افرادی که “قوز” می‌زنند، بخوانند

0 3,733

یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی به تشریح علل ایجاد قوز پشتی و راهکارهای رفع آن پرداخت.

دکتر محمدباقر شمسی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود قوس در ستون فقرات ناحیه پشت بدن هر فرد، گفت: در برخی افراد این قوس به مرور و به دلیل وضعیت اشتباه افراد در نشستن افزایش یافته و تبدیل به “قوز” می شود.

وی با بیان اینکه دلایل مختلفی در ایجاد قوز پشتی موثر است، گفت: یکی از این دلایل که در موارد معدودی مشاهده می شود ایجاد قوز به دیل برخی بیماریهای مادرزادی و بیماری مهره های ستون فقرات است که برای رفع آن باید حتما درمان های مناسب از طریق پزشکان پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: یک نوع قوز دیگر هم هست که عمدتا در سالمندان مشاهده می شود که به دلیل اسفنجی شدن مهرهای ستون فقرات و فشار زیاد بر آنان در سالیان متمادی، مهره ها تغییر شکل داده و سالمندان دچار قوز می شوند که عمدتا این نوع قوز به دلیل تغییرشکل اساسی مهره ها قابل برگشت نیست.

شمسی گفت: اما نوع دیگر قوز پشتی که گروه وسیعی از افراد و بویژه جوانان را درگیر می کند “قوزهای وضعیتی” هستند که به دلیل وضعیت غلط افراد هنگام نشستن ایجاد می شود.

وی افزود: زمانی که افراد در حالت نشستن مدام روبه جلو خم شوند، به مرور زمان مهره های ستون فقرات تغییر شکل داده و فرد دچار قوز پشتی می شود.

شمسی در خصوص راهکارهای رفع قوزهای وضعیتی، گفت: این نوع قوزها به راحتی با اصلاح نشستن افراد قابل برگشت هستند.

وی افزود: مهم ترین راهکار در این زمینه این است که افراد از قرارگیری طولانی مدت مهره های ستون فقرات در وضعیت خمیده جلوگیری کرده و طولانی مدت در این وضعیت قرار نگیرند و بعد از نیم ساعت تا یک ساعت نشستن، حتما بلند شده و راه رفته و یا تغییر وضعیت بدهند.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی استفاده از “قوز بند” را برای رفع قوزهای وضعیتی چندان مناسبت ندانست و گفت: توصیه می شود شخص بصورت اکتیو و با تلاش خود اصلاح وضعیت نشستن را انجام دهد تا به مرور مهره ها به وضعیت سابق برگردند و در این زمینه استفاده از “قوزبند” توصیه نمی شود.

شمسی انجام برخی حرکات ورزشی را هم برای رفع قوز پشتی و اصلاح قوزهای وضعیتی مناسبت دانست و افزود: حرکات ورزشی به مرور موجب تقویت عضلات پشت شده و قوز پشتی را به مرور اصلاح می کنند.

وی افزود: ازجمله موثرترین این حرکات این است که فرد روی شکم دراز کشیده و درحالی که دستها رو کنار بدن قرار داده بدون کمک دست ها سر و سینه را از روی زمین بلند کند و برای چند ثانیه در این حالت بماند.

شمسی گفت: حرکت موثر دیگر این است که فرد در چارچوب در قرار گرفته و دست را به کنار در بگیرد و سر و سینه را به سمت جلو برده و در این حالت حدود 20 ثانیه نگه دارد.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: افراد همچنین می توانند روی یک بالش کم قطر به پشت دراز کشیده طوری که پشت افراد در خلاف جهت قوز پشتی کشیده شود.

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود