آشنایی با خواص و فواید درمانی هسته عناب

2 7,007

عناب میوه ای زیتونی شکل با پوستی چروک خورده و رنگی مایل به قرمز و یا قهوه ای است. این میوه که در مناطق گرمسیری رشد می کند با طبعی معتدل و مربوط دارای خواص بسیاری است که در اینجا به آن اشاره می کنیم.

عناب میوه ای با ارزش غذایی بالا می باشد، که دارای ویتامین C، تیامین، کلسیم، ریبوفلاوین، کاروتن، آهن، فسفر، پکتین، کربوهیدرات و پروتئین است، به همین دلیل در طب سنتی از خواص عناب مصارف درمانی زیادی دارد. علاوه بر میوه عناب، برگ، گل و هسته عناب نیز دارای فوایدی زیادی می باشند. در ادامه می توانید با خواص هسته عناب، همچنین خواص برگ و گل این میوه نیز آشنا شوید.

درمان بی خوابی با هسته عناب

خواص هسته عناب

ترکیبات موجود در عناب سبب شده تا این میوه در طب سنتی برای کاهش چربی و قند خون، کاهش اضطراب، پیشگیری از مشکلات قلبی و سرطان، تقویت عضلات و بهبود بافت های آسیب دیده، تصفیه خون و پاکسازی بدن از سموم، التیام سریع زخم ها و بریدگی ها، تقویت سیستم گوارشی و طحال، تقویت اعصاب و … مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این میوه ملین می باشد و مصرف عناب به دلیل لعاب دار بودن برای نرم شدن سینه موثر می باشد.

هسته میوه درخت عناب خوراکی است و مزه شیرینی دارد، که همچون میوه عناب دارای مزایای درمانی می باشد. خاصیت خواب آوری از مهمترین خواص هسته عناب می باشد، که باعث درمان بی خوابی می شود، همچنین مصرف آن برای افزایش موی سر و رفع خستگی مفید می باشد.

خواص هسته عناب

علاوه بر این که در طب سنتی بر مصرف عناب و هسته این میوه توصیه شده، در طب اسلامی نیز بر لزوم مصرف این میوه تاکید شده است، که در ادامه می توانید، برخی از روایات در زمینه را مشاهده نمایید.

پیامبر اکرم(ص): “عناب تب را می برد.”

مکارم الاخلاق: “به نقل از ابوالحصین آماده است که، چشمانم سفیده شده بود و چیزی را نمی دیدم. امیر مومنان را در خواب دیدم و گفتم: سرورم چشمانم به وضعی که می بینی، در آمده است. فرمود: عناب را نرم کن و با آن سرمه بکش. من، عناب را با هسته  اش نرم کردم و با آن، سرمه کشیدم و در پی آن، تاریکی از چشمانم رخت بر بست و دیدم که چشمانم سالم است.”

امام جعفر صادق(ع): “برتری عناب بر دیگر میوه ها، به سان برتری ما بر دیگر مردمان است.”

خواص ریشه و پوست درخت عناب

فواید درمانی مصرف گل و برگ عناب:

برای دفع حشرات می توانید، از گل و برگ درخت عناب استفاده کنید. مصرف ضماد برگ های این درخت برای تسریع بهبود شکستگی استخوان و درمان خانگی محل گزش عقرب مفید می باشد. جوشانده برگ های عناب نیز به دفع چربی های اضافی، انگل و بهبود تب تیفوئید کمک می کند.

همچنین مصرف برگ عناب موجب کاهش وزن می گردد. برای این منظور باید برگ عناب به میزان یک مشت را داخل یک پیمانه آب به مدت یک شب بخیسانید، روز بعد آب آن را به صورت ناشتا میل نمایید. برای اثر بخشی این روش بهتر است، به مدت ۳۰ روز این عمل را تکرار کنید. تا علاوه بر حذف چربی های اضافه، عضلات خود را نیز تقویت نمایید.

لازم به ذکر است که، علاوه بر خواص هسته عناب و فواید درمانی برگ و گل میوه عناب، که در بالا با آن ها آشنا شدید، ریشه عناب نیز برای از بین بردن میکروب معده، بهبود سوء هاضمه و رشد موی سر مفید می باشد، همچنین جوشانده پوست درخت عناب برای درمان اسهال مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص برگ عناب

مضرات مصرف عناب:

مصرف بیش از حد عناب موجب کاهش غرایز جنسی می گردد. به دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین K در عناب، مصرف آن باعث غلظت خون می گردد، بنابراین مصرف آن به افراد با غلظت خون بالا توصیه نمی شود. همچنین استفاده از عناب برای افرادی که طبع سرد دارند، ایجاد نفخ و گاز معده می کند، که بهتر است با مویز عناب را مصرف کنند.

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
2 نظر
  1. sara می‌گوید

    سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید

  2. امیرجون می‌گوید

    سلام… خواص عناب و هسته عناب واقعأ حیرت انگیزه… با تشکرفراوان از شما که این مطالب مفید رو برای مردم به نمایش میگذارید… واقعأ ممنونم

نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود