اعلام میزان و مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال ۱۴۰۰ از سوی مراجع عظام تقلید

0 4,014

میزان و مبلغ زکات فطره و کفاره روزه سال ۱۴۰۰ از سوی ۱۰ تن از مراجع عظام تقلید اعلام شد.

شفقنا: دفاتر حضرات آیات عظام سیستانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی، مظاهری و علوی گرگانی، میزان زکات فطریه سال ۱۴۴۲ قمری را اعلام کردند.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی

خبرنگار شفقنا از این دفتر کسب اطلاع کرد، از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان آمده است:

باسمه‌تعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی ( مد ظله العالى )مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها – از طعام هاى متعارف در محل – است که مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به ٧/٠٠٠ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا۲۵/۰۰۰ تومان می باشد ، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا ۲۰/۰۰۰ تومان و به حساب برنج ۷۵/۰۰۰ تومان می باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

به گزارش شفقنا در متن اطلاعیه این مرجع تقلید شیعیان این گونه آمده است:

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، پیرامون میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵هزار تومان را بابت فطریه هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) تعیین کرده است.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۶۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۳۹۰هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز، قبول می‌کند و به مصرف آن می‌رساند.

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر بر مبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، جو، برنج، خرما، کشمش و مانند آنها و یا معادل قیمت اینها به نرخ آزاد پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیر عمد روزی ۵۰۰۰  تومان و کفاره عمد روزی ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، میزان زکات فطره مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ بیست هزار تومان (۲۰۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ هفتاد هزار تومان (۷۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ پنج هزار تومان (۵۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ سیصد هزار تومان (۳۰۰۰۰۰ تومان) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

حضرت آیت الله العظمی سبحانی

در اطلاعیه دفتر مرجع تقلید شیعیان آمده است:

باسمه‌تعالی
پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی سبحانی – دام ظله الوارف – به اطلاع می‌رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است ، مکلّف است پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

قیمت هر کیلو گندم ( به نرخ آزاد) در برخی مناطق نزدیک به ۷۰۰۰ تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف، ۲۵۰۰۰ تومان می باشد.

(مسأله ۱۶۳۹) کسى که موقع غروب یعنى قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی

دفتر این مرجع تقلید شیعیان در اطلاعیه ای اعلام کرد:

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و مومنات میزان زکات فطره طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی نوری همدانی دامت برکاته به شرح ذیل می باشد.

طبق نظر معظم له میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا اجناسی که در رساله عملیه ذکر گردید می باشد. مکلّف می‌تواند پول یکى از اینها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

معظم له قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم از هر کدام از خوراکیهای که در رساله عملیه بعنوان زکات فطره ذکر شده است؛ همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می دانند.

با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضى مناطق نزدیک به هفت ( ۷) هزار تومان ، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً بیست و پنج (۲۵) هزار تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً بیست( ۲۰) هزار تومان و به حساب برنج هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان می باشد.

حضرت آیت الله مظاهری

دفتر حضرت آیت الله مظاهری اعلام کرد: با آرزوی قبولی عبادت‌های مؤمنین در ماه مبارک رمضان، نظر حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری در خصوص «زکات فطره» و «کفّاره» به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقیر نیستند، برای خودشان و اشخاص تحت تکفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقریباً سه کیلوگرم گندم یا جو یا خرما یا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول یکى از اینها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

این مبلغ در اغلب مناطق کشور برای گندم حدود بیست هزار تومان و برای برنج حدود هفتادوپنج هزار تومان برآورد شده است

۲) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر کارگران، کارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

۳) کسى که نماز عید فطر مى‏خواند، مستحب است زکات فطره را پیش از نماز عید بدهد و اگر نماز عید نمى‏خواند، مى‏تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخیر اندازد.

۴) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.

۵) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

حضرت آیت الله علوی گرگانی

بنابر اطلاعیه دفتر آیت الله علوی گرگانی، مبلغ فطریه ۱۴۰۰ براساس قوت غالب گندم هر نفر حداقل ۲۰ هزار تومان و براساس قوت غالب برنج، متوسط ۱۰۰ هزار تومان می باشد.

همچنین، کفاره غیر عمد روزه برای هر روز مبلغ پنج هزار تومان پول نان برای فقرا می باشد و کفاره عمد حداقل برای هر روز مبلغ سیصد هزار تومان برای سیر کردن شصت فقیر است.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود