آشنایی با ارزش های غذایی جو دوسر

0 3,877

بهره مندی از خواص جو دوسر از زمان های بسیار قدیم وجود داشته و از آن بهره می بردند، مطالعاتی که بر روی این ماده غذایی با ارزش صورت گرفته نشان داده جو دوسر در کاهش وزن، کاهش بیماری های قلبی، کاهش قند خون و … نقش به سزایی دارد.

 مهم ترین خواص جودوسر

آشنایی با خواص جو دوسر

دانه های جو دوسر به اشکال متفاوتی وارد بازار می شوند که هر کدام کاربرد به خصوص خود دارند، این اشکال شامل: جو دوسر پوست پرک، جودوسر پوست کنده، آرد جو دوسر، سبوس جو دوسر است که به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که البته به هر شکلی که باشد چیزی از خواص آن کم نمی شود، در ادامه به مهم ترین خواص جو دوسر اشاره می کنیم.

سرشار از فیبر

دانه هابی جودوسر دارای مقادیر بالایی از فیبر های محلول و غیر محلول هستند که هر دوی آن برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی ما بسیار مفید و موثر است، وجود فیبر بالا خود دارای مزیت های بسیار زیادی دارد از جمله این خواص جو دوسر این است که می تواند ما را مدت زمان زیادی سیر نگهدارد که در نتیجه برای ما کاهش وزن و از دست دادن چربی را در پی خواهد داشت. مزیت دیگر آن این است فیبر مورد نیاز بدن را تامین می کند که در نتیجه کمک زیادی به رفع یبوست می کند. و در آخر غنی بودن این ماده از فیبر موجب کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون در بدن می شود که در نتیجه سلامت قلب را به همراه خواهد داشت.

خاصیت های مهم جودوسر

جلوگیری از اختلالات عضلانی

از دیگر خواص جو دوسر باید به بالا بودن حجم زیادی از مواد معدنی پتاسیم اشاره کرد، پتاسیم از جمله مهم ترین عناصری است برای داشتن عضلاتی سالم مفید است، آهنی که توسط پتاسیم ترشح می شود به خوبی جذب عضلات می شود و همچنین این آهن موجود در پتاسیم باعث می شود که عضلات نسبت به رفلاکس و واکنش ها تقویت شوند.

درمان دیابت

جودوسر کمک زیادی به هضم قند در بدن می کند که این یک مزیت بسیار بزرگ برای افراد دیابتی است، طوری که نتایج نشان داده است که میزان قند خون در افرادی که به مدت چند هفته از جودوسر استفاده کرده اند تا میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. جو دوسر قابلیت این را دارد که قند خون را در حد تعادل نگه دارد. به همین جهت این افراد باید از جو دوسر در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

فواید علمی جو دو سر

بالا بردن سطح انرژی

جودوسر یک منبع پروتئین عالی یک کربوهییدرات مفید و دیر هضم است که قادر است در بدن انرژی زیادی را تولید کند، شما می تواند از جودوسر به عنوان یکی از کاملترین وعده در صبحانه استفاده کنید، اگر شما ورزشکار هستید مطمئن باشید که مصرف آن دو ساعت قبل از تمرین انرژی فراوانی را برایتان ایجاد می کند.

تقویت سیستم دفاعی بدن

به دلیل ترکیبات شگفت انگیز جو دوسر بدن را از ابتلا به هر گونه بیماری مصون نگه می دارد و زمانی که بدن دچار مشکل و یا آسیب شود به سرعت به رفع آن پرداخته می شود، استفاده از جو دوسر در رژیم غذایی به خصوص افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند بسیار مناسب است.

آشنایی خواص جو دوسر

جلوگیری از ابتلا به سرطان

جو دوسر با دارا بودن ماده ای به نام آنترولاکتون و لیگنان از ایجاد فعالیت های سلول های سرطانی جلوگیری می کند و آن را از بین می برد و همچنین با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از رشد هر گونه فعالیت های شیمایی جلوگیری می کند. همچنین به دلیل بالا بودن فیبر زیاد ابتلا به سرطان روده به صفر می رسد.

افزایش توده عضلانی

یکی از راه های مفید جهت تقویت عضلات و بالا بردن حجم عضلاتتان مصرف ۱ کاسه از جو دوسر در وعده صبح شما را به خواسته تان می رساند، مصرف منظم جو دوسر باعث می شود عضلات جای چربی ها را بگیرد.

آشنایی با ارزش غذایی جو دوسر

افزایش هموگلوبین

از آنجایی که جو دوسر حاوی مقادیر بالایی از آهن است می تواند میزان گلبول های قرمز موجود در خون یا همان هموگلوبین را افزایش دهید، هموگلوبین در بدن نقش حیاتی دارد و که وظیفه آن انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است.

بالا بردن قدرت بینایی

از جمله خواص جو دوسر به دلیل دارا بودن ویتامین a در جهت تقویت قدرت بینایی بسیار ضروری است، طوری که چشم را از ورود هرگونه ویروس و باکتری های در امان نگه می دارد و همچنین قرینه چشم راهم تقویت می کند، و از به وجود آمدن خشکی چشم هم جلوگیری می کند.

خواص باور نکردنی جو دوسر

بهبود یافتن خلق و خو

جودوسر قابلیت این را دارد که با بیماری افسردگی مقابله کند و باعث شود شما خلق و خوی بهتری را داشته باشید. زمانی که ما از این غلات با ارزش استفاده می کنیم کربوهیدرات سالمی به بدنمان می رسانیم که این باعث تحریک سروتونین در بدن می شود در نتیجه سروتونین بالا باعث می شود روحیه مطلوب تری داشته باشیم.

پیشگیری از ابتلا به میگرن

اغلب کسانی که دچار سردرد های میگرنی می شوند دچار کمبود منیزیم در بدن خود هستند، به همین دلیل زمانی که این ماده معدنی در بدن از تعادل خوبی برخوردار باشد قطعا از ایجاد ابتلا به سردرد پیشگیری می شود، به همین دلیل باید از مواد غذایی حاوی منیزیم به خصوص جو دوسر بیشتر استفاده کنید. منیزیم از جمله اصلی ترین مواد معدنی در بدن است که بر روی سیستم عصبی عملکرد خوبی را بر جای می گذارد.

همه چیز درباره خواص جودوسر

بالا بردن قدرت تولید مثل

جو دوسر با داشتن ترکیبات عالی از جمله ویتامین a از تحلیل شدن تخمدان ها و بیضه ها جلوگیری کرده و در عوض به تقویت آن ها می پردازد اگر شما روزانه به مقدار معینی ار مصرف این غلات بپردازید به راحتی می توانید بر روی بهبود عملکرد جنسی، حفظ سلامت اندام های جنسی، عملکرد بهتر غدد تولید مثل به خصوص در مردان تاثیر بگذارید.

درمان کم خونی

کم خونی می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد از این کسانی که از کم خونی رنج می برند می توانند از این غلات مفید استفاده کنند این ماده خوراکی و با ارزش حاوی مقادیر زیادی از آهن است که به درمان کم خونی کمک زیادی می کند، از این رو نباید از مصرف آن غافل شوند.

فواید جود دوسر برای سلامتی

بهبود سندرم قبل از قاعدگی

یکی دیگر از ترکیبات مهمی که در جو دوسر وجود دارد دارا بودن ویتامین B6 است، وجود این ویتامین در بدن کمک شایانی به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی می کند و در درمان اختلالات خلقی قبل قاعدگی بسیار مفید عمل می کند.

درمان جوش صورت

از دیگر خواص جو دوسر می توان به از بین بردن جوش های صورت اشاره کرد، این ماده قادر است چربی های اضافه ای که باعث جوش زدن پوست می شوند را از بین ببرد، به همین دلیل شما می توانید برای از بین بردن جوش به روش های مختلف به تهیه ماسک آن بپردازید.

خواص جادویی جو دوسر

تنظیم تعادل الکترولیتی بدن

وجود الکترولیت ها و تعادل آن در بدن بسیار ضروری و مهم است زیرا عملکرد هایی نظیر تنظیم ضربان قلب، انقباض عضلات و حفظ تعادل سطح مایعات در سلول ها را دارد، زمانی که در بدن تعادل الکترولیت ها وجود نداشته باشد فرد دچار مشکلاتی فراوانی نظیر، گرفتگی عضلات، نامنظم بودن ضربان قلب، سردرد، احساس خستگی و… را در فرد به وجود می آورد از این رو جو دوسر می تواند تمام احتیاجات ما را در تنظیم تعادل الکترولیت ها فراهم کند.

بهبود عملکرد مغز

یکی از ضروری ترین عناصر برای بهبود عملکرد مغزی آهن است، همانگونه که گفتیم جودوسر حاوی مقدار زیادی آهن است که می تواند اکسیژن زیادی در مغز ایجاد کند و سپس این اکسیژن را به تمام نقاط بدن برساند.

انواع مختلف جو دوسر

کاهش حساسیت به انسولین

داشتن حساسیت به انسولین چیز خوبی است زیرا نشانگر آن است که بدن ما نسبت به انسولین پایین مقاوم است، این مسئله برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار ضروری است، پس بهتر است هر چه زودتر جودوسر را به وعده های اصلی خود اضافه کنند.

کاهش ابتلا به آسم در کودکان

بهره بردن از خواص جو دوسر فقط برای افراد بزرگسال نیست بلکه مصرف آن در کودکان هم فواید شگفت انگیزی در جهت رشد و نموشان دارد، جدا از این مسئله یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد دچار آن هستند بیماری آسم است که مستقیم بر روی سیستم تنفسی اثر می گذارد به خصوص بر روی کودکانی که دچار این بیماری هستند.

خواص فوقالعاده جو دوسر

متعادل کردن استروژن

همانطور که می دانید به هم خوردن تعادلات هورمونی برای فرد مشکلات زیادی را به وجود می آورد از این رو یکی دیگر از مهم ترین خواص جو دوسر تنظیم کردن میزان ترشحات به خصوص هورمون استروژن است.

درمان اگزما

همانطور که می دانید اگزما یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است که قرمزی، خارش و التهاب پوست را به همراه دارد، باید گفت که جو دوسر فقط قابلیت خوراکی ندارد بلکه شما می توانید با خمیری کردن آن به استفاده موضعی از آن بپردازید، جو دوسر منجر به بهبود و کاهش علائم اگزما می شود.

ارزش غذایی جو دوسر

در ۱۰۰ گرم جو دوسر حدود:

  • ۱۳ گرم پروتئین
  • چربی ۶/۵ گرم
  • ۶۷ گرم کربوهیدرات
  • ۳۸۰ کالری انرژی
  • ۱۰ گرم فیبر و مقداری کمی قند (۱ گرم)
  • کلسیم (۵۲ میلی گرم)
  • ویتامین ای (۰/۴۲ میلی گرم)
  • آهن (۴ میلی گرم)
  • پتاسیم (۳۶۲ میلی گرم)
  • فولیک اسید (۳۲ میکروگرم)
  • روی (۳ میلی گرم)
  • فسفر (۴۱۰ میلی گرم)
  • سدیم (۶ میلی گرم)
  • تیامین (۰/۴ میلی گرم)
  • ریبوفلاوین (۰/۱ میلی گرم)
  • منیزیم (۱۳۸ میلی گرم)
  • نیاسین (۱/۱ میلی گرم)
  • کلسترول صفر
  • ویتامین ب۶ (۰/۱ میلی گرم)
  • ویتامین کا (۲ میکروگرم)

 

منبع: آرگــامــگ

 

شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود