چه آبمیوه‌ای برای دیابت خوب است؟

0 3,787

روش تهیه آبمیوه‌های مفید برای برای دیابت، تاثیر آبمیوه‌ها در افراد دیابتی، آب‌میوه برای دیابتی‌ها، آب هویج برای دیابتی‌ها، آب پرتقال برای دیابتی‌ها، آب انار برای دیابتی‌ها، چه‌طور میوه‌ها روی قند خون تاثیر می‌گذارند، مصرف زیاد میوه روی کبد چه تاثیری دارد و چرا میوه کامل از آب میوه خالص بهتر است را در این مقاله برای شما آوردیم.

افرادی که دیابت دارند باید مراقب هرچیزی که می‌خورند و می‌نوشند، باشند. آنها باید بدانند که روزانه چه میزان کربوهیدرات مصرف می‌کنند.

انجمن دیابت آمریکا (ADA) نوشیدنی‌های کم‌کالری و یا بدون کالری را توصیه می‌کند، چرا که از این طریق می‌توان مانع افزایش سریع قند خون شد. هیچ شکی نیست که آب مناسب‌ترین و در دسترس‌ترین نوشیدنی است. آب کالری و شکر ندارد، اما به این معنی نیست که به دنبال نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه و وسوسه‌انگیز نباشیم.

انواع میوه و سبزیجات سالم و کم‌کالری انتخاب بسیار مناسبی هستند. برای تهیه آبمیوه می‌توان میوه‌ها و سبزیجاتی انتخاب کرد که شاخص گلایسمیک پایین‌تری دارند. خوراکی‌هایی با شاخص گلایسمی پایین باعث نمی‌شوند که سطح قند خون سریعا و به میزان زیادی بالا رود. در کنار انواع آبمیوه‌هایی که برای دیابت خوب هستند، می‌توان محصولات لبنی کم‌چرب و پروبیوتیک با میزان بالای کلسیم را نیز انتخاب کرد.

برای مثال کفیر، شیرهای کم‌چرب و ماست یونانی گزینه‌های مناسبی به‌شمار می‌آیند. در این مقاله قرار است به رابطه بین مصرف میوه و آبمیوه روی افراد مبتلا به دیابت بپردازیم. همچنین چند دستور تهیه آبمیوه‌هایی را که برای دیابت خوب است، با شما به اشتراک بگذاریم.

تاثیر آبمیوه‌ها در افراد دیابتی

تاثیر آبمیوه‌ها در افراد دیابتی

در کل، توصیه متخصصان تغذیه این است که افراد مبتلا به دیابت از میوه کامل یا آبمیوه‌هایی که حاوی میوه کامل هستند، حتما استفاده کنند. درست است که میوه‌ها سرشار از ویتامین سی، کلسیم و دیگر مواد مغذی مفید هستند، اما اغلب میوه‌ها قند بالایی نیز دارند.

باید یادمان باشد که به طور میانگین هر 250 سی‌سی از آب میوه شیرین نشده دارای 100 کالری است. میوه کامل یا آبمیوه‌ها و اسموتی‌های شیرین نشده حاوی میوه کامل، دارای 60 کالری می‌باشند.

همانطور که می‌دانید قند میوه‌ها فروکتوز است و میزان شکر موجود در هر نصف یک پیمانه آب میوه بیشتر از مقداری است که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده ‌است. این مقدار برای خانم‌ها روزانه 30 گرم شکر و در آقایان روزانه 24 گرم شکر در روز است. علاوه بر این آب میوه خالص (به این معنا که اگر از میوه کامل استفاده نشود)، دارای مقدار بسیار کمتری از فیبر است.

یکی از نوشیدنی‌های مفید برای افراد مبتلا به دیابت، کفیر است. خواندن مقاله خواص کفیر اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما می‌دهد.

آب میوه‌ها برای دیابتی‌ها

میوه‌ برای دیابتی‌ها

به‌طور معمول، افراد مبتلا به دیابت از نوشیدن آب‌میوه‌های سرشار از قند و انواع نوشابه منع می‌شوند. به همین دلیل اکثر این افراد به دنبال بهترین جایگزین هستند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مصرف برخی میوه‌ها باعث بالا رفتن کالری، قند و کربوهیدرات در دیابتی‌ها می‌شود. سوال اینجاست که چه میوه‌هایی کمترین میزان کالری و قند را دارند. جالب است بدانید که افراد دیابتی میوه‌های پرکالری را هم می‌توانند مصرف کنند، اما نباید زیاده‌روی کنند.

به طور مثال هر عدد موز حدود 100 کالری است و قند موزهای رسیده نسبتا بالا است، اما در عین حال این میوه فیبر زیادی دارد و باعث کاهش اشتها می‌شود. موز شاخص گلیسمی پایینی دارد، بنابراین مصرف متعادل آن نه تنها مضر نیست، بلکه به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

در ادامه تاثیر آب میوه‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم. پیش از آن، مقاله خواص شیر موز را بخوانید تا درباره تاثیر مصرف آن برای افراد دیابتی بیشتر آشنا شوید.

آب پرتقال برای دیابتی‌ها

آب پرتقال برای دیابتی‌ها

مرکباتی مثل پرتقال، لیمو ترش و گریپ فروت سرشار از ویتامین سی و فیبر هستند. نوشیدن این آب میوه‌ها به کاهش سطح قند خون و کنترل اشتها کمک می‌کنند. داشتن رژیم غذایی کم‌کالری و پرفیبر برای مبتلایان به دیابت اهمیت زیادی دارد.

شاخص گلوکز میوه پرتقال حدود 31 تا 51 است، به همین دلیل مصرف یک لیوان آب پرتقال به کنترل قند خون و دیابت کمک می‌کند. لیموترش یکی از مفیدترین میوه‌ها برای کنترل قند و چربی است. جالب است بدانید که لیموترش کمترین میزان کربوهیدارت در بین انواع میوه‌ها را دارد و به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مفید است.

اگر شما به دنبال انواع نوشیدنی مفید برای کاهش وزن هستید، مقاله نوشیدنی‌های چربی‌سوز شکم و پهلو را از دست ندهید.

آب هویج برای دیابتی‌ها

آب هویج برای دیابتی‌ها

یکی از توصیه‌های ضروری برای افراد مبتلا به دیابت این است که سبزیجات کافی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. یکی از این سبزیجات مفید، هویج است که به دلیل وجود ویتامین آ و بتاکاروتن مورد استقبال همه قرار می‌گیرد.

یک لیوان آب هویج، کربوهیدرات نسبتا کمی دارد و شاخص گلایسمی آن پایین است. نوشیدن آب هویج، قند خون را بالا نمی‌برد. ویتامین آ موجود در آن در کاهش قند خون نیز نقش موثری دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین‌های گروه ب، باعث افزایش سوخت‌وساز در بدن می‌شوند. از آنجایی‌که هویج ویتامین ب زیادی دارد، برای دیابتی‌ها مفید است.

بد نیست بدانید که یکی دیگر از سبزیجات مفید برای دیابت، لبو است. آب لبو کمترین میزان قند را در بین انواع آبمیوه‌ها دارد. در مقاله خواص آب لبو، درباره این نوشیدنی مفید بیشتر بخوانید.

آب انار برای دیابتی‌ها

آب انار برای دیابتی‌ها

یکی دیگر از میوه‌های مفید برای افرد مبتلا به دیابت، انار است. نوشیدن آب انار شاخص گلایسمی را به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای بر روی بیماران دیابتی انجام شد و به آنها به مدت 3 ماه آب میوه انار دادند. نتایج نشان داد که کلسترول بد خون در این افراد کاهش پیدا کرد.

از آنجایی‌که که افراد دیابتی بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌های قلبی هستند، نوشیدن آب انار باعث باز شدن عروق می‌شود و خطر مشکلات قلبی را از آنها دور می‌کند. آنتی‌اکسیدان موجود در آب انار هم از سلول‌های قلبی محافظت می‌کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم به مقاله چه آبمیوه‌ای برای قلب مفید است، مراجعه کنید و با آبمیوه‌های سالم آشنا شوید.

چطور میوه‌ها روی قند خون تاثیر می‌گذارند؟

قند موجود در میوه‌ها باعث افزایش سریع و شدید قند خون می‌شود و خطر ابتلا به هایپرگلایسمی (ازدیاد قند خون) بالا می‌رود. پس مساله‌ای که همه و مخصوصا افراد مبتلا به دیابت باید به آن دقت داشته باشند، شاخص گلایسمی خوراکی‌ها است. شاخص گلایسمی به ما می‌گوید که با خوردن هر مقدار غذا یا نوشیدنی چه مقدار قند خون افزایش پیدا می‌کند.

مصرف زیاد میوه روی کبد چه تاثیری دارد؟

آب میوه خالص سرشار از قند ساده فروکتوز است. این قند توسط کبد پردازش می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی حاوی میزان بالای فروکتوز به کبد آسیب می‌زند و به تدریج موجب کبد چرب غیرالکلی و نیز دیابت نوع دو در افراد سالم می‌شود.

هرچند که آبمیوه‌ها منابع خوبی از انواع ویتامین به ویژه ویتامین سی هستند، اما از انواع نوشیدنی حاوی میوه کامل و یا ترکیب آن با سبزیجات استفاده کنید. حالا حتما می‌پرسید که چرا روی میوه کامل تاکید داریم؟!

چرا میوه کامل از آب میوه خالص بهتر است؟

مصرف میوه برای دیابتی‌ها

میوه کامل دارای انواع فیبر محلول است که به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و سرعت افزایش قند خون را پایین می‌آورد که این مساله در افراد مبتلا به دیابت بسیار حاﺋز اهمیت است.

روش تهیه آبمیوه‌های مفید برای دیابت

اسموتی توت‌فرنگی

زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه

میزان کالری در هر یک لیوان: 167

ترکیبات:

  • توت‌فرنگی متوسط: 5 عدد
  • سبوس جوی دوسر: کمتر از یک قاشق غذاخوری (می‌توانید از انواع دیگر سبوس نیز استفاده کنید.)
  • شیر کم‌چرب سرد: یک فنجان (می‌توانید از انواع شیر مانند شیر سویا و یا شیر بادام استفاده کنید.)
  • ماست یونانی کم‌چرب: نصف فنجان (به ترکیبات آن در پشت بسته‌بندی دقت کنید.)

طرز تهیه:

تمام مواد را در مخلوط‌کن بریزید و سپس نوش جان کنید.

اسموتی هلو

اسموتی هلو

زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه

میزان کالری در هر یک لیوان: 101

ترکیبات:

  • هلوی تازه: یک عدد
  • شیر کم‌چرب سرد: نصف فنجان
  • ماست کم‌چرب: کمتر از نصف فنجان
  • دارچین: کمی
  • شیرین‌کننده رژیمی: انتخابی است و میزان آن به سلیقه شما بستگی دارد.

طرز تهیه:

تمام مواد را در مخلوط‌کن بریزید و سپس نوش جان کنید.

اسموتی سیب و دارچین

زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه

میزان کالری در هر یک لیوان: 70

ترکیبات:

  • سیب: یک عدد
  • شیر سویا: یک فنجان (دقت کنید که شکر نداشته باشد.)
  • شیر کم‌چرب یخ‌زده: 2 قالب کوچک
  • دارچین: نصف قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

تمام مواد را در مخلوط‌کن بریزید و سپس نوش جان کنید. شما می‌توانید در مقاله طرز تهیه اسموتی رژیمی، با انواع کم کالری این نوشیدنی هم آشنا شوید.

اسموتی موز و توت‌فرنگی

زمان آماده‌سازی: 5 دقیقه

میزان کالری در هر یک لیوان: 91

ترکیبات:

  • توت‌فرنگی: نصف فنجان
  • موز کوچک: نصف یک موز
  • شیر سویا: کمی بیشتر از نصف فنجان (دقت کنید که شکر نداشته باشد.)
  • سبوس جوی دوسر: یک قاشق چای‌خوری
  • شیرین‌کننده رژیمی: انتخابی است و میزان آن به سلیقه شما بستگی دارد.

طرز تهیه:

تمام مواد را در مخلوط‌کن بریزید و سپس نوش جان کنید. شما می‌توانید مقاله طرز تهیه اسموتی توت‌فرنگی را هم بخوانید.

کلام آخر

مصرف میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها سرشار از مواد مغذی مفید برای سلامت بدن هستند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات بدن شما را در برابر بسیاری از بیماری‌ها مقاوم می‌کند. با این حال، میوه‌ها یک مشکل دارند چرا که قند بالایی دارند و افرادی که دارای اضافه وزن هستند یا دیابت دارند باید در مصرف میوه دقت کنند.

بنا به دلایلی که گفتیم، بهتر است که این افراد میوه کامل مصرف کنند و یا برای تهیه آبمیوه یا اسموتی‌ها از میوه‌ها و سبزیجات کم‌کربوهیدرات مانند خیار، لیمو، کرفس، اسفناج و گوجه‌فرنگی استفاده کنند. در این مقاله سعی داشتیم شما را با نوشیدنی‌های مناسب برای افراد دیابتی آشنا کنیم.

با این حال، بد نیست بدانید که مصرف بیش از اندازه همین آبمیوه‌ها هم ممکن است باعث افزایش قند خون می‌شود.

سوالات متداول:

کدام آب‌میوه‌ها کمترین میزان قند را دارند؟

آب لیموترش، آب گریپ فروت، آب پرتقال و آب لبو.

کدام آب‌میوه کمترین میزان کربوهیدرات را دارد؟

لیموترش.

میوه موز برای دیابتی‌ها خوب است؟

موز فیبر بالایی دارد، قند و کربوهیدرات آن هم نسبتا بالا است. با این حال، شاخص گلایسمی موز پایین است و دیابتی‌ها می‌توانند آن را در حد متعادل بخورند.

منبع:عالیس

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود