چند قدم کوتاه تا موفقیت

0 3,859

نگرش های انسان نسبت به موفقیت متفاوت است، اما همه به دنبال آن هستند تا فرد موفقی باشند ما باشید تا با یکدیگر ۳ قدم به سمت موفقیت برداریم.

تفاوتی که بین افراد موفق و غیر موفق است در استفاده کردن از وقت و زمان است.
سجاد رستمی چورتی

مقدمه 

مهم ترین راز دستیابی و رسیدن به موفقیت، درک صحیح از موفقیت و خوشبختی است و انسان اگر درک صحیح از موفقیت نداشته باشد، نمی‌تواند به موفقیت برسد.
بلکه شخص، در این حالت به گمراهی کشیده می‌شود چون خودش هم نمی‌داند که دنبال چیست و هدفش را نمی‌داند.
افراد موفق برای دستیابی به هدف خود برنامه ریزی دارند و تصمیم می‌گیرند که به آن هدف خود برسند و در این صورت موفق هم خواهند بود. امام علی (علیه السلام) می‌فرماید؛ هرگاه تصمیم و دوراندیشی قرین هم شوند، خوشبختی کامل می‌شود. (۱)

تصور مردم از خوشبختی و موفقیت

“برخی تصور می‌کنند که موفقیت در گرو داشتن ثروت بسیار است و به همین دلیل ثروتمندان را خوشبخت ترین مردم می‌دانند و برخی احساس می‌کنند که تعادل مالی نشانه موفقیت و خوشبختی است برخی نیز تصور می‌کنند که داشتن سرمایه معنوی مایه آرامش روحی و روانی و در نتیجه عامل و راز موفقیت می باشد ”
نگاه های مردم نسبت به موفقیت و خوشبختی متفاوت است، هر کسی برای خودش تعریف های دارد. هر انسانی در زندگی خودش هدف و آرمانی دارد اگر به آن برسد احساس خوشبختی و موفقیت می‌کند.

تفاوت افراد موفق و غیر موفق

تفاوتی که افراد موفق و خوشبخت با افراد دیگر دارند در این است که افراد موفق برای خودشان هدف های دارند که در همان مسیر، قدم بر می‌دارند و پله های موفقیت را یکی یکی طی می‌کنند و به اوج قله موفقیت می‌رسند. اما افراد ناموفق کسانی هستنند که داشتن هدف و برنامه برای آنها معنای ندارد و زندگی را به صورت یک فیلم مهیجی می‌دانند که از چند ثانیه بعدش هم خبر ندارند و دلشان هم نمی‌خواهد که برنامه ای داشته باشند و سختی ها را تحمل کنند تا به اوج برسند. این است تفاوت افراد موفق و غیر موفق.

رضایت درونی از زندگی

“به نظر می‌رسد، عامل موفقیت و خوشبختی انسان، رضایت درونی از زندگی می باشد” .(۳) شاید به زندگی فردی نگاه کنیم و او را بدبخت تصور کنیم اما همان فرد، خودش را موفق ترین و خوشبخت ترین فرد در دنیا تصور کند چون خوشبختی و موفقیت یعنی اینکه؛ شخص از زندگی خودش کاملا احساس رضایت و آرامش کند.

 ۱٫ تلاش و کوشش

رسیدن به موفقیت و خوشبختی، محال نیست. اما نیازمند تلاش و کوشش شبانه روزی است. نمی‌شود با تن پروری و رفاه طلبی به موفقیت رسید، به قول شاعر؛ نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود، برای رسیدن به موفقیت باید سختی های زندگی را تحمل کنیم و سعی خودمان را دو چندان کنیم تا به موفقیت و خوشبختی برسیم. ما انسانها، خواهان موفقیت هستیم بدون اینکه بخواهیم بهایش را پرداخت کنیم.
نکته: بهای رسیدن به موفقیت، پرداخت کردن تلاش و پشتکار فراوان است.

۲٫ الگو گرفتن از افراد موفق

برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی، یک مسیر ساده ای طراحی نکردند که هر فردی بتواند به آسانی به آن برسد، بلکه یک جاده ای پر پیچ و خمی وجود دارد که باید با نقشه و رانندگی خاصی به مقصدش رسید. برای رسیدن به موفقیت باید الگوی خاصی داشته باشید و همانند او تلاش داشته باشید اگر دوست دارید در زمینه ورزشی یا تحصیلی… موفق شوی باید تلاش و پشتکار فراوان داشته باشید و در کنارش الگو برداری صحیح هم داشته باشید.

۳٫ برنامه ریزی کردن

“تغییر حقیقی و پایدار در یک لحظه حاصل نمی‌شود. یک فرایند است”(۴)
رسیدن به موفقیت نیازمند یک برنامه ریزی است که باید طبق آن پیش رفت. افراد موفق برای زمان های خودشان برنامه دارند و از زمان‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند و آن را به بطالت نمی‌گذارند.
نکته؛ موفقیت شما با توجه به برنامه های روزانه تان رقم می‌خورد.
تفاوتی که بین افراد موفق و غیر موفق است در استفاده کردن از وقت و زمان است. افراد بی برنامه عمر خودشان را به نگاه کردن تلویزیون یا حرفه‌ای بی ارزش سپری می‌کنند اما افراد موفق سعی بر افزایش دانش خود می‌کنند.

امروز مهم است

 اشخاص، با توجه کردن به امروزشان به موفقیت بیشتری می‌رسند. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما امروز تنها زمانی است که در اختیار شماست. دیروز گذشته است و برای فکر کردن به آن خیلی دیر شده. روی فردا هم نمی‌توانید حساب کنید. (۵) افراد موفق سعی می‌کنند در همان زمانی که هستند، مفید فایده باشند و قدر زمان را بدانند و  بی‌خود خوشبین نیستند به فردای که نیامده است و حسرت روزی که گذشته را هم نمی خورند، سعی دارند از زمان حال به بهترین شکل، استفاده کنند و بهترین تصمیمات را می‌گیرند و آن را در زندگی خودشان اجرا می‌کنند.

نکته پایانی: موفقیت را باید خودمان کسب کنیم نباید منتظر باشیم تا کسی، موفقیت را تقدیم ما کند، باید استارت بزنیم برای رسیدن به موفقیت و بدانیم که جاده ای همواری وجود ندارد که ما را به موفقیت و خوشبختی برساند، بلکه سختی و مشکلات فراوانی وجود دارد اما نشدی وجود ندارد، این فعل را با خودمان تکرا کنیم (ما می‌توانیم).

پی نوشت
(۱) میزان الحکمه، محمد محمدی ری شهری، قم: موسسه علمی فرهنگی دار الحدیث، ۱۳۸۹، جلد ۳، صفحه ۱۱۳۹
(۲) حسین رهیاب، سی راز خوشبختی، مشهد: مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، ۱۳۸۹، چاپ اول، صفحه ۱۵
(۳) همان،صفحه ۱۷
(۴) جان مکسول، ترجمه مهدی قراچه داغی، امروز مهم است، دوازده اقدام روزانه برای تضمین موفقیت فردا، تهران: پیکان، چاپ سوم، ۱۳۹۲،صفحه ۱۴
(۵) همان،صفحه ۱۶

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود