راهکارهای علمی و خانگی درمان خس خس سینه چیست؟

0 3,938

خس خس سینه یکی از مشکلات تنفسی می باشد که در اثر دم و بازدم صدایی مانند صدای سوت زدن از فرد به گوش می رسد که با استفاده از روش های خانگی به منظور درمان خس خس سینه می توانید این مشکل را بر طرف کنید.

خس خس سینه ناشی از تنگ شدن راه های هوایی می باشد که بنا به دلایل مختلفی این اختلال تنفسی در فرد ایجاد می شود همچنین با آمدن فصل سرما افراد زیادی به سرما خوردگی گرفتار می شوند که با سرفه های خشک همراه است، در ادامه مطلب شما را با درمان خس خس سینـه آشنا خواهیم کرد.

روش های رفع خس خس سینه

آشنایی با روش های درمان خس خس سینه

هدف از برطرف کردن خس خس سینـه این است که راه های هوایی فرد مبتلا به خس خس سینـه را باز کرد  که در ادامه با درمان خس خس سینه آشنا می شوید، اما در صورتی که فرد به آسم یا بیماری های دیگر مبتلا باشد باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

آشنایی با روش های درمان خس خس سینه

نوشیدن مایعات گرم

یکی از روش های رفع خس خس سینـه نوشیدن مایعات گرم می باشد، اگر خس خس سینـه به دلیل وجود خلط در کانال هوایی باشد نوشیدن چای گیاهی و آب گرم به کاهش خلط کمک می کنند.

استنشاق بخار گشنیز

یکی دیگر از روش های رفع خس خس سینـه این است که یک تا دو قاشق تخم گشنیز را بکوبید سپس به آب در حال جوش اضافه نمایید و بخار آن را استنشاق کنید.

رفع خس خس سینه با روش خانگی

استشمام هوای مرطوب

تنفس هوای بخار یا مرطوب به کاهش خلط در کانال هوایی کمک می کند در نتیجه باعث می شود که فرد به راحتی نفس بکشد بنابراین می توانید در خانه از دستگاه بخور استفاده کنید و یا در یک حمام پر از بخار دوش آب گرم بگیرید.

برطرف کردن خس خس سینه

مصرف میوه و سبزیجات

تغذیه نقش مهمی در درمان خس خس سینـه دارد بنابراین از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید تحقیقات نشان داده است که ویتامین C از سیستم تنفسی محافظت می کند، مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل :کلم بروکلی، اسفناج، گوجه، فلفل رنگی، پرتقال می باشند که به منظور تقویت سیستم تنفسی باید از مواد غذایی که حاوی ویتامین E و  D  می باشند استفاده کنید که شامل : فراورده های لبنی، گوشت قرمز، ماهی چرب، زرده تخم مرغ، تخم آفتاب گردان، اسفناج، بادام ها و کره بادام زمینی است.

ترک سیگار

یکی دلایل خس خس سینــه سیگار کشیدن می باشد علاوه بر این سیگار سبب بیماری های دیگری نیز می شود همچنین افرادی که در اطراف فرد سیگاری می باشند به خصوص کودکان با خس خس سینــه همراه می شوند بنابراین یکی از روش های درمان خس خس سینه ترک سیگار می باشد.

روش های درمان خس خس سینه

ورزش نکردن در هوای سرد و خشک

در بعضی از افراد ورزش کردن در هوای سرد و خشک سبب تنگ شدن راه های هوایی می شود که با زیاد شدن تعداد تنفس فرد با خس خس سینــه مواجهه می شود که در واقع به این وضعیت آسم ناشی از ورزش گفته می شود و به این معنا نمی باشد که  تنها در افرادی که به آسم مبتلا هستند اتفاق می افتد، بنابراین اگر با ورزش در هوای سرد دچار خس خس سینـــه می شوید در فصل سرما در فضای بسته ورزش کنید.

روش های بهبود خس خس سینه

داروهای برونکودیلاتور

مصرف این دارو سبب باز شدن راه های هوایی و عملکرد ریه ها می شود و به درمان خس خس سینـه ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه و آسم کمک می کند اما به یاد داشته باشید که این دارو باید با تجویز پزشک مصرف شود.

فیلتر هوا

یکی دیگر از روش های درمان خس خس سینــه استفاده از فیلتر هوا می باشد زیرا، آلودگی ها یا آلاینده ها سبب بدتر شدن خس خس سینه می شود بنابراین نصب یک فیلتر هوا به رفع خس خس سینه کمک می کند.

علل خس خس سینه در کودکان

کودکان و نوزادان تنها از راه بینی نفس می کشند زمانی که بینی شان پر می شود یا می گیرد و یا در وضعیت نادرست قرار می گیرند ممکن است با خس خس سینه همراه شوند بنابراین تا زمانی که کودکان با سرعت عادی نفس می کشند و قفسه سینه شان فرو نمی رود این وضعیت نگران کنننده نمی باشد اما در صورت فرو رفتن فقسه سینه نوزادان در زمان خس خس کردن حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 درمان خس خس سینه با روش های طبیعی

علت خس خس سینه در بزرگسالان

راه های هوایی گلو بنا به دلایل مختلفی بسته می شود در نتیجه فرد دچار خس خس سینــه می شود که به طور کلی علت خس خس سینه عبارتند از :

  • سرما خوردگی و آنفولانزا
  • انسداد فیزیکی
  • آسم
  • آلرژی های فصلی و غذایی
  • بیماری های مزمن انسدادی ریه مانند برونشیت مزمن و آمفیزم
  • بیماری قلبی
  • وحشت زده شدن
  • پنومونی
در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خس خس سینه به تنهایی خطرناک نمی باشد اگر خس خس سینه با علائم زیر همراه شود حتما باید به مراقبت های پزشکی اورژانسی مراجعه نمایید :

  • درد سینه
  • تندی نفس
  • کبودی پوست
  • مشکلات تنفسی
  • سرگیجه
  • سردرد
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود