چگونه کد پستی خود را پیدا کنیم؟

0 3,762

امروزه برای استفاده از خدمات آنلاین مثل خرید اینترنتی، گرفتن کد بورسی، افتتاح حساب بانکی یا صرافی ارز دیجیتال و … به کد پستی منزل یا محل کار نیاز است. اما معمولا این کد 10 رقمی را حفظ نیستیم یا تا به حال برای دریافت آن اقدامی نکرده‌ایم.

به لطف عصر دیجیتال، استعلام کدپستی با چند کلیک ساده صورت می‌پذیرد که در ادامه به روش‌های دریافت آن به دو صورت سنتی و اینترنتی اشاره می‌کنیم.

یافتن کد پستی از طریق قبض

اولین و قدیمی‌ترین راه برای پیدا کردن این کد، رفتن به سراغ یکی از قبوض آب، برق یا گاز است. به طور معمول در بخش نشانی قبوض هر ملک، کد پستی نوشته شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

کد پستی از روی قبض

اما اگر مستاجر بوده یا برای کمک به محیط زیست و مقابله با شیوع کرونا، پیامک را جایگزین قبض کاغذی کرده باشید برای به دست آوردن آن بایستی از روش‌های دیجیتالی بهره ببرید.

استفاده از اینترنت

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه استعلام کد پستی استفاده از اینترنت است. با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیک GNAF شرکت ملی پست، با کلیک روی «یافتن کدپستی» که در قسمت بالا سمت چپ صفحه اول قرار گرفته است، به خواسته خود می‌رسید.

سامانه دریافت کد پستی

پرتال شرکت ملی پست دو راه را برای یافتن کد پستی در اختیار کاربران قرار داده است که به توضیح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم و شما می‌توانید هر کدام که برای‌تان آسان‌تر بود را انتخاب کنید.

جستجوی کد پستی براساس آدرس

اولین راه، جستجو براساس آدرس است که بایستی در نوار مشخص شده، ابتدا نام شهر یا روستای خود را وارد و از فهرست نمایش داده‌شده انتخاب کنید.

کد پستی از روی آدرس

در مرحله بعد نوبت به وارد کردن پلاک و اسم آخرین کوچه یا خیابانی که ملک شما در آن قرار دارد می‌رسد. به طور مثال اگر منزل شما در خیابان امام خمینی – خیابان حسینیه – حسینیه 16 قرار دارد بایستی حسینیه 16 را وارد و در لیست نمایش داده شده انتخاب کنید.

کد پستی از روی آدرس

اگر ملک شما آپارتمانی باشد، فهرست تفکیک شده براساس واحدهای آپارتمان نمایش داده شده که می‌توانید کد پستی منزل خود را به راحتی پیدا کنید.

کد پستی از روی آدرس

کد پستی از روی نقشه

جستجوی کدپستی با پیمایش نقشه به تازگی در سامانه ملی پست قرار داده شده است. با کلیک روی نقشه، شهری که در آن سکونت دارید را انتخاب کنید.

کد پستی از روی نقشه

سپس نام محله‌تان را وارد کنید یا با زوم کردن روی نقشه، محله خود را پیدا و براساس پلاک، ملک خود را انتخاب کنید.

کد پستی از روی نقشه

با کلیک روی «اطلاعات واحدها» و وارد کردن کد امنیتی، می‌توانید کد پستی مورد نظر خود را پیدا کنید.

کد پستی از روی نقشه

با استفاده از گزینه کپی نیز به راحتی می‌توانید آن را در هر جایی که می‌خواهید ذخیره کنید.

کد پستی از روی نقشه

دریافت کد پستی با شماره تلفن و پیامک (غیرفعال)

استعلام کدپستی از طریق شماره تلفن ثابت یکی از خدمات جالب سازمان پست کشور بود که مدتی است قابلیت دسترسی ندارد. در این روش تنها کافی بود شماره تلفن ثابت محلی که قصد گرفتن کد پستی آن را دارید به شماره 7087 ارسال کنید که هزینه این روش 200 تومان بود اما در حال حاضر این سرویس فعال نیست.

همچنین پیش از این امکان دریافت کد پستی طی تماس با سرشماره‌ای مشخص وجود داشت اما این خدمت دیگر در دسترس نیست.

مراجعه حضوری

موارد ذکر شده همگی غیرحضوری بوده و دیگر از ترافیک و خطرات شیوع کرونا در امان هستید. اما اگر استفاده از خدمات آنلاین برایتان پیچیده است، می‌توانید به صورت حضوری به دفاتر پستی در سراسر کشور مراجعه کرده و کد پستی و تاییدیه آن را دریافت کنید. البته این خدمت مشمول هزینه است. براساس آخرین تعرفه اعلام شده از سوی شرکت پست در اسفند 1400، ارائه اطلات کد پستی 2730 تومان هزینه دارد. صدور گواهی کدپستی نیز با شرایط مختلفی ارائه شده و هزینه آن بین 2080 تومان تا 14هزار و300 تومان است.

سوال های متداول کاربران درباره یافتن کدپستی

آیا می‌توان کدپستی را از طریق تلفن ثابت دریافت کرد؟

استعلام کدپستی از طریق شماره تلفن ثابت یکی از خدمات جالب سازمان پست کشور بود که با ارسال تلفن ثابت به شماره ۷۰۸۷ و هزینه ۲۰۰ تومان ممکن بود، اما مدتی است که این سرویس فعال نیست.

آیا می‌توان از طریق آدرس کدپستی را یافت؟

توسط پرتال شرکت ملی پست می‌توان توسط آدرس، کدپستی را پیدا کرد.

آیا می‌توان از طریق قبض کدپستی را یافت؟

اولین و قدیمی‌ترین راه برای پیدا کردن کدپستی، رفتن به سراغ یکی از قبوض آب، برق یا گاز است. به طور معمول در بخش نشانی قبوض هر ملک، کد پستی نوشته شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

منبع:دیجیاتو

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود