خوردنی های رفع کننده کم خونی و خون ساز را بشناسید

0 3,825

کم خونی یا فقر آهن یک مشکل رایج در بین بسیاری از افراد به خصوص خانم ها می باشد که منجر به ریزش مو، بد خلقی و خستگی و ضعف می شود، حال استفاده از مواد خوراکی خون ساز در برنامه غذایی روزانه می تواند نیاز بدن به آهن را جبران کرده و از مشکلات کم خونی جلوگیری کند، برای آشنایی بیشتر با برخی از این مواد غذایی مفید و خون ساز همراه ما باشید.

با مواد خوراکی خون ساز آشنا شوید

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که تعداد گلبولهای قرمز و یا هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و نیز فرایند تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن بین سلولهای بدن و خون مختل می شود، آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک از مهمترین ریز مغذی های خون ساز می باشد که کمبود آنها منجر به بروز کم خونی خواهد شد، این مواد معدنی را می توان از مصرف مواد خوراکی خون ساز نظیر جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات با برگ های سبز تیره و پهن مانند اسفناج، دانه های روغنی و میوه های خشک مثل برگه زردآلو به مقدار فراوانی تامین نمود. در اینجا می توانید با برخی مواد غذایی خون ساز آشنا شوید.

مواد خوراکی خون ساز

کنجد

مصرف کنجد برای جذب آهن می تواند تاثیر زیادی داشته باشد، بنابراین خوردن دو قاشق از آن در وعده های شام، برای تقویت مو، چشم، بیضه و تخمدان بسیار مفید می باشد.

عسل

عسل از جمله مواد غذایی می باشد که به محض ورود به کبد وارد جریان خون می شود.

مواد غذایی خون ساز

قوتوی کرمان

قوتو ترکیبی از تخم گیشنیز، زنجبیل، میخک، هل، گندم، شاه دانه، عدس، کنجد و … می باشد، خوردن دو قاشق غذاخوری از آن به صورت مخلوط شده در یک لیوان شیر توصیه می شود.

آبگوشت با نخود

آبگوشت یک غذای خون ساز است که تهیه و طبخ این غذا با شعله پایین برای هضم بهتر، بسیار مفید می باشد.

گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین سرشار از آهن است، بنابراین خوردن آن برای درمان کم خونی توصیه می شود، ضمن اینکه از دیگر خواص گوشت بلدرچین نباید غافل شد و مصرف آن برای افرادی که دارای سنگ کلیه می باشند، مفید است.

مویز

مویز از جمله مواد خوراکی خون ساز می باشد که خوردن ۲۱ عدد از آن به صورت ناشتا در درمان کم خونی بسیار مؤثر می باشد، ضمن اینکه مویز برای افزایش و تقویت حافظه و نیز کاهش بلغم مغز مفید است.

آلو و انجیر

میوه های خشک از دیگر مواد غذایی خون ساز می باشند که تاثیر زیادی در رفع کم خونی دارند، مصرف هفت عدد انجیر خشک به همراه صبحانه و نیز ۹ تا ۱۲ عدد آلو بخارا به همراه وعده ناهار توصیه شده است.

مواد خوراکی خون ساز+عکس

گیاهان و میوه های خون ساز

گیاهان و میوه های زیادی وجود دارند که به دلیل خاصیت خون سازی برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشند؛ یونجه، شبدر، گزنه، عناب، آلبالو، زرشک، سیب و انار از بهترین گیاهان و میوه های خون ساز هستند که خوردن آن به کسانی که دچار کم خونی هستند، توصیه می شود؛ در زیر روش استفاده از این گیاهان و میوه ها را توضیح داده ایم.

میوه های خون ساز

یونجه و شبدر را می توان در داخل سالاد فصل استفاده کرده و میل نمایید. عرق گزنه را می توانید با دو قاشق غذاخوری شیره انگور مخلوط کرده و مصرف کنید. یک قاشق غذا خوری آویشن را به همراه ۷ عدد عناب و ۳ لیوان آب مخلوط کرده و بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و میل کنید. ۲ قاشق آب آلبالو را درون یک استکان جوشانده گل بابونه ریخته و استفاده کنید. ۳ قاشق غذا خوری آب زرشک درون یک لیوان جوشانده گل ختمی ریخته و میل کنید. در ادامه با برخی دیگر از مهمترین میوه های خون ساز آشنا می شوید.

چغندر و هویج

برای افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، خوردن چغندر بسیار توصیه می شود؛ مصرف یک لیوان چغندر قند و هویج به صورت دو بار در هفته به منظور افزایش تعداد پلاکت خون بسیار مفید است.

مواد خوراکی خون ساز

کشمش

کشمش از جمله میوه های خشک حاوی آهن می باشد که به منظور افزایش گلبول های قرمز و پلاکت خون بسیار مهم است، بنابراین قرار دادن این خوراکی خون ساز در رژیم غذایی، برای متعادل شدن سطح آهن بدن توصیه می شود.

مواد خوراکی و میوه های خون ساز

انار

انار یکی از خون ساز ترین میوه ها می باشد که دارای مقدار زیادی آهن است، بنابراین خوردن آن برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد.

سیب

سیب هم از جمله میوه هایی است که به جذب آهن کمک زیادی می کند، بنابراین برای تعادل آهن بدن می توانید از این میوه به صورت روزانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

آلو

آلو سرشار از آهن است، از این رو مصرف روزانه این میوه مفید برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد.

زردآلو

زردآلو نیز به دلیل غنی بودن از آهن جزو میوه ها و مواد خوراکی خون ساز دسته بندی می شود، خوردن این میوه آب دار و خوشمزه در هنگام صبحانه توصیه شده است.

مواد خوراکی خون ساز

موز

موز دارای اسید فولیک است و از آنجا که این ماده معدنی برای ساخت گلبول های قرمز بسیار مؤثر می باشد، بنابراین خوردن روزانه یک عدد موز توصیه شده است.

پرتقال

پرتقال دارای ویتامین ث است، بنابراین مصرف آن، تاثیر زیادی در حفظ سطح آهن بدن و نیز از بین بردن کم خونی دارد.

آجیل و دانه های روغنی

خوردن روزانه تنقلاتی مانند کنجد، فندق، تخم کدو حلوایی، پسته، بادام زمینی و گردو ضمن اینکه دارای خواص بی شماری هستند، به دلیل غنی بودن از آهن برای جبران کم خونی بدن بسیار مفید می باشند. به طور کلی قندها یک منبع غنی از آهن، کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، روی، چربی و امگا ۳ می باشند، بنابراین اغلب آجیل های دارای قند ساده برای تامین آهن مورد نیاز و نیز خون رسانی بدن مفید می باشند.

خوراکی های خون ساز

معجون های خون ساز

شما می توانید با ترکیب چند مواد خوراکی خون ساز یک معجون عالی تهیه کنید تا ضمن لذت بردن از خوردن آن، مشکل کم خونی تان را برطرف کنید؛ همانطور که در بالا اشاره کردیم، مواد خوراکی و میوه هایی مثل موز، آب هویج، گردو، پسته و دانه کنجد برای تامین آهن بدن بسیار مفید می باشند، از این رو مخلوط کردن این مواد با هم به صورت یک معجون کامل می تواند بسیار خون ساز و مفید باشد.

غذاها و میوه های خون ساز

بنابراین یک قاشق عسل را به همراه پودر دارچین، چند عدد برگه زردآلو، عرق بیدمشک، انجیر خشک و یک یا دو عدد موز به طور کامل با هم ترکیب کرده و یا درون مخلوط کن بریزید و بعد از آماده شدن میل نمایید، مصرف این معجون برای رفع کم خونی و افزایش گردش خون بسیار مؤثر می باشد.

 

منبع: آرگــامــگ

 

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود