خاكشير خاصيت ضد ميكروب دارد

0 3,748

مطالعات نشان داده است خاكشير خاصيت ضد ميكروب دارد. از اين رو استفاده از آن در هنگام تب موجب كاهش دماي بدن مي شود.

بعضی از مردم با خاصیت خنک كنندگی ، ضدعطش و صفرابر خاكشیر آشنا هستند و به همین علت آن را در فصل تابستان در برنامه‌های غذایی خود می‌گنجانند و آن را به صورت شربت میل می كنند.خاكشير خاصيت ضد ميكروب دارد

خاكشیر یا خاكشی در اكثر نقاط ایران می روید و دارای اسید چرب  و از نظر طب قدیم ایران گرم است.

خاكشیر از قدیم به عنوان اشتهاآور ، مقوی معده، ضد تب، ملین و در مشكلات سوء هاضمه مورد استفاده بوده است. در زمان قدیم از این خاكشیر برای درمان اسهال خونی نیز استفاده می شده است.

كارشناسان تحقیقات میكروبیولوژی مواد غذایی انستیتو تغذیه می گویند: همچنین این ماده غذایی التیام دهنده زخم و جراحات است. ادرار آور و تب‌بر است و می تواند التهاب كلیه و سنگ كلیه را برطرف كند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، خاكشیر صدا را باز می‌كند و برای از بین بردن كهیر و التهابات پوستی از آن استفاده می شود. از گلها و برگهای آن می‌توان برای رفع بیماری ناشی از كمبود ویتامین C استفاده كرد.

خاكشیر را می توان در آب سرد خیس كرد و چند ساعت بعد میل كرد وهمچنین به صورت جوشانده به مدت 10 دقیقه با آب جوشاند و پس از سرد شدن مخلوط را خورد.خاكشير خاصيت ضد ميكروب دارد

برای رفع زخم، جراحات و رفع ورم ها، می توان خاكشیر را كوبید و در محل مورد نظر استفاده كرد.

دانه های خاكشیر باید در ظروف سربسته، دور از نور، حرارت و رطوبت نگهداری شوند. گاهی دانه های گیاهان خانواده خاكشیر كه مشابه با آن هستند، به اشتباه مورد استفاده مردم قرار می گیرند، لذا باید به رنگ، اندازه و شكل دانه ها دقت كافی كرد.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود