در روز مصرف کنید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

یک رژیم غذایی متعادل برای کمک به کاهش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری قلبی کلیدی است، که هر دو می توانند باعث ED شوند.

برخی غذاها نیز ممکن است سطح تستوسترون شما را افزایش داده و باروری شما را بهبود بخشند که شامل:

  • اسفناج
  • غذاهای تند با کپسایسین ( ماده موثره فلفل تند)
  • آووکادو

ورزش منظم داشته باشید

فعالیت بدنی متوسط ​​می تواند احتمال ابتلا به ED را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روی افراد مبتلا به ED مورد بررسی قرار گرفت. این نشان داد که یک برنامه پیاده روی خانگی می تواند ED را کاهش دهد.سعی کنید حداقل چند بار در هفته ورزش کنید – حتی یک پیاده روی سریع هر چند وقت یکبار می تواند سلامت آلت تناسلی شما را بهبود بخشد.

تمرینات کف لگن را تمرین کنید تمرینات کف لگن اغلب با سلامت واژن مرتبط است، اما می تواند برای همه مفید باشد.این تمرینات می تواند توانایی شما را برای ایجاد و حفظ نعوظ بهبود بخشد و همچنین از دریبل زدن بعد از ادرار جلوگیری می کند.

یک مطالعه روی ۵۵ فرد مبتلا به ED دریافتند که تمرینات لگنی به ۴۰ درصد از شرکت کنندگان کمک کرد تا عملکرد طبیعی نعوظ را به دست آورند.

وزن خود را متعادل نگهدارید

حفظ وزن مناسب می تواند شانس ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و بیماری قلبی را کاهش دهد که همه اینها بر سلامت آلت تناسلی شما تأثیر می گذارد.

مدیریت استرس را تمرین کنید

تمرین مدیریت استرس برای سلامت کلی شما و سلامت آلت تناسلی شما عالی است. استرس و اضطراب می تواند بر عملکرد جنسی و باروری شما تأثیر بگذارد. استرس همچنین احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد که می تواند منجر به ED شود.

تکنیک های مدیریت استرس عبارتند از:

  • نفس عمیق
  • گذراندن وقت با عزیزان
  • نوشتن
  • مراقبه
  • بهداشت خواب را رعایت کنید. خواب برای سلامت عروق شما مهم است، که بر توانایی شما برای نعوظ تأثیر می گذارد.

به نظر می رسد ارتباطی بین آپنه انسدادی خواب و ED وجود دارد، احتمالاً به این دلیل که کمبود خواب می تواند منجر به کاهش تستوسترون و سایر عدم تعادل های هورمونی شود.

از تنباکو پرهیز کنید

کشیدن سیگار به شدت با ED مرتبط است.

یک مطالعه در سال  ۲۰۱۳ نشان داد که این احتمالاً به این دلیل است که سیگار باعث اختلال در عملکرد خودکار قلب شما می شود که به نوبه خود منجر به ED می شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند باروری شما را کاهش دهد.

الکل ننوشید

مانند تنباکو، نوشیدن بیش از حد می تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی شود که به نوبه خود بر سلامت آلت تناسلی شما تأثیر می گذارد.

چگونه آلت تناسلی خود را بشویید :

  • می توانید ناحیه تناسلی  خود را با آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید. از صابون‌های تند استفاده نکنید یا آن ناحیه را خیلی محکم مالش ندهید، زیرا ممکن است پوست آن ناحیه آسیب ببیند.
  • محل رویش موهای  آلت تناسلی و همچنین کشاله ران  را بشویید. عرق می تواند در اینجا جمع شود.
  • پوست ختنه گاه را به آرامی عقب بکشید و بشویید. این به جلوگیری از ایجاد اسمگما (پنیرک ) و التهاب پوست ناحیه تناسلی کمک میکند.
  • کیسه بیضه و پوست اطراف آن را بشویید.
  • پرینه خود (قسمتی از پوست بین کیسه بیضه و مقعد) را بشویید.
  • نزدیک مقعد و میانه ی  باسن خود را بشویید.
  • بهتر است هر بار که حمام می کنید آلت تناسلی خود را بشویید.

همانطور که خود را می شویید، پوست اطراف کشاله ران خود را از نظر علائم  STI (عفونت های قابل انتقال جنسی)  بررسی کنید .این موارد شامل:

  • ترشح غیر معمول
  • بثورات
  • تاول ها
  • زگیل

چگونه موهای ناحیه تناسلی خود را مرتب کنیم؟

اگر می خواهید موهای ناحیه تناسلی خود را بردارید یا کوتاه کنید ، نوع پوست خود را در نظر داشته باشید. این به شما کمک می کند از سوختگی تیغ و سایر ناراحتی ها جلوگیری کنید.

اصلاح

اصلاح روشی بدون درد برای از بین بردن مو است. مهم است که اقدامات احتیاطی خاصی را برای جلوگیری از ایجاد بثورات انجام دهید.

در همان جهتی که موهایتان رشد می کند اصلاح کنید. بعد از آن از کرم کورتیزون برای کاهش سوزش استفاده کنید.

هرگز ریش تراش را با دیگران به اشتراک نگذارید و قبل از استفاده تیغ خود را ضدعفونی کنید. اگر از تیغ های یکبار مصرف استفاده می کنید، هر چند وقت یکبار آنها را تعویض کنید.

رفع موهای زائد شیمیایی

کرم موبر، پروتئین های موجود در مو را تجزیه می کند تا بتوان آن ها را شسته و از بین برد.در حالی که می تواند یک راه موثر برای از بین بردن موهای زائد باشد،  در بعضی از افراد باعث بروز حساسیت میشود.اگر پوست حساس یا آلرژی دارید، نباید از این کرم ها استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید اگر از کرم موبر استفاده می کنید، آن را مستقیماً روی آلت تناسلی خود نزنید.

پیرایش

اگر نمی خواهید موها را به طور کامل از بین ببرید، می توانید آن را با یک قیچی یا موبر برقی کوتاه کنید.

قبل و بعد از استفاده حتما قیچی را ضدعفونی کنید. شما باید از این قیچی ها فقط برای نظافت استفاده کنید – استفاده از آنها برای کارهای دیگر می تواند باعث انتشار میکروب ها شود.

چگونه از بیماری های مقاربتی پیشگیری کنیم

راه های مختلفی برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی وجود دارد.

واکسیناسیون

درمراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می شود همه افراد در حدود سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسینه شوند .انجام این کار در سنین پایین – قبل از اینکه از نظر جنسی فعال باشید – تضمین می کند که قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس در برابر HPV محافظت می شوید.

اما اگر در دوران کودکی واکسینه نشده اید، ممکن است همچنان در بزرگسالی از واکسینه شدن سود ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک صحبت کنید.

بعد از هر شریک جنسی جدید آزمایش شوید

بسیاری از بیماری های مقاربتی بدون علامت هستند، به این معنی که علائم قابل توجهی نخواهید داشت.

به همین دلیل، مهم است که قبل از داشتن رابطه جنسی با یک شریک جدید آزمایش شوید.

اگر شما یا شریک زندگیتان عفونت دارید، ممکن است بتوانید اقدامات احتیاطی خاصی را برای جلوگیری از انتشار آن بین خود انجام دهید.

هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی – دهانی، واژینال یا مقعدی – بهترین راه برای کمک به جلوگیری از گسترش برخی بیماری های مقاربتی است.اگر نمی خواهید از کاندوم استفاده کنید، مطمئن شوید که هم شما و هم شریک جنسی شما هیچ گونه بیماری مقاربتی ندارید.

اگر مشکوک هستید که به یک STI مبتلا شده اید، سعی کنید وحشت نکنید . بیشتر آنها قابل درمان هستند و جای خجالت ندارد. با یک پزشک صحبت کنید. پزشک به شما کمک می کنند تا علت علائم خود را بیابید و در مورد اقدامات بعدی به شما توصیه کنند.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود